Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schijfruimte  (gelezen 538 keer)

schijfruimte
« Gepost op: 2019/10/09, 22:13:53 »
beste,


1. kan iemand mij even uitleggen waarom ik de melding krijg van weinig schijfruimte op de hoofdmap terwijl ik nog 149gb aan vrije ruimte heb?
2. Ik heb zo persies het vermoeden dat de os nog altijd denkt dat men oude schijf nog altijd aanwezig is terwijl deze vervangen is door een grotere ssd.
3. kan ik dit probleem op een eenvoudige manier oplossen?

fotos in bijlagen

mvg.
alvast bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: schijfruimte
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/09, 22:17:31 »
LVM is een nodeloze complicatie die in de praktijk vaak problemen veroorzaakt. Ik raad aan om een nieuwe schone installatie te doen, ditmaal zonder LVM aan te vinken tijdens de installatie.

Re: schijfruimte
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/10, 22:15:07 »
@Pjotr

merci voor uw snelle reactie.

ik vreesde er eigenlijk al voor dat ik een verse installatie zou moeten doen. en jammer genoeg is de tijd en de zin er niet echt maar ja we zullen het eens allemaal proberen komende week.

heb je toevallig een tip over hoe ik men programmas gemakkelijk kan overzetten en/ of een backup van kan maken?
er zijn zoizo een paar zelfgemaakte programma's en ik weet zelfs niet eens van waar ik ze heb gehaald.

alle andere tips en truc's zijn ook wel welkom

alvast bedankt.
mvg

Offline Tom

  • Lid
Re: schijfruimte
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/11, 09:35:41 »
U kunt uw homemap op een usb stick zetten ook de verborgen bestanden ,zo doe ik dat altijd kwestie mijn instellingen. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline h2o

  • Lid
Re: schijfruimte
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/11, 09:38:56 »
En die boot partitie (ext2) is dan ook niet nodig.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex