Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint security iconen...  (gelezen 2117 keer)

Mint security iconen...
« Gepost op: 2017/02/16, 15:05:11 »
Hoi allen!

Ik heb vandaag op mijn nieuwe multiboot-systeem Linux Mint 18.1 (Mate) geïnstalleerd. Ik zet het systeem graag naar eigen hand, waarbij ik een zo uniform als mogelijke gebruikerservaring en uiterlijk nastreef. Tot aan Linux Mint 17.3 was het mogelijk om de veiligheidsicoontjes in de taakbalk rechts onderin zelf te kiezen. Sinds 18.1 is het tabblad onder "voorkeuren" bij de updatemanager niet meer zichtbaar.

Dit is het tabblad waarover ik het heb, en die in 18.1 niet meer zichtbaar is (afbeelding even geleend van een website die ik tegenkwam):



Iemand een idee hoe je die schild-icoontjes in Linux Mint 18.1 kunt customizen zonder ingewikkeld te hoeven doen?

Edit: even de afbeelding opnieuw "gezet".
« Laatst bewerkt op: 2017/02/16, 16:40:59 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Mint security iconen...
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/16, 16:20:55 »
Hoi Margeaux,

Dat ging niet goed met je afbeelding. Die kan je blijkbaar niet zomaar linken, want hij blijft maar kort in beeld.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
Re: Mint security iconen...
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/16, 16:35:49 »
Hier duidelijk en blijvend te zien zijn afbeelding !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Mint security iconen...
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/16, 16:42:13 »
Hoi Margeaux,

Dat ging niet goed met je afbeelding. Die kan je blijkbaar niet zomaar linken, want hij blijft maar kort in beeld.

groet,

Just



Ja, had het gezien. Bedankt Just! Ik heb het aangepast. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Mint security iconen...
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/16, 16:59:00 »
Om het te verduidelijken, zie hier een screenshot van het venster van updatebeheer in Linux Mint Serena (18.1) van mijn installatie:



Je ziet het verschil met de vorige screenshot, waar het tabblad "iconen" wèl zichtbaar is. In Dconf-editor ben ik ook nog op zoek geweest naar de optie om dit via die weg te veranderen, maarreh.. helaas zie ik daar ook geen opties om dit aan te passen.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint security iconen...
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/16, 17:03:51 »
Was mij nog eerder opgevallen, maar ik heb hetzelfde beeld.

Re: Mint security iconen...
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/16, 17:23:35 »
Was mij nog eerder opgevallen, maar ik heb hetzelfde beeld.
Ik mag niet hopen dat Linux Mint de GNOME-kant opgaat, waarbij je straks hemel en aarde moet bewegen om een simpele instelling te kunnen wijzigen. And speaking of which: ik zag al dat sommige programma's al rechtstreeks uit GNOME gehaald zijn, wat de uniformiteit van het systeem niet ten goede komt. Wijzig je bijvoorbeeld je vensterkaders (wat ik doe met een eigen gemodificeerde thema), nemen sommige programma's die vensters niet over. Het oogt allemaal wat rommelig in de nieuwste Mint. Met Linux Mint 17.3 was dat allemaal wat beter, vind ik...
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint security iconen...
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/16, 17:44:29 »
 Ik gebruik Linux Mint 18.1 Cinnamon , gebaseerd op de moderne Gnome 3 en ervaar geen probleem.

Re: Mint security iconen...
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/16, 21:53:06 »
Ik gebruik Linux Mint 18.1 Cinnamon , gebaseerd op de moderne Gnome 3 en ervaar geen probleem.
Ik vind het wel problematisch als er keuze ontnomen wordt. Ik heb de afgelopen tijd vele desktopomgevingen uitgeprobeerd, en ik ervaar de meeste "struggle" met desktopomgevingen die de gebruiker de keuze ontnemen. Zoals ze dat doen met GNOME als voorbeeld. Ik draai op één van mijn machines Ubuntu GNOME, maar mijn favoriet is het, mede door het wegstoppen van configuratiemogelijkheden, duidelijk niet. Het voelt hetzelfde dat als je een laptop koopt, maar de bodemplaat is verlijmd in plaats van geschroefd. Dat doet voelen alsof "je er niet meer bij mag". En dat vind ik wèl een probleem. Zeker bij een OS als Linux.

Maar voordat ik te ver afdwaal: iemand de oplossing met het customizen van de update-icoontjes? Zo niet, dan downgrade ik naar 17.3. Niet alleen vanwege het ontbreken van de mogelijkheid van het customizen, maar ook omdat 18.1 meerdere issues heeft die ik onder 17.3 niet ervaarde.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint security iconen...
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/16, 22:33:43 »
Ik vind het wel problematisch als er keuze ontnomen wordt.
Ik begrijp je  Marqeaux, doet me denken aan mijn probleem van jaren geleden:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=69898.0

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mint security iconen...
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/17, 09:52:33 »
De reden dat die instelling verdwenen is, is dat dit onderdeel nu ook de iconen van je iconenthema gebruikt.

