Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Statuten Stichting Ubuntu-NL  (gelezen 12915 keer)

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Gepost op: 2010/10/07, 22:36:00 »
Hoi Allen,

Aan het begin van het jaar is mij gevragen of ik wilde kijken naar de mogelijkheiden voor het oprichten van een stichting. Door persoonlijke omstandigheden en het organiseren van de release-party heeft het lang geduurt maar ik ben nu, samen met Thomas de Graaff weer verder gegaan met deze opdracht. Op de vergadering van 10 Oktober zal Thomas hierover wat bespreken, ik kan zelf niet aanwezig zijn. Een van de onderwerpen waarover gesproken gaat worden voor de stichting zijn de statuten. Hieronder staat een link naar het voorbeeld wat we gebruikt hebben en het voorstel dat we willen doen.

http://www.ertai.nl/stichting_OndersteuningUbuntuNL.odt
http://www.ertai.nl/voorbeeld_oprichting_stichting_word.odt
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/07, 23:11:00 »
Even over artikel 5, is 6 maanden niet iets te ruim? En is dit dan noodzakelijk in persoon of is in geschrift ook toegestaan. Ik vind dit een beetje onduidelijk. Antwoord hoeft niet hier, mag ook voor 10 Oktober op de agenda.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/07, 23:42:09 »
6 maanden is wel ruim, maar wat in de statuten staat geld als een minimum. Dus ik denk dat dat wel ok is. Kan wel aangescherpt worden als men dat nodig vind.

Een vergadering kan ook via het IRC of telefoon(/teamspeak). Er moeten echter notulen van gemaakt worden en de vergadering daarna vastgesteld worden. Zo heb ik eerder ook vergaderingen gevoerd voor een bestuur.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/08, 00:19:01 »
Citaat
1.a Het ondersteunen van de Ubuntu-NL gemeenschap van gebruikers van het open source besturingssysteem Ubuntu bij haar activiteiten.
Wie of wat is de "Ubuntu-NL gemeenschap"?

Staat er nu (ook):
Citaat
1.a Het ondersteunen van de Ubuntu-NL gemeenschap van gebruikers van het open source besturingssysteem Ubuntu bij haar activiteiten.
Dat kan op veel manieren worden uitgelegd; gebruikers ondersteunen bij haar activiteiten. ???

Citaat
2. De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:
a. Het verwerven van financiële bronnen ten behoeve van de ubuntu-nl gemeenschap.
Dit gaat over Geld.  =D

Artikel 4
Citaat
3.   Het bestuur is niet bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten, waarbij de stichting zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt.
Dus geen overeenkomsten die geld kosten? Dit begrijp ik niet goed en/of/maar ben geen jurist en lees graag een (Jip&Janneke) toelichting.

Wat ik ook mis (of heb gemist) is een motivatie (reden/aanleiding/verwachting) voor de wens een stichting op te richten. Er speelde iets rondom release-parties?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/08, 00:48:46 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/08, 00:53:17 »
TestCees, ad alles. alles draait om geld. Wat niet. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/08, 01:34:49 »
Citaat
1.a Het ondersteunen van de Ubuntu-NL gemeenschap van gebruikers van het open source besturingssysteem Ubuntu bij haar activiteiten.
Wie of wat is de "Ubuntu-NL gemeenschap"?
Zie:
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/Virtuele_gemeenschap

en voor meer in het algemeen wat gemeenschap is:

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/Gemeenschap

Citaat
Staat er nu (ook):
Citaat
1.a Het ondersteunen van de Ubuntu-NL gemeenschap van gebruikers van het open source besturingssysteem Ubuntu bij haar activiteiten.
Dat kan op veel manieren worden uitgelegd; gebruikers ondersteunen bij haar activiteiten. ???
'
Er staat niet "gebruikers ondersteunen bij haar activiteiten", maar "Het ondersteunen van de Ubuntu-NL gemeenschap van gebruikers van het open source besturingssysteem Ubuntu". De Ubuntu-NL gemeenschap is georganiseerd, en onderneemt activiteiten. Welke dit zijn kan je onder andere op de website vinden, zie onder "Wat doet Ubuntu-NL":

http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl

Maar het kan zijn dat de gemeenschap in de toekomst besluit nog andere activiteiten te ontplooien, vandaar dat dit in de statuten niet verder gespecificeerd is, anders zou dat in de toekomst belemmerend kunnen zijn.

Citaat
Artikel 4
Citaat
3.   Het bestuur is niet bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten, waarbij de stichting zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt.
Dus geen overeenkomsten die geld kosten? Dit begrijp ik niet goed en/of/maar ben geen jurist en lees graag een (Jip&Janneke) toelichting.

