Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3  (gelezen 9582 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Interessant stukje op ZDnet:
http://www.zdnet.com/blog/open-source/linus-torvalds-would-like-to-see-a-gnome-fork/9347

Ik moet zeggen: ik ben het helemaal eens met Linus Torvalds. Een vork van Gnome, voor de doorontwikkeling van Gnome 2, zou ideaal zijn. Zolang als dat niet gebeurt, is Xfce een prima alternatief.

Het feit dat de maker van Linux, tevens leider van de kernelploeg, zich hierover publiekelijk uitspreekt, kan weleens grote gevolgen hebben. Wenselijke gevolgen.  :)

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/04, 11:39:18 »
Ik wil de motor van Gnome 3 met Unity als motorkap.

Anders wil ik Xfce 4.8 die ik zeker in Debian Wheezy heel lekker vindt werken (nu moet Debian wel mijn wlan kaart ondersteunen want die krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat terwijl die in Ubuntu vlekkeloos werkt).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/04, 11:55:03 »
Eerlijk gezegd vind ik de mening van Linus op dit punt interessant maar niet echt belangrijk. Hij is een kernelexpert uiteraard maar wat betreft de grafische werkomgeving is hij ook maar 'een gebruiker' uiteindelijk met een mening. Ik weet dat zijn mening voor veel mensen belangrijk is maar iedereen gebruikt de computer op een verschillende manier. Voor sommige mensen passen Unity en Gnome Shell daar niet in, voor anderen weer wel. En laat Linus zijn besturingssysteem nou juist zo lekker configureerbaar zijn zodat iedereen zelf een bureaubladomgeving kan uitkiezen naar smaak.

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/04, 12:00:12 »
Een fork van Gnome2 voor de old school Linux gebruikers lijkt me idd. een goede zaak, het geeft de meer behoudende Linux gebruikers een veilige haven in de storm van ontwikkelingen. Op die manier krijgen nieuwe ontwikkelingen de tijd en rust die nodig is om er echt iets goeds van te maken, zonder dat gebruikers die angstig zijn hun vertrouwde omgeving kwijt te raken de behoefte voelen om deze nieuwe ontwikkelingen te bestrijden nog voor ze tot wasdom zijn gekomen.

edit:
Ik gebruik zelf als werkomgeving nog 10.04, en pas bij de volgende release ga ik over naar de nieuwe desktop omgeving van Ubuntu. Bevalt het niet, dan ga ik denk ik persoonlijk denk ik liever over naar Xubuntu dan naar Gnome2. Ik gebruikte voorheen altijd Xubuntu, en dat beviel me prima. Pas toen ik presentaties voor Ubuntu-NL ging geven over Ubuntu leek het me handig om de standaard Ubuntu desktop te gaan gebruiken, want daar had ik voorheen geen kaas van gegeten. :) Ik moet zeggen, ik maak stevig gebruik van Compiz tegenwoordig, niet noodzakelijk echter, ik zou ook prima zonder kunnen. Lang leve de diversiteit.

« Laatst bewerkt op: 2011/08/04, 12:08:32 door Thomas de Graaff »

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/04, 12:10:04 »
Gnome 3 heb ik getest onder fedora,niet mijn ding op dit moment zeg ik eerlijk.Kan ook zijn dat je er aan moet wennen.Draai momenteel dus ook xubuntu daarom.Voor in de toekomst weet ik het niet,kan zijn dat ik volgend jaar er anders over denk,maar nu even niet. ;)
Kubuntu 20.04

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/04, 12:15:54 »
vandaar het (grote) succes van Mint 11 Katya ?

Ook op mijn werk werken we al niet meer met 11.04 omwille van Unity, en alternatieven zijn er met de vleet.

Ik vind die uitspraak van Torvalds wel doordacht en hopelijk heeft het, goede, gevolgen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/04, 12:23:41 »
Ik vraag me trouwens af waarom Linux Thorvalds Xfce als desktop gebruikt, en niet Gnome2 waarvan hij aangeeft dat hij deze beter vind?

Thorvalds:
Citaat
I’m using Xfce [a lightweight Unix/Linux desktop). I think it’s a step down from gnome2, but it’s a huge step up from gnome3. Really.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/04, 12:28:39 »
Ik vraag me trouwens af waarom Linux Thorvalds Xfce als desktop gebruikt, en niet Gnome2 waarvan hij aangeeft dat hij deze beter vind?

