Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen bij dual boot XP/ubuntu  (gelezen 731 keer)

vespertilio

  • Gast
problemen bij dual boot XP/ubuntu
« Gepost op: 2007/12/24, 11:25:54 »
Hoi,

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
Hier staat prachtig uitgelegd hoe een dual boot uit te voeren. Doch, wanneer ik aan de stap van het herpartitioneren van de schijf ben, verandert de naam van 'free space' na het aanmaken van de eerste nieuwe partitie in 'onbruikb', en lukt het niet om een nieuwe partitie aan te maken. Is er iemand die me kan helpen?

mvg
vespertilio

problemen bij dual boot XP/ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/24, 11:37:28 »
Onbruikbaar? geef eens een sudo fdisk -l. Lijkt er sterk op dat je teveel primaire partities hebt...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

vespertilio

  • Gast
problemen bij dual boot XP/ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/24, 11:43:43 »
met de root-partitie inbegrepen heb ik er 4
dat commando schijnt niet veel uit te halen, ofwel begrijp ik niet wat ik dan moet doen :s + 2 keer onbruikb .
mag ik trouwens een fat16 en een fat32 partitie verwijderen? En wat is de functie van die partities?

ik ben nog een newbie als het op zo'n dingen aankomt, windows heeft al die jaren mijn computermind verkl*t :P

problemen bij dual boot XP/ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/24, 12:24:51 »
De functie van partities is je schijf onderverdelen in logische eenheden, zodat je o.a. meerdere besturingssystemen kan installeren of een partitie bewaren (met gegevens; vb /home) terwijl je een andere herformatteert om een systeem te (her)installeren (vb /). Merk dus op dat als je een partitie verwijderd dat alle informatie op de partitie verloren gaat, maar andere partities blijven intact (sorry effen geedit omdat ik een fout had getypt).

Wegens technische redenen die uit de oudheid afstammen, kan je op een schijf maximaal 4 partities hebben (het is te zeggen, did geldt voor MBR-schijven, dus gewone Windows-schijven. Op Mac-schijven kan je 128 partities hebben). Om deze limitatie te overkomen, heeft men een zogenoemde "extended partition" oftewel uitgebreide partitie bedacht. Deze uitgebreide partitie doet zich voor als een primaire parititie, maar kan zelf nog oneindig veel zogenoemde logische partities bevatten. Nu is het zo dat sommige systemen (Windows) niet op logische partities kunnen geinstalleerd worden. Deze moeten dus altijd op een van de 3 (want 1 partitie is extended) primaire partities staan.

En sudo fdisk -l typ je in de terminal (Toepassingen -> hulpmiddelen -> terminalvenster, dacht ik)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

vespertilio

  • Gast
problemen bij dual boot XP/ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/24, 12:42:14 »
Dank je!
het probleem is (hoop ik) opgelost...
ik kan mijn pc iig opstarten in ubunt, XP heb ik nog niet geprobeerd ^^