Dit gaat niet over zaken die geld kosten maar over het aangaan van schulden of de verantwoordelijkheid dragen voor schulden die anderen aangaan. Simpel gezegt komt het erop neer dat de stichting als het bestuur zich aan de statuten houdt op deze manier niet in de rode cijfers kan belanden omdat er meer geld wordt uitgegeven dan er verworven is.

Citaat
Wat ik ook mis (of heb gemist) is een motivatie (reden/aanleiding/verwachting) voor de wens een stichting op te richten. Er speelde iets rondom release-parties?
Inderdaad, dat was een van de belangrijkste motivaties om een stichting op te richten. De exacte discussie en besluitvorming hierover is als het goed is nog wel in de archieven terug te vinden voor teamleden. Maar in Jip en Janneke taal komt het er op neer dat het erg lastig is om feestjes te organiseren als je geen geld hebt. En het verwerven van geld door bijvoorbeeld sponsoring is weer lastig als je geen bankrekening hebt, en geen non profit rechtspersoon bent. Je bent dan geheel afhankelijk van samenwerking met partijen die dit wel die mogelijkheden hebben. Verder kan het in de toekomst ook handig zijn een rechtspersoon te hebben, bijvoorbeeld voor het aangaan van eventuele hosting overeenkomsten mochten de huidige sponsoren van de hosting hier ooit mee willen stoppen.

TestCees, ad alles. alles draait om geld. Wat niet. XD
Dat is wel een flinke beperking van wat het woord "alles" kan omvatten. ;) Of heeft Dagobert stiekem zijn schat verhuist onder het oppervlak van de zon?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/08, 09:17:59 »
zie ook hier: http://www.allesvoordestichting.nl/mediatheek/10
voorbeeld-oprichting-stichting.......(als bronvermelding=netjes vind ik)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/08, 09:19:49 door leoquant »

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/08, 15:54:11 »
@Thomas de Graaff, zelfs daarboven is het niet meer gratis. :rolleyes: Dus alles.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/08, 16:18:04 »
TestCees, ad alles. alles draait om geld. Wat niet. XD
Ubuntu-NL draait (draaide) NIET om geld, simpelweg omdat er geen geld is!  ;)

De eenvoudige, informele en niet-professioneel georganiseerde parties en meetings vond ik persoonlijk altijd heel leuk.

Persoonlijk een motivatie hier belangeloos (lees: voor eigen kosten) aan bij te dragen.

voor het aangaan van eventuele hosting overeenkomsten mochten de huidige sponsoren van de hosting hier ooit mee willen stoppen.
Inderdaad, de huidige hosting kan stoppen als sponsor en de kosten bij de stichting in rekening brengen.  :evil:

Maar volgens zijn er geen problemen met de sponsor van de hosting (bedankt Dennis!) en is dit geen reden een stichting op te richten.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/08, 17:52:56 »
testcees +1

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/08, 20:02:30 »
TestCees, ad alles. alles draait om geld. Wat niet. XD
Ubuntu-NL draait (draaide) NIET om geld, simpelweg omdat er geen geld is!  ;)

De eenvoudige, informele en niet-professioneel georganiseerde parties en meetings vond ik persoonlijk altijd heel leuk.

Persoonlijk een motivatie hier belangeloos (lees: voor eigen kosten) aan bij te dragen.
Natuurlijk draait het wel om geld Testcees. Het draait niet om geld verdienen. Wat je ook organiseert, geld is altijd nodig. Al is het maar om koffie te kopen, uitermate belangrijk.
Die party's waren inderdaad leuk. Maar als op een gegeven moment Ubuntu NL door innovatie en groei, toch professioneler moet worden, dan is geld onlosmakelijk hier mee verbonden. Om fondsen te werven heb je een juridische vorm nodig in Nederland, in dit geval is er voor een stichting gekozen. En helaas kom je dan los, van het oude jongens, krentenbrood tijdperk.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/08, 20:22:52 »
De grootste reden om die stichting op te richten was in de eerste plaats bedoeld om de vrijwilligers te beschermen tijdens release-party's en dergelijke. Zo kan men een verzekering afsluiten en zijn alle vrijwilligers beschermd indien er iets voorvalt. Heb je die verzekering niet en er gaat wat mis dan draait iedere vrijwilliger daar zelf voor op.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/08, 21:16:09 »
Al is het maar om koffie te kopen, uitermate belangrijk.
Mijn koffie (parkeergeld, enz. :-X) kan ik zelf betalen.

door innovatie en groei, toch professioneler moet worden, dan is geld onlosmakelijk hier mee verbonden.
Bij innovatie en groei denk ik in 1e instantie aan Linux/Ubuntu zelf. Bij professioneler(professie) denk ik niet aan Ubuntu-NL.

En helaas kom je dan los, van het oude jongens, krentenbrood tijdperk.
Alles heeft een eind, een worst zelfs 2.

