Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: US international ...  (gelezen 5358 keer)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
US international ...
« Gepost op: 2005/11/23, 22:33:59 »
Ik heb een keyboard met US layout (ok, ik ben een Belg, maar programmeurs zullen de voordelen van een QWERTY toetsenbord wel kennen). In Hoary had ik dit ingesteld als US-International. Hierdoor kon ik een " boven een e plaatsen door eerst " in te drukken en vervolgens een e. In Breezy werkt dit niet meer :(

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
US international ...
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/23, 23:32:26 »
Bon, ik heb nog wat zitten prutsen. Dit is de oplossing:
System -> Preferences -> Keyboard -> Layouts
Daar heb ik:
"U.S. Enlish"
en "U.S. Alternative International (formal us_intl)"

Met een vinkje (om default aan te geven) naast "U.S. Alternative International (formal us_intl)"

V

Regenerate

  • Gast
US international ...
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/07, 10:38:54 »
Hi,

Hieronder de dapper versie:

System Settings -> Regio en Toegankelijkheid -> Toetsenbordindeling. VS Engels selecteren en bij indelingvariant Intl kiezen.

Offline Dave

  • Lid
US international ...
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/13, 21:44:20 »
"e
"ee"'e "e"""E"e"""E"e
"'e'e"e "e "e

nou van alles geprobeerd.
staat standaard op 104 maar met 102 of 105 int geen verschil.

iemand met versie 6.06 die het wel gelukt is?

Offline woteb

  • Lid
US international ...
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/13, 21:55:34 »
Welke versie van Dapper gebruiken jullie?

Ubuntu: Systeem ==> Voorkeuren ==> Toetsenbord ==> Indelingen ==> Toevoegen ==> op het driehoekje van Amerikaans / Engels klikken ==> Internationaal (met dode toetsen) en deze selecteren.
Vervolgens op OP klikken en de oude indeling verwijderen.

Kubuntu zoek ik even uit..... momentje...
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline eendje

  • Lid
US international ...
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/13, 22:04:34 »
Hoi 'k had hetzelfde probleem en heb het op de volgende manier opgelost:

Systeem > Voorkeuren > Toetsenbord

Tabblad indelingsopties de composetoets-positie instellen.

Als je dan bijvoorbeeld
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline woteb

  • Lid
US international ...
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/13, 22:08:42 »
Kubuntu en IceWM: Kcontrol opstarten ==> Regional & accessibility ==> Keyboad layout ==> Kruisje bij Enable Keyboard layouts aanvinken ==> Dan US English (us) ==> Dan bij Layout variants kiezen voor Intl en op APPLY klikken.

(Ik heb het even via IceWM gecheckt, die gebruikt namelijk ook Kcontrol, vandaar) Dit werkt dacht ik ook zo bij Xubuntu, maar dat gebruik ik niet, heb er wel eens mee ge
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Gast

  • Gast
US international ...
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/14, 23:59:15 »
hey ik heb hetzelfde probleem(bij ubuntu 6.06), kheb normaal alle toetsen aan de praat gekregen behalve de @-toets :s, wat ik persoonlijk irritant vind mrja, kweet niet als dit mogelijk is, ben redelijk nieuw in de linux wereld :s

dank bij voorbaat,
mathn69

Gast

  • Gast
US international ...
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/15, 00:01:44 »
effe bijzeggen dat mijn keyboard azerty indeling heeft :p

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
US international ...
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/15, 01:04:58 »
mathn69: belgische indeling?
Wat krijg je bij het uitvoeren van
"cat /etc/X11/xorg.conf|grep Driver|grep k"
krijg je dan kbd of keyboard? oudere versies van ubuntu maken dit soms onterecht keyboard, terwijl kbd gebruikt moet worden

Als dat in orde is, wat voor keyboard options enz. gebruik je allemaal?
"gedit /etc/X11/xorg.conf" en zoek naar de sectie met Section "InputDevice" waar je Keyboard staat, plak die sectie hier ook ff
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline rolmaat

  • Lid
    • Henk Boudewijn
US international ...
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/15, 10:07:58 »
In de Nederlandse uitvoering:
Systeem > Voorkeuren > Toetsenbord
Tabblad Indelingen: Toevoegen > Amerikaans Engels Internationaal (met dode toetsen) en deze bovenaan plaatsen
Zo werkt het bij mij in 6.06 perfect
Succes

Offline Dave

  • Lid
US international ...
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/17, 22:32:12 »
Citaat van: woteb
Welke versie van Dapper gebruiken jullie?

Ubuntu: Systeem ==> Voorkeuren ==> Toetsenbord ==> Indelingen ==> Toevoegen ==> op het driehoekje van Amerikaans / Engels klikken ==> Internationaal (met dode toetsen) en deze selecteren.
Vervolgens op OP klikken en de oude indeling verwijderen.

