Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen draadloos contact  (gelezen 1142 keer)

Offline Beefha

  • Lid
Geen draadloos contact
« Gepost op: 2010/05/01, 18:36:02 »
Beste mensen,
Naast mijn eigen desktop hebben we hier in huis nog een desktop, en twee laptops. Allemaal voorzien van xubuntu. Op zolder heb ik een draadloos routertje als accesspoint geïnstalleerd. Met de tweede desktop, en één van de laptops kon ik moeiteloos een draadloze verbinding maken, maar de laatste laptop (nieuwe Dell) lukt het maar niet, terwijl het met de kabel eraan wel lukt. Als ik op deze laptop op het netwerk-icoontje klik staan er geen draadloze verbindingen in de lijst, de andere computers laten op dezelfde plek wel drie of vier verschillende netwerken zien. Als ik op de weigerende laptop een nieuwe verbinding (met het thuisnetwerk) probeer in te stellen, gaat 'ie zoeken, en na één à twee minuten krijg ik een melding dat er een wachtwoord nodig is voor het thuisnetwerk (dat ik daarvoor dus ook al had ingevuld). Na opnieuw het wachtwoord ingevuld te hebben begint het weer helemaal opnieuw. Heeft iemand een idee wat er mis is? Is dit een probleem met IP-adressen misschien? Alvast bedankt voor het meedenken.


Offline Beefha

  • Lid
Re: Geen draadloos contact
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/01, 18:49:27 »
Dank voor de snelle reactie, maar ik ben hier doorheen gelopen zonder resultaat.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen draadloos contact
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/01, 18:53:41 »
Hmmm... Wat voor draadloze chipset betreft het?

Offline Beefha

  • Lid
Re: Geen draadloos contact
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/01, 19:35:13 »
Hoe kom ik daarachter?

Offline Beefha

  • Lid
Re: Geen draadloos contact
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/01, 19:45:27 »
Heb het toch gevonden, niet goed gekeken: broadcom BCM4312 802.11b/g

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen draadloos contact
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/01, 19:46:50 »
Heb het toch gevonden, niet goed gekeken: broadcom BCM4312 802.11b/g

OK...
http://sites.google.com/site/computertip/broadcom

Offline walterav

  • Lid
Re: Geen draadloos contact
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/02, 13:15:29 »
Heb diverse broadcom chipsets altijd aan de gang gekregen met het volgende commando in de terminal:
sudo apt-get install b43-fwcutterDit pakket installeerd de vaak ontbrekende firmware die nodig is naast de driver die standaard al in ubuntu zit.

Mocht het niet werken in je huidige configuratie, probeer dan te starten vanaf de ubuntu livecd en probeer alsnog bovenstaand commando direct in een livesessie dan weet je in iedergeval zeker dat er geen eerdere configuraties etc in de weg zitten.  
« Laatst bewerkt op: 2010/05/02, 13:17:22 door walterav »

Offline Beefha

  • Lid
Re: Geen draadloos contact
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/03, 20:01:14 »
@Pjotr: Dank voor je link, maar ook dat had ik al geprobeert, ik kwam bij punt 8 (gksudo gedit /etc/modules in de terminal) maar daar komt in het geheel geen reactie op van het systeem, kom gewoon terug in de home directory.
@Walterav: ook dank voor jouw bericht, maar ik krijg de melding dat b43-fwcutter al in de nieuwste versie aanwezig is. Iemand nog andere suggesties?

Offline Beefha

  • Lid
[Opgelost] Re: Geen draadloos contact
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/03, 22:21:34 »
Op de Dell laptop blijkt toets F2 tevens de draadloze kaart op actief te zetten. En als je in een verkeerde handleiding zit te kijken kom je daar niet achter. Zucht.........stom, maar wel gemerkt dat dit forum eigenlijk ook een lintje verdiend. Dank voor het meedenken.
Beefha