Thorvalds:
Citaat
I’m using Xfce [a lightweight Unix/Linux desktop). I think it’s a step down from gnome2, but it’s a huge step up from gnome3. Really.

Inderdaad merkwaardig.... Dat was me ook al opgevallen.

Misschien wil hij zich alvast voorbereiden op de nabije toekomst, wanneer Gnome 2 er sowieso niet meer zal zijn?

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/04, 12:45:57 »
Herschrijf Gnome in Qt i.p.v. GTK, en we zullen nog eens praten...

Noot: als tussenoplossing kunnen we voorlopig KDE gebruiken.

Disclaimer: mijn volledige mening over Gtk vs Qt kan je hier vinden, discussies dan ook daar aub: http://seysayux.sytes.net/?p=9
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/04, 12:56:08 »
Geen idee of Torvalds dezelfde redenen heeft als ik natuurlijk, maar zelf ben ik ook naar xfce overgestapt, aangezien ik zowel unity als gnome-shell vrij hopeloos vind. Terug naar gnome2 schiet niet zo op naar mijn mening, aangezien het project 'end of life' is. Voorlopig is dat natuurlijk geen probleem, maar persoonlijk gebruik ik toch liefst software die in ontwikkeling is.

Er is overigens wel een poging tot een fork ondernomen, in de vorm van Mate. Voorlopig lijkt dit een heel projectje te zijn, van 1 of een paar personen, dus of dat wat wordt is nog maar de vraag.

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/04, 16:03:54 »
Ik gebruik zelf al een tijdje E17 en heb me nog nooit zo thuisgevoeld in een DE als bij E17, dus wat mij betreft boeit Linus' zijn mening niet. Daarbij is het ook maar een mening, hij is maar een gebruiker van GNOME en geen ontwikkelaar.

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/04, 16:05:05 »
Herschrijf Gnome in Qt i.p.v. GTK, en we zullen nog eens praten...

Noot: als tussenoplossing kunnen we voorlopig KDE gebruiken.

Disclaimer: mijn volledige mening over Gtk vs Qt kan je hier vinden, discussies dan ook daar aub: http://seysayux.sytes.net/?p=9

Dan kun je net zo goed sowieso KDE gebruiken en een paneel aan de bovenkant toevoegen met de resp. menu's. Dan heb je precies hetzelfde als dat je GNOME zou herschrijven in Qt.

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/04, 16:54:20 »
Interessant stukje op ZDnet:
http://www.zdnet.com/blog/open-source/linus-torvalds-would-like-to-see-a-gnome-fork/9347

Ik moet zeggen: ik ben het helemaal eens met Linus Torvalds. Een vork van Gnome, voor de doorontwikkeling van Gnome 2, zou ideaal zijn. Zolang als dat niet gebeurt, is Xfce een prima alternatief.

Het feit dat de maker van Linux, tevens leider van de kernelploeg, zich hierover publiekelijk uitspreekt, kan weleens grote gevolgen hebben. Wenselijke gevolgen.  :)

Ik vind het wel een aardig stukje, maar eerlijk gezegd vind ik XFCE 4.8 niet echt een stap terug vergeleken met Gnome 2.X.
Maar ik ben dan ook maar een simpele gebruiker die al tevreden is met OpenBox  XD
In teveel opties en keuzes ben ik snel de weg kwijt, wellicht ook de reden waarom ik geen GNOME 3 of Unity gebruik.
Alle gekheid op een stokje maar er zit wel een kern van waarheid in, XFCE zit voor mijn gevoel makkelijk en simpel in elkaar.
Maar goed, zoveel mensen, zoveel wensen...
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Tom

  • Lid
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/04, 17:06:47 »
Gnome 3 heb ik getest onder fedora,niet mijn ding op dit moment zeg ik eerlijk.Kan ook zijn dat je er aan moet wennen.Draai momenteel dus ook xubuntu daarom.Voor in de toekomst weet ik het niet,kan zijn dat ik volgend jaar er anders over denk,maar nu even niet. ;)

Aa neen éénmaal Xubuntu altijd Xubuntu ,toch. :D
Xubuntu 11.04  <  The powerfull discovery forever !.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/04, 17:08:43 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

jesse2314

  • Gast
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/04, 17:13:56 »
Weg met die vork, mensen moeten zelf kiezen wat ze fijn vinden werken.
Dat is voor mij waarom linux is ontstaan.
Eerst proberen, als het niet fijn werkt neem je een anderen omgeving.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/04, 18:19:23 »
Unity en Gnome 3 zijn gericht op nieuwe gebruikers en niet op de huidige Linux gebruiker.
Ze willen met die omgevingen meer mensen van buiten af zien te trekken en zeggen tegen hun achterban dat als ze het niet bevalt dat ze dan maar iets anders moeten nemen.

