Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi verbinding valt weg  (gelezen 1820 keer)

Wifi verbinding valt weg
« Gepost op: 2009/08/30, 19:42:59 »
Hoi,

Ik heb sinds kort een nieuwe router, die eigenlijk prima werkt. Ik heb verbinding, ook met internet en zolang ik alleen aan het browsen ben is er niets aan de hand. Als ik echter ga downloaden dan valt de verbinding vrij snel weg. Ik krijg dan helemaal geen data meer binnen (downloaden/browsen of router instelling pagina bezoeken)

Ik dacht dat het aan de router lag, maar de laptop van mijn vriendin heeft geen problemen met downloaden. Ik werk met ubuntu 9.04 en zij met xubuntu.

Hierdoor vermoed ik dat het aan de drivers van mijn netwerkkaart zou moeten liggen, is er een manier om hier zeker van te worden? Kan ik de drivers makkelijk weghalen en weer aanzetten?

Als er meer info nodig is, hoor ik graag welke commands ik in de terminal moet typen. Ik heb helaas vrij weinig verstand van hardware en bijbehorende drivers,dussss  ???

Als iemand enig idee heeft waar ik kan starten hoor ik dat graag!

thx

Grtz

*local

Offline muksie

  • Lid
Re: Wifi verbinding valt weg
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/30, 22:31:42 »
Je weet zeker dat het niet aan de router ligt? Met ander systeem of evt. Windows kun je wel downloaden?

Mocht het aan de router liggen, dan kun je eens een ander kanaal proberen. Dit is een nummertje, kun je ergens in je router configuratie aanpassen waarschijnlijk. Maakt niet zoveel uit wat je kiest, probeer gewoon een ander kanaal. Misschien kun je beter niet hoger dan 11 gaan (mocht je router dat ondersteunen) omdat mijn laptop onder Ubuntu het dan niet meer herkent (onder Windows wel).

Re: Wifi verbinding valt weg
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/31, 17:11:03 »
Ik weet *vrij* zeker dat het aan de drivers ligt. Mijn vriendin d'r laptop draait op xubuntu, met madwifi drivers en die heeft nergens last van. Daarmee kan ik rustig aan downloaden, maakt niet uit wat de grootte is van het bestand ook.

Net even een ander kanaal geprobeerd, maar ook daar stopt de download. (nu op de 20% van 100MB bestand). Wordt er een beetje moe van :)

EDIT:
of de hardware is gewoon stuk natuurlijk ;) maar dat zou ik vreemd vinden aangezien ik dus kan browsen zonder problemen.

Offline track

  • Lid
Re: Wifi verbinding valt weg
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/31, 17:32:38 »
Hoi 127.0.0.0,   ;)

welke hardware heb je eigenlijk ?  (ook: welke wlan-stick)   en met welk protocol draait jouw router nu (in tegenstelling tot vroeger) ? 
Dus, wat is er verandert met je nieuwe router ?

Want ergens moet een aanknoopunt te vinden zijn toch ...

track

Re: Wifi verbinding valt weg
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/01, 11:21:26 »
De hardware van de kaart kan ik nu even niet opzoeken (@werk).

Router is van WEP (oude router) naar WPA (nieuwe router) gegaan. Het grappige is dat mijn vriendin vaak moeite had met verbinding krijgen met de oude router, en ik niet. En dat de situatie nu volledig is omgedraaig.

Ik zal vanavond even de hardware gegevens posten.

thx

Re: Wifi verbinding valt weg
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/01, 18:28:38 »
ifconfig geeft het volgende:

Citaat
wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1b:77:d7:3e:54 
          inet addr:192.168.0.100  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::21b:77ff:fed7:3e54/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:6735 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:6422 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:5032967 (5.0 MB)  TX bytes:1323955 (1.3 MB)

Verder loopt deze router op DHCP, net als de vorige (als ik dit goed zeg). Enige echte verschil is de snelheid (van 54mbps naar 300mbps) en de encryptie: van WEP naar WPA

Als verdere info nog helpt, hoor ik het graag :)

Offline track

  • Lid
Re: Wifi verbinding valt weg
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/01, 18:32:01 »
sudo  lsusb  ?

Dan weten we tenminste wat in die stick zit.

track

Offline rja

  • Lid
Re: Wifi verbinding valt weg
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/02, 12:32:35 »
En de output van iwconfig is ook wel handig.