Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC  (gelezen 1647 keer)

Offline Gamer

  • Lid
Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Gepost op: 2016/02/24, 20:16:51 »
Ik wil binnen kort een nieuwe PC aanschaffen en heb daar een beetje hulp bij nodig. Ik heb zelf niet zoveel ervaring om een PC in elkaar te knutselen. En gezien er bij mij geen computer winkels meer in de buurt zijn. Moet ik dat nu dus ergends anders vragen.
En de kant en klare systemen worden allemaal gelevert met windows 10 waar ik niet meer mee overweg kan.

Dit ga/wil ik er voornamelijk mee doen foto en video bewerking in full HD
En voor als ik hem toch nog ga gebruiken om te gamen. De mogelijkeid hebben om uit te breiden met een betere videokaart.
En ik ga hier dan straks ubunu 16.04 op zetten
Mijn budget ongeveer 600 €

Dit is wat ik uit gezocht heb: (net boven het budget maar dat kan nog wel)

Voeding :                  be quiet! System Power 7 300W, 300 Watt voeding Zwart, Bulk
DVD-brander :        ASUS DRW-24F1MT, DVD-brander Zwart, M-Disc Support, Bulk
Solid State Drive : Samsung 850 EVO, 250 GB SSD Zwart, MZ-75E250B/EU, 3D V-NAND, TLC, TRIM, AES
Werkgeheugen :    Corsair 16 GB DDR3-1600 Kit, Werkgeheugen Zwart, CML16GX3M2A1600C9, Vengeance LP, XMP
Processor :              Intel® Core i5-4590, 3,3 GHz (3,7 GHz Turbo Boost) socket 1150 processor FC-LGA4, "Haswell-R", boxed
Behuizing :               Corsair Carbide 200R, Behuizing Zwart, USB 3.0, Retail
Moederbord :        ASUS H97-PLUS, socket 1150 moederbord RAID, Gb-LAN, Sound, ATX

En heb zelf nog een 1 T SATA 300 harddisk over.

Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/24, 23:55:49 »
een van de beste opties is, naar mijn bescheiden ervaring, toch een voorgeconfigureerd systeem  i5 (laptop of desktop) met W10 er op aanschaffen.

Volgens mij zei de OP nu juist:
"En de kant en klare systemen worden allemaal gelevert met windows 10 waar ik niet meer mee overweg kan."

Dus OP, zoek om te beginnen naar systemen zonder Windows voorgeïnstalleerd er op, die zijn er hoor!
« Laatst bewerkt op: 2016/02/24, 23:58:28 door Paul Matthijsse »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/25, 01:05:26 »
De voeding 300W zou precies genoeg moeten zijn, maar:

Een beetje video kaart
USB aansluitingen in gebruik
Extra harddisk
Op den duur veroudering van de voeding

Zou de voeding iets ruimer kiezen, 450W

Als je gaat voor meer Video kaart (later) dan zou zelfs dat te weinig kunnen zijn.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Kees3

  • Lid
Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/25, 08:20:53 »
Een kwaliteitsvoeding (zoals degene die jij hebt uitgezocht) van 300W is genoeg voor een basissysteem met een midrange videokaart. Als je een wat zwaardere videkaart wilt zou ik inderdaad een voeding van 400-500W uitzoeken. Dat is genoeg voor alle systemen met 1 videokaart.

Veel webshops bieden de mogelijkheid om tegen betaling jouw systeem in elkaar te zetten. Ook genoeg webshops die kant-en-klare systemen zonder besturingssyteem aanbieden.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/25, 09:37:24 »
Zelf in elkaar zetten is goed te doen, als je stap voor stap werkt. En sommige stappen eerst bekijkt op een YouTube filmpje.
B.v. het plaatsen van de processor gaat heel eenvoudig en soepel. Het plaatsen van de koeling vraagt wat meer aandacht, maar als de montage eenmaal duidelijk is, vrij eenvoudig (het valt te overwegen een betere koeling aan te schaffen dan de meegeleverde standaard koeling).

Zelf heb ik het lang volgehouden zonder videokaart (dankzij een grafisch redelijk  krachtige AMD-processor), maar met de aanschaf van een nieuw Dell-scherm met hoge resolutie was een videokaart (MSI R7 360) heel welkom (dit kaartje was niet al te duur en presteert prima, wellicht te weinig voor gamen). M'n Zalman 360W voeding bleek nog steeds ruim voldoende (omdat e.e.a. gedimensioneerd was op laag stroomverbruik). Tip is om na component keuze het even na te rekenen: http://images10.newegg.com/BizIntell/tool/psucalc/index.html?name=Power-Supply-Wattage-Calculator

Een DVD-brander leek me niet meer nodig (mocht het eens nodig zijn, dan is een externe USB brander voor handen). De rest is een kwestie van inbouwen en aansluiten (het meeste uitzoekwerk is misschien de draadjes voor reset, powerschakelaar en ledjes). En de BIOS-setup even nalopen.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/25, 09:50:49 door Ramana »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/25, 10:05:14 »
Hier wat linkjes waar ze advies geven over zelf bouw voor verschillende doeleinden.

https://tweakers.net/reviews/zoeken/?itemTypes%5B%5D=265

http://nl.hardware.info/pcadvies

Even als tip, meestal worden nvidia kaarten beter ondersteund dan amd kaarten onder Linux.