Waar heb jij het over?

gaat wat mis dan draait iedere vrijwilliger daar zelf voor op.
Daar waren de "geleerden" het nog niet over eens dacht ik. Wat is iedere vrijwilliger dan aan te rekenen?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/08, 21:24:31 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/08, 21:32:06 »
De eenvoudige, informele en niet-professioneel georganiseerde parties en meetings vond ik persoonlijk altijd heel leuk.

Die kunnen ook met een rechtspersoon georganiseerd worden hoor, maak je geen zorgen. ;) Zoals we er binnen het promotieteam nu tegenaankijken ondersteunen/organiseren in de lente releases parties. Het ene jaar kleine parties, en het andere jaar bij een LTS grotere parties. En als iemand tussendoor nog wat wil organiseren, prima!

En het is zeker niet de bedoeling dat Ubuntu-NL professioneel wordt. Maar een grotere party op zijn tijd is ook voor veel mensen leuk, wat minder gezellig wellicht, maar je kan dan makkelijker een goed gevarieerd programma aan lezingen e.d. neerzetten. Dat vind misschien niet iedereen boeiend, maar genoeg mensen wel denk ik.

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/08, 21:57:26 »
@heir4c Volgens mij was dit de oorspronkelijke aanleiding. Eerste bericht http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/overleg-toekomst-ubuntu-nl/
Daar uit voortvloeiend is er verder onderzoek gedaan naar herstructurering en is ook al meerder malen het oprichten van een stichting ter sprake geweest. Uiteindelijk is gekozen voor een Stichting naast Ubuntu NL en niet boven Ubuntu NL, waarbij de laatste vorm mijn voorkeur had en nog steeds heeft. Dit zuiver om organisatorische redenen.

@Testcees:
Ad1 Natuurlijk kan je dat zelf betalen, ik ook. Zelfs mijn treinkaartje en taxikosten. Maar hoe dan ook geld blijft onlosmakelijk verbonden met activiteiten. Bijv de cd's krijgt Ubuntu NL gratis van het hoofd kantoor ??? Dacht het niet.
Ad2 Je hoeft natuurlijk niet aan Ubuntu NL te denken, maar het is natuurlijk wel zo. Bijv. dat je bij het groter worden van Ubuntu, ook de release party's groter wil maken. We hebben het gezien bij de releaseparty in Amsterdam, de schrijvende pers heeft toch aanleiding gegeven om eens over professionalisering te brainstormen. En ik meen dat wij daar ook een keer een discussie over gevoerd hebben.
Ad3 Misschien ken je de uitdrukking niet, maar je ziet het overal bij groei, de gezelligheid moet dan flink inboeten.
Hoe dan ook ergens zit er een omslag tussen de gezellige amateurs en de wat afstandelijke professional.
Maar verder blijf je een gezellige jongen Testcees. ;)


In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/08, 22:04:37 »
@Thomas: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Ik ben het nog steeds met Cees eens :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/08, 22:40:29 »
En ik meen dat wij daar ook een keer een discussie over gevoerd hebben.
Dat klopt en ik begrijp (denk ik) jou standpunt. ;)

ergens zit er een omslag tussen de gezellige amateurs en de wat afstandelijke professional.
Ja, dus?

Maar verder blijf je een gezellige jongen Testcees. ;)
Wederzijds Gijsbert! :-*
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/08, 23:04:55 »
Ja dus? Wat dacht je de scheidslijn tussen de een en de ander. Met een bandbreedte die afhankelijk is van welke kant je op wilt.
Maar dat wist jij natuurlijk ook wel. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/08, 23:49:56 »
Het idee om een rechtspersoon op te richten speelt al heel lang, maar ondervindt steeds veel weerstand. We zullen wel zien wat er van komt zondag. Als de voorgestelde oprichting (met eventuele wijzigingen) geen steun krijgt van het team zondag mag het hele idee om een rechtspersoon op te richten wat mij betreft  voor eens en altijd in de kast.

Offline softbart

  • Lid
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/09, 15:33:44 »
En dan is het balletje weer.   =D =D
Het gaat er tenslotte niet om wie er voor zijn, het gaat er om wie er tegen is.

Het zal mijn tijd wel uitdienen.

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/09, 15:46:41 »
Het idee om een rechtspersoon op te richten speelt al heel lang, maar ondervindt steeds veel weerstand. We zullen wel zien wat er van komt zondag. Als de voorgestelde oprichting (met eventuele wijzigingen) geen steun krijgt van het team zondag mag het hele idee om een rechtspersoon op te richten wat mij betreft  voor eens en altijd in de kast.