Ze willen meer gebruikers hebben en ze zijn berijd om daarbij hun huidige achterban de rug toe te keren.
Ik ben alleen bang dat als ze niets van buiten er bij krijgen, dat ze dan van alles moeten gaan doen om de oude gebruikers weer terug te krijgen.
Xfce zou dus samen met wat andere desktop's goed kunnen profiteren van dit.

Linus kan roepen wat hij wil maar als niemand Gnome 2 wil doorzetten, dan stopt dat toch een keer.
Persoonlijk beviel Gnome 2 mij heel goed maar ik gebruik nu ook Xfce en ik moet zeggen dat, dat zeer fijn werkt en op een aantal punten wat beter is dan Gnome 2.
Natuurlijk heeft Xfce ook een aantal punten die minder zijn dan Gnome 2 maar overal bevalt mij Xfce zeer goed.
Ik blijf lekker bij Xubuntu als straks Gnome 2 weg is uit Ubuntu.
Ik draai het nu beide omdat ik Unity nodig had om iemand te helpen met hoe het werkte maar ik heb het nu als klassiek draaien.
Toch staat Xubuntu als standaard ingesteld bij het opstarten.

Gnome 2 zal ik niet missen. Xubuntu is is voor mij een zeer goede opvolger.

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/04, 18:31:09 »
Het feit dat de maker van Linux, tevens leider van de kernelploeg, zich hierover publiekelijk uitspreekt, kan weleens grote gevolgen hebben. Wenselijke gevolgen.  :)

Ik herinner me nog een aantal pittige discussies over GPL v2 versus GPL v3. Linus was/is geen voorstander van GPL v2 (want erg tevreden met zijn TiVo waarin 'zijn' kernel was opgesloten, met DRM, waar Linus ook geen tegenstander van is). Toen waren er ook een aantal die dachten: "Dan zal GPL v3 wel niet doorgaan of geen succes worden". Jammer, maar GPL v3 ging wel door en het gebruik ervan blijft groeien.

Dit vind ik toch wel een van de leukere kanten van de open source ontwikkelgemeenschap: jouw meritocratische rechten zijn zo'n beetje beperkt tot het project waar je bij betrokken bent. Voor het overige, hoe bekend en belangrijk je ook bent voor de open source wereld, is jouw mening dan ook maar 'een mening'. En aangezien Linus vanuit de vrije software ideologie bezien niet helemaal zuiver op de graat is, denk ik dat vanuit GNOME (dichter bij de vrije software ideologie) zijn mening niet als zo waardevol en belangrijk wordt bezien.  :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/04, 19:15:19 »
Dit vind ik toch wel een van de leukere kanten van de open source ontwikkelgemeenschap: jouw meritocratische rechten zijn zo'n beetje beperkt tot het project waar je bij betrokken bent. Voor het overige, hoe bekend en belangrijk je ook bent voor de open source wereld, is jouw mening dan ook maar 'een mening'. En aangezien Linus vanuit de vrije software ideologie bezien niet helemaal zuiver op de graat is, denk ik dat vanuit GNOME (dichter bij de vrije software ideologie) zijn mening niet als zo waardevol en belangrijk wordt bezien.  :D

In dit geval zou ik dat jammer vinden.  :P

Maar op zich is het inderdaad een positief punt aan de open-bron-gemeenschap, dat het er relatief democratisch aan toegaat. En zo hoort dat ook.

De onderhavige kwestie staat overigens (gelukkig) los van de vrije ideologie... Het is puur een kwestie van ergonomie, gebruiksgemak en gebruikerswensen. Daarbij kan de mening van de "vader" van Linux extra gewicht in de schaal leggen. Enfin, we zullen zien....

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/04, 20:20:36 »
"Daarbij kan de mening van de "vader" van Linux extra gewicht in de schaal leggen."