Kubuntu zoek ik even uit..... momentje...
de laatste versie 6.06 en ook m'n eerste Ubuntu na wat met Suse gestoeid te hebben vanaf versie 7 t/m 10

wr19026

  • Gast
US international ...
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/09, 20:05:55 »
Ik zit er al tijden meet te prutsen maar krijg het niet zoals ik het wil hebben.

Installatie is een Toshiba Tecra M2 laptop met daaraan (meestal)  een Logitech Cordless Internet Pro (type Y-RK56A) toetsenbord (de muis doet het prima). Geïnstalleerd is Feisty met de lowlatency kernel.

Toetsenbord is ingesteld op Algemeen 105 (international) met als indeling Amerikaans-Engels Alternatief Internationaal (voormalig us_intl)

De tremas gaan goed, één gaat ook nog proma, maar als ik  een ' wil gebruiken komt er of niets (bijv. voor een t), of het teken komt op de volgletter (bijv. r, s)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
US international ...
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/09, 20:12:58 »
Citaat van: wr19026
als ik  een ' wil gebruiken komt er of niets (bijv. voor een t), of het teken komt op de volgletter (bijv. r, s)
De ' en de " zijn dode toetsen geworden. Dat wil je normaliter ook, want anders krijg je geen accenten en trema's op letters. Wil je ze rechtstreeks weergeven, dan gaat dat heel simpel zo (idem in Windows, trouwens): dode toets spatie

Voorbeeld: voor een aanhalingsteken doe je dus de " toets, gevolgd door een spatie.

De accenten op medeklinkers: dat is een handige functie, want er zijn veelgebruikte talen die ook accenten op medeklinkers hebben. Gewoon jezelf even aanwennen dat je de spatiebalk ff indouwt nadat je het teken ' hebt aangeslagen.  :-)

Groet, Pjotr.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
US international ...
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/09, 20:20:29 »
Citaat van: arie
ipv dode toets spatie kan je ook 2x dode toets doen voor bv een aanhalingsteken.
net wat je makkelijker vind
2 x dode toets werkt hier niet.... dan krijg ik een los trema. Zoiets dus: ¨

wr19026

  • Gast
US international ...
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/09, 22:06:57 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: wr19026
als ik  een ' wil gebruiken komt er of niets (bijv. voor een t), of het teken komt op de volgletter (bijv. r, s)
De ' en de " zijn dode toetsen geworden. Dat wil je normaliter ook, want anders krijg je geen accenten en trema's op letters. Wil je ze rechtstreeks weergeven, dan gaat dat heel simpel zo (idem in Windows, trouwens): dode toets spatie

Voorbeeld: voor een aanhalingsteken doe je dus de " toets, gevolgd door een spatie.

De accenten op medeklinkers: dat is een handige functie, want er zijn veelgebruikte talen die ook accenten op medeklinkers hebben. Gewoon jezelf even aanwennen dat je de spatiebalk ff indouwt nadat je het teken ' hebt aangeslagen.  :-)

Groet, Pjotr.
Tsja, die had ik ook al door :) Maar in Windows gaat 't om de één of andere reden wel goed zonder dat ik de spatietoets hoef te gebruiken. En aangezien ik beide OSen ongeveer evenveel gebruik is het lastig aanleren voor me :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
US international ...
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/10, 10:47:42 »
Citaat van: wr19026
Tsja, die had ik ook al door :) Maar in Windows gaat 't om de één of andere reden wel goed zonder dat ik de spatietoets hoef te gebruiken. En aangezien ik beide OSen ongeveer evenveel gebruik is het lastig aanleren voor me :)
Klopt, W. zet geen accenten op medeklinkers. Maar in feite is dat voor de bruikbaarheid van het US toetsenbord een nadeel: bepaalde Oosteuropese talen (o.a. Pools) hebben wel degelijk accenten op medeklinkers.

Die kunnen daar dus niet uit de voeten met Windows en een US toetsenbord, ook al heeft dat de International indelingsdefinitie. In Ubuntu is dat dus geen probleem!  :-)

wr19026

  • Gast
US international ...
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/10, 13:57:03 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: wr19026
Tsja, die had ik ook al door :) Maar in Windows gaat 't om de één of andere reden wel goed zonder dat ik de spatietoets hoef te gebruiken. En aangezien ik beide OSen ongeveer evenveel gebruik is het lastig aanleren voor me :)
Klopt, W. zet geen accenten op medeklinkers. Maar in feite is dat voor de bruikbaarheid van het US toetsenbord een nadeel: bepaalde Oosteuropese talen (o.a. Pools) hebben wel degelijk accenten op medeklinkers.

Die kunnen daar dus niet uit de voeten met Windows en een US toetsenbord, ook al heeft dat de International indelingsdefinitie. In Ubuntu is dat dus geen probleem!  :-)
Is ook een manier om het te bekijken :)