+1 Thomas

Ik ben eerlijk gezegd een beetje geschrokken van jouw eerdere opmerking dat het niet de bedoeling is dat Ubuntu-NL professioneler wordt (even wat vrij geciteerd). Ik merk die neiging ook in een aantal andere commentaren. Misschien bestaat er een wat apart beeld van de begrippen 'professioneel' en 'zakelijk', maar het maken van duidelijke afspraken, het afbakenen van verantwoordelijkheden en taken en een stuk organisatie vallen daar ook onder.

Maar, gezien de lange en moeizame geschiedenis kan ik me prima voorstellen dat het onderwerp in ieder geval voor een vooraf bepaalde termijn in de ijskast gaat. Omgekeerd moet dan wel veel scherper naar de bezoekers en vrijwilligers van bijvoorbeeld release parties duidelijk worden gemaakt welke 'risico's' zijn lopen bij hun eigen apparatuur dan wel de apparatuur van derden waar zij aan werken.

Meer gericht op de concept-statuten denk ik dat de omschrijving van Ubuntu-NL wat duidelijker mag worden voorgelegd. Een verwijzing naar de wiki is bijvoorbeeld al een mogelijkheid, al is dat juridisch misschien problematisch (immers, de stichting gaat niet over de omschrijving in de wiki).

Offline heir4c

  • Lid
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/09, 16:32:34 »
Wat is iedere vrijwilliger dan aan te rekenen?

Wat bedoel je daarmee?

Wat ik bedoel is dat als er een ongeluk gebeurd en er fysieke schade is aan jezelf of anderen en/of, zoals Jan Stedehouder zegt, één of ander materiaal dat gebruikt word, zowel van uzelf en zeker dat van een ander gaat stuk, dan kan dit vergoed worden door die verzekering.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/09, 17:00:24 »
Je bent zelf ook toch verzekerd voor dingen die je van een ander kapot maakt.
Dat heet de WA verzekering. (hierin Nederland) Dus als ik bij mijn buurman de pc kapot maak, dan geef ik en hij dat op aan de verzekering en die zoeken het verder uit.
Gebeurd dat in een andere plaats en op een release party, dan neem ik aan dat je dan ook je verzekering telt.

Bij schaalvergroting, ook bij releaseparty's, kun je te maken krijgen met partijen, organisaties die je ter verantwoording kunnen roepen, dat onderdeel van schade afwikkeling wordt nooit gedekt door een individuele WA verzekering. Het is dus de bedoeling dat Ubuntu-nl ook een partij wordt in "juridische zin", zodat nooit de schade op 1 persoon verhaalt kan worden. (De organisator van =vul maar in=)
Wanneer Ubuntu-nl een partij wordt, is een stichting zonder winstoogmerk een hele beste oplossing, tevens kan deze stichting zich verzekeren tegen van alles. Een notaris en/of jurist kan je dat het beste uitleggen.
Al deze punten zijn al heel vaak gepasseerd in eerdere discussies, zelfs in discussies van heel lang geleden. Het model dat door onze Duitse Ubuntubroeders wordt gehanteerd leek toen een goede oplossing, mits uiteraard vertaald naar de Nederlandse situatie.
Het is jammer dat op alle onderdelen de discussie weer opnieuw gevoerd moet worden. Heel jammer. Het gaat dus niet om "formaliseren" of verzakelijking, maar om gezond boeren verstand. Ubuntu blijft altijd een club van vrijwilligers en mensen die min of meer als hobby Ubuntu-nl ondersteunen.
Het is niet de bedoeling dat de macht bij de bestuurders van de stichting zal komen te liggen, de stichting is er ter ondersteuning van...., niet meer en niet minder.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/09, 17:07:53 »
Leoquant, jij ziet het scherp :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #24 Gepost op: 2010/10/09, 17:10:04 »
Je bent zelf ook toch verzekerd voor dingen die je van een ander kapot maakt.
Dat heet de WA verzekering. (hierin Nederland) Dus als ik bij mijn buurman de pc kapot maak, dan geef ik en hij dat op aan de verzekering en die zoeken het verder uit.
Gebeurd dat in een andere plaats en op een release party, dan neem ik aan dat je dan ook je verzekering telt.

Bij schaalvergroting, ook bij releaseparty's, kun je te maken krijgen met partijen, organisaties die je ter verantwoording kunnen roepen, dat onderdeel van schade afwikkeling wordt nooit gedekt door een individuele WA verzekering. Het is dus de bedoeling dat Ubuntu-nl ook een partij wordt in "juridische zin", zodat nooit de schade op 1 persoon verhaalt kan worden. (De organisator van =vul maar in=)
Dat is imo het enige argument voor een aansprakelijkheidsverzekering (waarvoor een rechtspersoon nodig is) en staat los van de individuele bezoeker/vrijwilliger.
Klik links bovenin op Documentatie