Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSH x forewarding en sudo  (gelezen 1860 keer)

Offline MKe

  • Lid
SSH x forewarding en sudo
« Gepost op: 2011/03/01, 16:23:02 »
Hoi,

Weet iemand hoe je de magic cookies kunt vastleggen? Ik werk vaak via SSH op een machine op afstand (Fedora). X forewarding doet het prima, maar als ik een sudo doe heb ik geen permissie hiervoor. Ik kan dan met xauth view / xauth add een mit-magic-cooky overnemen zodat x-forewarding wel werkt, maar dit is niet permanent. Weet iemand hoe dit permanent is te maken?

Offline MKe

  • Lid
Re: SSH x forewarding en sudo
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/03, 20:38:03 »
Bump?

Offline ivo

  • Lid
Re: SSH x forewarding en sudo
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/03, 22:32:41 »
Nee, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik hier gewoon ssh -X naar een andere machine kan doen.
Daar kan ik dan een xterm opstarten die op mijn scherm displayed. Daar kan ik vervolgens gewoon een sudo in uitvoeren.

Fedora, zeg je. Kan het zijn dat je last hebt van het gedrocht selinux, die het niet toestaat?
Selinux kun je uitschakelen door in de /etc/selinux/config  "disabled" te zetten. 
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline MKe

  • Lid
Re: SSH x forewarding en sudo
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/04, 08:33:01 »
Hoi,

Bedankt voor het antwoord. Ik had SELinux idd ook al uitgezet, maar het helpt niet.

Re: SSH x forewarding en sudo
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/20, 13:36:18 »
Niet direct een antwoord op je vraag, maar als je via internet werkt zou je ook naar andere remote mogelijkheiden kunnen kijken. tightvnc en freenx hebben veel betere performance over verbindingen met weinig bandbreedte.

Offline MKe

  • Lid
Re: SSH x forewarding en sudo
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/21, 07:35:46 »
Ik gebruik inderdaad soms TightVNC. Helaas lijkt er een bug in mijn versie te zitten waardoor sommige toetsen blijven 'hangen' (produceerd dan iets van '9999999999999999')

Ik heb trouwens een tussenoplossing gevonden. Heb het volgende scriptje gemaakt om de magic cookie te kopieren:
#!/usr/bin/env python

import os
uitvoer=os.popen("xauth list","r")

for regel in uitvoer:
os.system("sudo xauth add "+regel)

uitvoer.close()
Na het uitvoeren van dit scriptje heb ik gewoon x-forwarding. Door dit in mijn bashrc te zetten wordt dit standaard uitgevoer. Ik moet dan wel elke keer mijn wachtwoord 2x invoeren, maar dat is maar een kleine ergernis.