Hij heeft jarenlang KDE gebruikt en dat ook constant aangeraden. En hoeveel mensen hebben nu KDE gebruikt in de afgelopen jaren? Dat zegt dus niet zoveel hoor.

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/04, 20:32:48 »
"Daarbij kan de mening van de "vader" van Linux extra gewicht in de schaal leggen."

Hij heeft jarenlang KDE gebruikt en dat ook constant aangeraden. En hoeveel mensen hebben nu KDE gebruikt in de afgelopen jaren? Dat zegt dus niet zoveel hoor.
Je was me voor ;) KDE was alles voor hem, totdat KDE 4 kwam. Toen was Gnome het ineens. Vervolgens komt Gnome 3 en stapt hij er weer snel van af. je zou haast gaan denken dat Torvalds nogal conservatief in zijn denken is en liever geen verandering wil ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/05, 00:37:17 »
"Daarbij kan de mening van de "vader" van Linux extra gewicht in de schaal leggen."

Hij heeft jarenlang KDE gebruikt en dat ook constant aangeraden. En hoeveel mensen hebben nu KDE gebruikt in de afgelopen jaren? Dat zegt dus niet zoveel hoor.
Je was me voor ;) KDE was alles voor hem, totdat KDE 4 kwam. Toen was Gnome het ineens. Vervolgens komt Gnome 3 en stapt hij er weer snel van af. je zou haast gaan denken dat Torvalds nogal conservatief in zijn denken is en liever geen verandering wil ;)

Tja dat zijn meer mensen en niet alleen hij.
Zal mij niet verbazen als hij over een paar jaar Gnome 3 wilt houden en Gnome 4 niets vindt en Unity aan raad.

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/05, 10:18:22 »
Een stukje van Thorvalds:

Citaat
I have been asking other developers about gnome3, they all think it’s crazy.

Persoonlijk is mijn ervaring met Gnome3 (Fedora) net hetzelfde hoewel ik geen ontwikkelaar ben.

Het is een beetje van de pot gerukt; en ook al zou alles Gnome3 worden (belangrijkste distro's) ik denk dat ik steeds een uitweg zal zoeken naar iets meer coherent van systeem. Vandaar dat er ook vrank en vrij gesproken wordt over Mint 11 als superdistro om mee te werken.

Het is niet zozeer een heel persoonlijke mening van Thorvalds, het is een mening die al veel meer verspreid is.

Unity b.t.w. was ook al aanleiding voor velen om gewoon te switchen naar een Gnome 2.3 omgeving (of zelfs Xfce of E17) omwille van de absurde zaken die het met zich mee brengt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/05, 10:22:16 »
Volgens mij is het een kwestie van smaak. Ik vind GNOME 3 erg mooi! Ik vind dat het wel waar is dat het misschien wat moeilijker gaat soms. Ik denk toch dat mensen GNOME 3 meer aanspreekt dan GNOME 2. Ik gebruik ook nog lekker 10.04.3. Voor mij is dit de stabielste versie ooit  :P Ik voel me ook wat vrijer in GNOME 2 dan in Unity en GNOME 3, je kan meer aanpassen naar je eigen smaak, ja GNOME 2 is standaard lelijk, maar heel veel kan je veranderen en je kan er een hele mooie desktop van maken  ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #23 Gepost op: 2011/08/05, 12:45:44 »
Totaal geen GNOME-fan, maar natuurlijk is het wel zo dat Unity en GNOME 3 nog in de kinderschoenen staat. Er zijn nu al enkele tweak-tools voor beiden, dus uiteindelijk wordt het wel beter qua aanpassingen. Maar de werkwijze zal niet veranderen. Achja, ik hou het gewoon lekker bij E17, mooi, stabiel, modern, zeer fijn in het gebruik en toch licht :cool:
Maar gewoon dat je (lord) ook even in gedachten houdt van die kinderschoenen. KDE 4 begon ook als een ramp, maar inmiddels is het even stabiel als GNOME 2.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #24 Gepost op: 2011/08/05, 13:16:14 »
je zou haast gaan denken dat Torvalds nogal conservatief in zijn denken is en liever geen verandering wil ;)
Ook Richard Stallman, de vader van gnu, heeft een beetje van dat. Hij werkt voornamelijk in emacs aan een bashprompt, hoewel hij nu en dan eens X durft op te starten voor wat grafisch werk  =D