Re: Mint security iconen...
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/17, 13:23:12 »
De reden dat die instelling verdwenen is, is dat dit onderdeel nu ook de iconen van je iconenthema gebruikt.
Dat is niet helemaal waar. Het gebruikte thema is Faenza, maar deze schildjes worden niet uit deze themamap gehaald. Deze door MintUpdate gebruikte icoontjes komen uit het thema "hicolor". Best gek, want de andere te verschijnen icoontjes in de taakbalk zijn weer wèl afkomstig uit het Faenza-thema.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Mint security iconen...
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/17, 16:25:41 »
Blijkbaar zit het toch in mijn karakter dat ik wil doorgronden hoe je iets voor elkaar krijgt, en dus ben ik toch maar op onderzoek uitgegaan aangaande het cosmetische "probleem" met die icoontjes van updatebeheer. Je kunt dus niet meer makkelijk je eigen iconen instellen (zoals voorheen), maar je moet tegenwoordig bijna halsbrekende toeren uithalen om die icoontjes aan te passen naar eigen wens. En het is me gelukt!

Dit was ervoor (standaard, zoals ik het niet wilde, want de icoon past niet bij de rest, vind ik!):


En dit is zoals ik het graag wil: veel netter en een uniformere aanblik:


Probleem opgelost wat mij betreft.  ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint security iconen...
« Reactie #13 Gepost op: 2017/02/17, 17:44:44 »
Mooi dat je nu weer tevreden bent, het karakteristieke groene Mint- schildje is verdwenen, verder zie ik geen verschil.

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen, en hoe zit het met je blauwe bluetooth icoon?

Re: Mint security iconen...
« Reactie #14 Gepost op: 2017/02/17, 20:09:25 »
Wat ik precies gedaan heb is de originele iconen in de doelmap vervangen voor mijn eigen iconenset. Ik heb de originele iconen hernoemd (dus NIET weggegooid of overschreven), en vervolgens mijn iconen exact dezelfde namen gegeven als de originelen.

Afhankelijk van de dikte van het paneel moet je van tevoren even bepalen uit welke map de iconen gehaald worden. Mijn onderbalk is 25 pixels hoog, dus haalt MintUpdate in mijn geval zijn iconen uit de volgende map:

/usr/share/icons/hicolor/24x24/status
Als de balk smaller is, dan kan het dat MintUpdate de iconen uit de map “/…./16x16/status” haalt. Is deze juist groter dan – pakweg – 28 pixels, dan worden de iconen in de map “/…./32x32/status” gebruikt. Dus dat is even bekijken hoe-en-wat.

Wat heb ik precies gedaan om de iconen precies de juiste afmeting te laten krijgen in verhouding met de andere iconen? Ik heb GIMP geopend, vervolgens een afbeelding aangemaakt in het formaat 24x24 pixels en met een transparante achtergrond. Daar heb ik vervolgens de door mij gewenste icoon (in SVG) in gesleept en het het formaat 16x16 pixels gegeven. Vervolgens opslaan in exact dezelfde benaming zoals de originele iconen heetten voordat ze hernoemd waren, en vervolgens MintUpdate afgesloten en opnieuw opgestart. Et voilà!

Mijn Bluetooth staat standaard uit, daar de laptop deze standaard niet aan boord heeft. En op dit moment heb ik geen bluetooth dongel voorhanden. Maar de ervaring met mijn andere laptop met Linux Mint 17.3 (Mate) kan ik me herinneren dat deze het juiste icoon weergeeft. Dus gewoon een monochroom Bluetooth tekentje zonder die blauwe ovaal eromheen.

Even offtopic: Als het om uniformiteit en stijl gaat is er helaas nog steeds veel te winnen bij Linux distributies. Verschillende iconensets door elkaar vind ik persoonlijk spuuglelijk, en het staat ook zo amateuristisch. Helaas kom ik het nog steeds té vaak tegen. Ik sleutel het uiteindelijk zelf wel recht, maar dit zou mijns inziens beter moeten anno 2017. Hetzelfde geldt voor vensterdecoraties/vensterranden, waarbij GNOME 3 de kroon spant qua “eigenwijsheid”, en die qua vensterbeheer er een complete zooi van maakt. Als voorbeeld:

Galculator, gewoon met de vensterdecoratie zoals ik ‘m heb ingesteld en zoals eigenlijk alle applicaties het overnemen:



Nu Gnome-calculator in hetzelfde systeem, en let op de vensterrand die totaal anders is, ondanks dat de instelling precies zo is zoals de hierboven afgebeelde Galculator:



In een standaard GNOME 3 omgeving zie je die mixage aan vensters en stijlen door elkaar constant. Let er maar eens op. En aangezien Cinnamon op GNOME 3 gebouwd is en Mate dit ook steeds meer doet, ga je dit soort "stijlmissers" steeds vaker zien. Dit is misschien muggenzifterij van mijn kant (sorry daarvoor dan!), maar ik vind dat er in een moderne distro ook aandacht moet komen voor dit soort details.  >:(

Edit: even de tikfouten eruit gehaald.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/18, 01:39:50 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint security iconen...
« Reactie #15 Gepost op: 2017/02/17, 20:40:14 »
Bedankt voor je uitleg, nu begrijp ik je isseu veel beter!
You're  just a simple guy? I don't think so  ;)

Re: Mint security iconen...
« Reactie #16 Gepost op: 2017/02/17, 20:51:26 »
Ha ha... :angel:
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?