Succes!

Offline Gamer

  • Lid
Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/25, 18:19:40 »
Het gaat er voornamelijk ook om, of de verschillenden onderdelen goed bij erkaar passen.

@ Mau: Een voorgeconfigureerd systeem is weg gegooid geld windows 10 + extra schijf kost al gauw 100 €  Heb nu een beter systeem uit gezocht met snellere prosessor en nog
70 € goedkoper dan een voorgeconfigureerd systeem

@ Ramana: Als die tool uit jouw link klopt dat heb ik aan 300 w al te kort. Kom nu uit op ongeveer 420 w

Bedankt allen. Meer tips of suggesties zijn welkom.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/26, 09:08:25 »
Voor het controleren van de combinatie van onderdelen is de PC-builder van Alternate  wel handig.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/27, 20:11:39 »
Die heb ik ook gebruikt.
Maar ik ga de zamen stelling aan passen. De prosessor die ik heb uit gekozen is nog al een stroom slurper.
De i5-6500 prosessor schijnt een fraktie langzamer te zijn, maar beter te presteren en gebruikt een stuk minder stroom voor de zelfde prijs.

Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/27, 23:59:05 »
Zoals andere al melde is een voeding van 300W te weinig. Zeker als je er een (game) videokaart aan toe wil voegen.
Dat heb ik zelf ooit eens meegemaakt op een vergelijkbaar systeem. Volgens mijn eigen berekening moest het kunnen, maar de POST zei vaak van niet.
480W is een stuk beter. (Ik zal even kijken wat ik zelf nu precies heb.) Tenzij je wilt overklokken. Dan heb je meer nodig.

Betreft de processor. de i5-6500 is nieuwer dan de i5-4590.
Gelijkwaardig en zuiniger is natuurlijk beter. Die 0,1GHz verschil maakt weinig uit.

Even snel te zien past de i5-6500 op socket 1151 en de i5-4590 op socket 1150.
Ik weet niet hoeveel deze sockets van elkaar verschillen, maar het is wel even een puntje om op te letten.

Betreft koeling. De standaart koelingen zijn vaak al goed genoeg, maar als je je systeem stiller en/of koeler wilt hebben is een andere (grotere) koeler aan te raden. Pas wel op dat de grotere koeler wel moet passen op het moederbord en in de kast. (Liep ik zelf bijna tegen aan. ;) )

Offline Gamer

  • Lid
Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/01, 19:49:45 »
Heb de samen stelling een beetje aan gepast:

Voeding :                       be quiet! Pure Power L8 500W, 500 Watt voeding
DVD brander:              ASUS DRW-24F1MT, DVD-brander
SSD :                               Samsung 850 EVO, 250 GB SSD
Werkgeheugen :         Corsair 16 GB DDR3-1600 Kit
Processor :                   Intel® Core i5-6500, 3,2 GHz (3,6 GHz Turbo Boost) socket 1151
Behuizing :                    Cooler Master Force 500
Moederbord :             ASUS B150-PLUS D3, socket 1151

Offline Kees3

  • Lid
Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/02, 08:05:26 »
Prima samenstelling. Je huidige 1TB schijf erbij in voor extra opslag, en je hebt een mooi systeem staan.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #12 Gepost op: 2016/03/03, 18:26:46 »
Heb nog wat exta budget erbij verdiend/gekregen . En wil dan maar meteen de volgende  video kaart er bij steken.
ASUS GTX750TI-OC-2GD5 dit is een NVIDIA GeForce GTX 750 Ti

Heb op internet geen groote problemen kunnen vinden met deze videokaart en ubuntu. Dus verwacht ik geen problemen. Of hebben jullie een andere mening.
Dan hoor ik het graag.

Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #13 Gepost op: 2016/03/04, 00:36:11 »
Bij mijn ervaring werken (bijna) alle nVidia kaarten goed met Ubuntu.
Ik verwacht dan ook geen problemen.

Soms als een chip ontwerp erg nieuw is kan het even duren voor er een passende driver officieel beschikbaar is.
Vaak is er via een ppa dan wel al een driver beschikbaar.
De ondersteuning is de afgelopen jaren gelukkig een stuk verbeterd. Dit o.a. onder druk van Valve.

De 900 serie is de nieuwste serie van nVidia.
Zelf heb ik een kaart met een nVidia 970 chip en deze is zonder enige problemen ondersteund.

Offline Kees3

  • Lid
Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #14 Gepost op: 2016/03/04, 09:36:29 »
Prima keuze voor foto/video bewerking en niet al te zware games. De zwaardere games zal je de resolutie/instellingen moeten verlagen. Als je serieuzer wilt gamen loont het misschien de moeite om door te sparen voor een GTX960, dat is een kaart die de meeste huidige games op fullHD op goede instellingen kan draaien.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Advies gevraagt bij aanschaffen nieuwe PC
« Reactie #15 Gepost op: 2016/03/04, 20:46:12 »
Ik speel toch niet de nieuwste games. Vind ik veel te duur.
En de GTX-750 is meer dan de helft goedkoper dan GTX-960
Dat wordt dan eerst weer sparen.

Maar allen bedankt voor de info.