Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen van meet af aan ;-)  (gelezen 1271 keer)

masterke

  • Gast
problemen van meet af aan ;-)
« Gepost op: 2008/09/11, 17:34:00 »
Hallo,

sinds kort heb ik me laten verleiden om naast m'n normale win xp ook ubuntu op m'n computer te zetten. Hierbij heb ik enkele kleine problemen ondervonden en één groot. De kleine komen hierop neer: om de installatie van Ubuntu vanuit windows te starten heb je 256 mb aan geheugen nodig. Ik heb dat tot mijn beschikking, maar het installatieprogramma heeft daar een andere mening over.
Geen probleem, dacht ik, ik installeer ubuntu door te booten vanaf de installatiecd. Zo gezegd zo gedaan. Nu komt mijn vraag. Wanneer ik de demo probeer op te starten of de installatieprocedure, vertelt m'n scherm me na de 2 verschillende balkjes (één met een blokje dat heen en weer beweegt en één balk die gevuld wordt) dat hij geen signaal meer krijgt van de computer, alhoewel m'n computer duidelijk verder bewerkingen uitvoert.

Wat kan ik hieraan doen?

masterke

PS: het ligt niet aan het scherm zelf (plug and play, ook al geprobeerd met een ander scherm). m'n Videokaart is een nVidia GeForce 2 PRO/GTS (beetje oud, 'k weet het)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
problemen van meet af aan ;-)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/11, 17:37:40 »
256 MB RAM-geheugen is te weinig voor hoofdversie Ubuntu. Die heeft minimaal 384 MB RAM nodig.

Wat nog wel kan is lichtgewicht variant Xubuntu, die onder de motorkap dezelfde Ubuntumotor heeft:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/8.04/release/xubuntu-8.04.1-desktop-i386.iso

Brand de CD op lage snelheid, 8 x is ideaal.

masterke

  • Gast
problemen van meet af aan ;-)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/11, 17:39:49 »
OK, bedankt!

PS: ik sta versteld van de snelheid waarmee ik antwoord krijg, amper drie minuten heeft het geduurd!

masterke

  • Gast
problemen van meet af aan ;-)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/11, 20:41:30 »
Na grondige tests ben ik tot de constatatie gekomen dat het probleem nog altijd hetzelfde gebleven is op één zaak na: xubuntu is geïnstalleerd, maar vanaf dat het bootscreen verdwijnt, meldt m'n scherm me weer dat het geen signaal meer krijgt. (letterlijk: error signal) Kan er iemand helpen?

Alvast bedankt,

masterke

problemen van meet af aan ;-)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/11, 23:02:16 »
Ik zou toch eens in VGA mode booten, dan weet je misschien iets meer. Ook kun je met ctrl+F1 eens in de console kijken. Als ik het goed heb loopt dmesg daar mee en die kan je misschien meer vertellen doordat er dan ook wel errors tussen staan.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
problemen van meet af aan ;-)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/11, 23:11:43 »
Je kunt in Recovery mode opstarten (niet schrikken van al die text die op het scherm verschijnt ;)). Zodra je een keuze krijgt, kiezen voor xfix try to fix xserver en daarna rebooten.

Als dat lukt kun je proberen de closed source nvidia drivers te installeren door te gaan naar Systeem -> Beheer -> Hardware drivers en daar je videokaart aan te vinken als deze ertussen staat. Staat deze er niet tussen, dan kun je gewoon doorgaan zonder die drivers te installeren

Succes ermee,
   Ronnie
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

masterke

  • Gast
problemen van meet af aan ;-)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/12, 21:07:53 »
'k Zal het proberen! Alvast bedankt!

problemen van meet af aan ;-)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/12, 22:27:31 »
@pjotr: De Alternate CD werkt wel met 256 MB, het is maar dat je het weet ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
problemen van meet af aan ;-)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/12, 23:13:08 »
Citaat van: Vistaus
@pjotr: De Alternate CD werkt wel met 256 MB, het is maar dat je het weet ;)
Jah, het werkt dan, maar het loopt dan voor geen meter....

masterke

  • Gast
problemen van meet af aan ;-)
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/13, 14:10:11 »
Het werkt!!!!
Iedereen bedankt!! :D

masterke - tot zover een tevreden xubuntugebruiker