Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: open irc meeting  (gelezen 2088 keer)

Offline Drummies

  • Lid
open irc meeting
« Gepost op: 2008/12/20, 15:18:28 »
zie onderstaande als opbouwende kritiek

2 keer deel genomen aan de open irc meeting,en de manier waarop deze vergaderingen verlopen zijn te verbeteren

dit ligt niet aan de items of het houden van de meetings(is een goed initiatief),maar meer aan de discipline van de deelnemers,als je het log van de afgelopen meetings naleest is het vrij chaotisch

wat zou er verbeterd kunnen worden,waardoor een meeting op een echt overleg zou kunnen lijken

1e discipline bij de deelnemers....voorzitter is ook de voorzitter die bepaald het verloop van de meeting,wanneer een onderwerp is afgerond en het volgende item/punt gestart wordt(en niet dat een ander al een volgend onderwerp wil starten/of dit aangeeft)

2e antwoorden zoals ik moet de hond uitlaten,bij welk item zijn we,ik ga nog een item toevoegen terwijl de meeting al gestart is en dat soort zaken,dat kan niet op een vergadering

3e en start en stop teken in een antwoord,nu zie je dat een antwoord doorloopt tussen nieuw gegeven reacties(vindt dit nogal verwarrend)

zou kunnen dit ik te veeleisend ben,en de lat te hoog wil leggen,maar een klein beetje discipline maakt het verschil








Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: open irc meeting
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/20, 15:30:00 »
Dit lijkt me meer geschikt voor Ubuntu NL, daarom heb ik het verplaatst.

On topic: Ik vind dat je wel gelijk hebt. Met veel mensen in 1 kanaal vergaderen vergt wel wat discipline en duidelijke regels. Ik vond het ook chaotisch en onoverzichtelijk worden op sommige momenten.
Het ging zo snel dat je onmogelijk elkaars berichten kon lezen, sommige vragen en opmerkingen werden niet beantwoord.

Misschien moeten we deze regels eens vertalen en evt. aanvullen?
https://wiki.ubuntu.com/BeginnersTeam/IRC

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: open irc meeting
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/20, 15:32:24 »
Dan zou je ook kunnen afspreken om het niet op IRC te doen, maar op het forum :lol:
Regels moeten er zijn, maar je kunt mensen niet dwingen en de één typt anders en sneller dan de ander....
Je kunt natuurlijk wel jouw kritiek als agenda voor de volgende maand (jaar) op de agenda zetten!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: open irc meeting
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/20, 15:44:49 »
Bij de laatste vergadering gingen andere leden de rol van voorzitter overnemen, door aan te kondigen dat het volgende punt aan de orde was, bijvoorbeeld.
Ook werd er door een willekeurig iemand voorgesteld om te stemmen, terwijl de discussie nog in volle gang was.
Vervolgens krijg je een lading +1 en -1 berichten die de discussie alleen maar vervuilen.

De voorzitter bepaalt wanneer een punt begint en wanneer het afgelopen is. Hij/zij bepaalt ook wanneer er gestemd moet worden en wat het precieze voorstel is waarover gestemd wordt.

Verder is het handig wanneer de indiener van een onderwerp als eerste mag spreken als de voorzitter aangeeft dat zijn punt aan de orde is. Zodra de indiener tekst en uitleg heeft gegeven kan er door de rest commentaar gegeven worden.
Het is niet handig als iedereen direct door elkaar begint te praten als het onderwerp nog niet ingeleid is door de indiener of de voorzitter.

Zo zijn er nog wel meer regels te bedenken waardoor het wat overzichtelijker wordt.

Offline Drummies

  • Lid
Re: open irc meeting
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/20, 16:07:58 »

Regels moeten er zijn, maar je kunt mensen niet dwingen en de één typt anders en sneller dan de ander....

deelname aan de irc meeting is vrijwillig,en het is toch niet dwingend wanneer je vraagt de vergader regels te respecteren, wanneer je besluit deel te nemen, met de intentie om een nuttige vergadering te houden,is het respecteren van de vergader regels toch normaal


Citaat van: Ron
Je kunt natuurlijk wel jouw kritiek als agenda voor de volgende maand (jaar) op de agenda zetten!

die discusssie wil ik liever hier voeren,en niet als agenda punt doorvoeren
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: open irc meeting
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/20, 17:43:54 »
Ik ben het ermee eens dat de afgelopen open irc meeting te rommelig was. Het viel me op dat de voorzitter weinig sturend was en veel ruimte liet. Ik denk dat de voorzitter best wat meer op zijn strepen mag staan, hij heeft dan wel geen hamer, maar misschien zou daarnaast zijn tekst vet gedrukt kunnen worden of zoiets om de autoriteit te onderstrepen. Daarnaast zullen wat afspraken kunnen helpen. Ik denk dat het ook handig is als niet iedereen het gevoel heeft bij ieder punt mee te moeten spreken.

Misschien is het zowieso handig om een teken af te spreken dat de voorzitter kan toetsen, waarna niemand meer iets intikt tot de voorzitter zijn zegje heeft gedaan. In plaat van de hamer. Een smiley bijvoorbeeld oid.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: open irc meeting
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/20, 18:00:54 »
Het is mogelijk om een heel kanaal te muten, zodat niemand meer iets kan zeggen. Behalve de operator (voorzitter) en degenen die handmatig weer aangezet zijn.
Hiermee zou je het enigszins af kunnen dwingen, maar dat zou niet nodig moeten zijn.
Als mensen zo druk bezig zijn om hun eigen mening te spuien dat ze niet meer op de rest letten, dan kan je nooit een goede vergadering houden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: open irc meeting
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/20, 18:15:39 »
Nogmaals, je kunt (en mag) mensen niet dwingen.
Een afspraak zou wel kunnen zijn, een soort HTML protocol.
Na een < is iedereen stil tot een >.
Dit lijkt mij voor iedereen duidelijk en begrijpbaar .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: open irc meeting
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/20, 20:52:15 »
Vreemd idee.

Aan het begin van de vergadering moet de voorzitter gewoon zeggen hoe de meeting verloopt en indien iemand zich niet aan deze afspraken houdt, verwijzen naar een link waar het nog eens staat uitgelegd, als ze 't dan nog niet doorhebben moet je ze maar kicken :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Cugel

  • Lid
Re: open irc meeting
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/21, 23:24:42 »
IRC is als medium lastig om te teleconferencen. De voorzitter moet de touwtjes strak in handen houden en ook de mogelijkheid hebben (en gebruiken) mensen even te muten. Wellicht dat naast de voorzitter (die het verloop van de vergadering bepaalt) een 'concierge' tijdens de vergadering de orde in de gaten kan houden, om zo de voorzitter te ontlasten.