Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruikers lijst  (gelezen 564 keer)

Offline KeesL

  • Lid
Gebruikers lijst
« Gepost op: 2021/03/18, 12:29:40 »
Als Ubuntu 20.04 opstart komt het met een gebruikersnaam met daaronder de opmerking: ¨niet in lijst?¨

De help is ingesteld op Engels. Heb Nederlandse taal ingesteld voor hele computer. Hoe maak ik dat de help ook Nederlands wordt?

Waar kan ik een lijst met gebruikers vinden met volledige naam, gebruikers naam, wachtwoord en instelling van normaal of super user?
Hoe maak ik dat hun respectievelijke data versleuteld wordt?

Kunnen deze items aan de ´Help´ worden toegevoegd?

Re: Gebruikers lijst
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/18, 16:57:53 »
Als Ubuntu 20.04 opstart komt het met een gebruikersnaam met daaronder de opmerking: ¨niet in lijst?¨

De help is ingesteld op Engels. Heb Nederlandse taal ingesteld voor hele computer. Hoe maak ik dat de help ook Nederlands wordt?

Waar kan ik een lijst met gebruikers vinden met volledige naam, gebruikers naam, wachtwoord en instelling van normaal of super user?
Hoe maak ik dat hun respectievelijke data versleuteld wordt?

Kunnen deze items aan de ´Help´ worden toegevoegd?

Dat zijn veel vragen in 1 topic.

'niet in lijst'
Volgens mij is dat wanneer de gebruiker die in wil loggen zo ingesteld is dat die niet standaard zichtbaar is op het startscherm. Kan bijvoorbeeld erg nuttig zijn om beheerdersaccount te verbergen op publieke computers. Dan moet men ook nog de gbruikersnaam van dat account weten te raden.

Help in het Engels
Super toets (windows toets) , intikken 'Regio en taal'. Daar kiezen voor geïnstalleerde talen beheren, waarschijnlijk krijg je dan de melding dat niet alle talen volledig zijn geïnstalleerd. Het aanbod om dat wel te doen accepteren. Eventueel nog 'Nederlands' selecteren en 'voor het hele systeem toepassen' klikken. Kan zijn dat het pas helemaal over is als het systeem opnieuw is opgestart.

Overzicht gebruikers
Super toets (windows toets), intikken 'gebruikers', je kunt dan het gebruikersbeheer openen. Wat je te zien krijgt hangt af van de rechten van het gebruikersaccount waarmee je bent ingelogd.

Data versleutelen
Dat is bij mijn weten geen instelling per gebruiker. Het versleutelen van de hele schijf of van de home partitie (waar de bestanden van de gebruikers staan) is een instelling die je aanvinkt tijdens de installatie van Ubuntu. Ik heb geen ervaring met achteraf versleutelen. Standaardgebruikers kunnen sowieso niet bij elkaars mappen en bestanden, voor beheerders ligt dat weer anders.

Aan de Help toevoegen
Ik denk dat je het meeste ook wel terug kunt vinden, alleen niet als specifiek antwoord op je specifieke vraag. Gelukkig hebben we daarvoor dit forum.

Offline bart85

  • Lid
Re: Gebruikers lijst
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/18, 17:19:28 »
Het volgende laat alle gebruikers zien, maar ook systeemgebruikers

awk -F: '{ print $1}' /etc/passwd
De volgende alle gebruikers, maar zonder systeemgebruiker

getent passwd {1000..60000}
voor versleuteling kun je ecryptfs gebruiken.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline KeesL

  • Lid
Re: Gebruikers lijst
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/23, 17:09:31 »
Dank
Zal minder vragen in 1 keer posten
Heb veel aan antwoorden gehad
Probleem was dat de gebruikers naam en de map struktuur naam verschillen

Dank