Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen cdrom onder 'veilige modus' ?  (gelezen 1206 keer)

ikkeni

  • Gast
geen cdrom onder 'veilige modus' ?
« Gepost op: 2007/10/22, 16:43:48 »
heb laptop met grub 1.5 en ubuntu kernel 2.6.15 ,  gnu grub version 0.97
kan enkel starten in 'veilige modus' via startx
wil heel de schijf formateren, maar als ik bij startvolgorde ( tijdens opstarten laptop ) eerst cdrom opgeef loopt ie gewoon door zonder daarvan op te starten.
in ' veilige modus' zelf kan ik cdrom ook niet aanspreken, geef melding van 'unable to mount selected volume'. en iets over een 'hald service' die niet loopt en die ik dan zou moeten opstarten...
als ik bios de opstartvolgorde probeer te veranderen lukt dat ook niet....lijkt beveiligd te zijn...kan die instelling niet veranderen.
Laptop is al een oud beestje ( p3 aan 700mhz ). Zou misschien die cdrom stuk zijn ? Als ik er de cd insteek hoor ik toch steeds gezoem en dergerlijke....
groetjes

ikkeni

geen cdrom onder 'veilige modus' ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/22, 18:31:24 »
Euh... kan je dat wat duidelijker uitleggen? Wat heeft veilige modus te doen met de opstartvolgorde van je BIOS? En als je niet in je bios kan, dan is het baaaibaai linux (of je moet al heel wat trukjes gaan uithalen). En "Loading grub stage 1.5" heeft niets met een versienummer te maken. grub bestaat nu eenmaal uit een stage 1, een stage 1.5, en een stage 2 (dat is het menu dat je te zien krijgt).

- SeySAyux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

ikkeni

  • Gast
geen cdrom onder 'veilige modus' ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/22, 19:02:43 »
nou,
ik wil deze laptop formateren, maar dat lukt niet zo. normaal doe je dat toch met bvb de cd van xp om daar dan van op te starten.....maar de laptop doet dat niet.....waardoor ik denk dat de cdrom is 'uitgeschakeld' door ubuntu.....

geen cdrom onder 'veilige modus' ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/22, 19:42:47 »
Ubuntu heeft niets te zeggen in je bios. Dus Ubuntu heeft niets uitgeschakeld. En met de Ubuntu cd kan je ook partities formatteren, en zelfs beter en gemakkelijker als met de XP installatie cd. (Gparted). Dus, als je niet in je bios kan (passwoord)... tja ja... Debian heb ik erop gekregen... SUSE met wat moeite... Maar Ubuntu... dat zal iets moeilijker zijn...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net