Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grsync  (gelezen 755 keer)

Offline Shan

  • Lid
Grsync
« Gepost op: 2020/02/04, 19:25:54 »
Hallo ,
Heeft iemand een NL handleiding voor het gebruik van Grsync ?
Ik zit te tobben met het invulvenster. Bron en Doel  en dan de vraag naar Locatie zijn mij niet duidelijk.
Wat ik ook doe , het lukt mij niet om e.e.a. aan de praat te krijgen. Wie weet raad ?
gr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline jnom

  • Lid
Re: Grsync
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/05, 08:57:52 »
Als bron kies je de map(pen) die je wilt kopiƫren.
Als doel kies je een locatie (bijv. externe schijf) waar je de kopie wilt opslaan

Zie voor handleiding:

https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Grsync

Succes

Offline Shan

  • Lid
Re: Grsync
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/05, 19:10:36 »
Het lijkt erop dat e.e.a.  is gelukt. Maar bij een dry run kreeg ik de waarschuwing dat de backup alleen kan plaatsvinden met Grsync  2.6.1.
Met synaptic gekeken naar de geinstalleerde versie en die blijkt  1.2.6-1 te zijn GTK frontend rsync .
Ik gebruik Ubuntu 18.04.3 LTS.
Kijken of er een update is. Weet jij dat ?
Gr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline jnom

  • Lid
Re: Grsync
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/06, 09:18:16 »
Mijn ubuntu versie is 18.04.4 en met .3 lijk je dus  iets achter te lopen met updates.
Kan geen kwaad lijkt mij om hier eerst naar te kijken.
Grsync is bij mij ook 2.6.1
Heb je de waarschuwing alleen bij een dry run?
Maak je een backup van een bestand met meerdere mappen ( zoals home ) of van een afzondelijke map.             ( afbeeldingen,documenten of iets dergelijks ).
Anders mischien Grsync opnieuw installeren of het vergelijkbare LuckyBackup proberen.

Offline Shan

  • Lid
Re: Grsync
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/06, 15:04:03 »
sudo apt-get install -y grsyncUbuntu 18.04.3 LTS  = wat de systeeminfo aangeeft. Als ik  " updates zoeken "   aantik dan krijg ik terug dat het systeem up to date is. Ik neem toch aan dat 18.04 automatisch wordt geupdate van 18.04.3 naar 18.04.4 en verder.
Ik heb op aanwijzingen op het web grsync t.b.v. 18.04 bijgewerkt via terminal opdrachten.
Ik ga dat nog eens bekijken.
Ik heb geprobeerd om alleen de map documenten te backuppen.
Ik kreeg de mededeling dat de backup was geslaagd en voltooid . Al heel snel.
De waarschuwing kreeg ik niet direct in beeld, pas toen ik ergens met de muis op klikte toen ik na controle zag dat er niets was gekopieerd naar het aangegeven doel. Ik ga nu Grsync opnieuw downloaden en installeren en zien wat er gebeurt.
Ik zie op internet ( op zoek naar versie 4 )  dat die update plaatsvindt op 6 februari 2020 !
Vandaag dus om 21.00 uur als ik het goed zag.

N.B. : De backup ging  niet door.  "  rsync :  default stopped  "   maar waarom?


« Laatst bewerkt op: 2020/02/06, 16:33:03 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: Grsync
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/06, 16:34:11 »
sudo apt-get install -y grsyncUbuntu 18.04.3 LTS  = wat de systeeminfo aangeeft. Als ik  " updates zoeken "   aantik dan krijg ik terug dat het systeem up to date is. Ik neem toch aan dat 18.04 automatisch wordt geupdate van 18.04.3 naar 18.04.4 en verder.
Ik heb op aanwijzingen op het web grsync t.b.v. 18.04 bijgewerkt via terminal opdrachten.
Ik ga dat nog eens bekijken.
Ik heb geprobeerd om alleen de map documenten te backuppen.
Ik kreeg de mededeling dat de backup was geslaagd en voltooid . Al heel snel.
De waarschuwing kreeg ik niet direct in beeld, pas toen ik ergens met de muis op klikte toen ik na controle zag dat er niets was gekopieerd naar het aangegeven doel. Ik ga nu Grsync opnieuw downloaden en installeren en zien wat er gebeurt.
Ik zie op internet ( op zoek naar versie 4 )  dat die update plaatsvindt op 6 februari 2020 !
Vandaag dus om 21.00 uur als ik het goed zag.

N.B. : De backup ging  niet door.  "  rsync :  default stopped  "   maar waarom?
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: Grsync
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/06, 16:46:42 »
sudo apt-get install -y grsyncUbuntu 18.04.3 LTS  = wat de systeeminfo aangeeft. Als ik  " updates zoeken "   aantik dan krijg ik terug dat het systeem up to date is. Ik neem toch aan dat 18.04 automatisch wordt geupdate van 18.04.3 naar 18.04.4 en verder.
Ik heb op aanwijzingen op het web grsync t.b.v. 18.04 bijgewerkt via terminal opdrachten.
Ik ga dat nog eens bekijken.
Ik heb geprobeerd om alleen de map documenten te backuppen.
Ik kreeg de mededeling dat de backup was geslaagd en voltooid . Al heel snel.
De waarschuwing kreeg ik niet direct in beeld, pas toen ik ergens met de muis op klikte toen ik na controle zag dat er niets was gekopieerd naar het aangegeven doel. Ik ga nu Grsync opnieuw downloaden en installeren en zien wat er gebeurt.
Ik zie op internet ( op zoek naar versie 4 )  dat die update plaatsvindt op 6 februari 2020 !
Vandaag dus om 21.00 uur als ik het goed zag.

N.B. : De backup ging  niet door.  "  rsync :  default stopped  "   maar waarom?
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.