Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [voorstel] Splitsen subforum Software  (gelezen 12056 keer)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #25 Gepost op: 2008/12/15, 20:56:37 »
Als je zeurt, moet je natuurlijk ook wat bijdragen. Dus kom ook eens met een voorstel. :)

Mijn voorstel: niets veranderen.
Het is voorlopig prima zo.
+1 ( een multimedia subforum zou misschien kunnen, zonder ook akkoord)

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #26 Gepost op: 2008/12/15, 21:18:47 »
Als het software zou worden opgesplitst, wat gebeurt er dan met de oude berichten? Worden ze weggegooid. (Jammer van de documentatie), verplaatst naar de nieuwe plaats (veel werk), of komen ze in overig(Onoverzichtelijk omdat sommige posts wel en sommige niet gerangschikt zijn.)? Ik denk dat dit een serieus nadeel is, in eigenlijk alle gevallen, en eigenlijk is er niets mis met de huidige indeling. Ik zeg: Houden zo!

Marten

Offline Double12

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #27 Gepost op: 2008/12/15, 21:47:49 »
Als het software zou worden opgesplitst, wat gebeurt er dan met de oude berichten? Worden ze weggegooid. (Jammer van de documentatie), verplaatst naar de nieuwe plaats (veel werk), of komen ze in overig(Onoverzichtelijk omdat sommige posts wel en sommige niet gerangschikt zijn.)? Ik denk dat dit een serieus nadeel is, in eigenlijk alle gevallen, en eigenlijk is er niets mis met de huidige indeling. Ik zeg: Houden zo!

Marten
Als we dit zouden doen (ik denk namelijk dat er te weinig draagvlak is), zou het denk ik het meest praktisch zijn om het huidige "Software en configuratie"-forum om te vormen tot "Software overig": daar kun je dan alle oude posts vinden.
Dit lijkt me trouwens persoonlijk niet een nadeel om alles vanaf te laten hangen: we moeten kijken naar de toekomst, niet naar het verleden.
Er zijn wel andere nadelen, die zijn genoemd in dit topic.

We laten het dus vooralsnog zoals het is.
Maar je moet toegeven dat één subforum "Software en configuratie" toch erg magertjes is, als je een forum hebt over een besturingssysteem. Je draait namelijk een besturingssysteem om software op te draaien.

Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #28 Gepost op: 2008/12/15, 22:12:10 »


Als je zeurt, moet je natuurlijk ook wat bijdragen. Dus kom ook eens met een voorstel. :)

Ik zeur niet maar help mee oplossingen te zoeken. In dit geval voor een probleem dat er imho niet is.

Wat ik wel als aanvulling zou ervaren is inderdaad iets multimedia-achtigs a la leoquant.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Double12

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #29 Gepost op: 2008/12/16, 15:56:55 »
Dat brengt ons dus weer op het oude idee, om gewoon een categorie "Multimedia" toe te voegen, naast het huidige "Software en configuratie".
Lijkt me een heel goed idee, multimedia is belangrijk.
Maar het raakt wel wat uit balans: multimedia is een onderdeel van software, en er is dan al een subforum over gewone software.

Willen we dan ook het subforum "Kantoor, educatie en wetenschap", of is daar weer minder animo voor?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #30 Gepost op: 2008/12/16, 17:06:30 »
Games zijn ook software en in de categorie "internet en draadloos" staan ook topics over bepaalde programma's. En in de categorie "programmeren" gaat het over het maken van software...

In principe zijn het allemaal onderdelen die specifieker zijn dan de algemene software categorie. Het doel is om gelijkaardige onderwerpen bij elkaar te houden, de rest kan in het algemene gedeelte.
De hoofdvraag is of we met de nieuwe categorieën een betere indeling krijgen waardoor het overzichtelijker wordt.

Zijn er genoeg topics die een apart onderdeel rechtvaardigen? Wordt het met de nieuwe indeling makkelijker om relevante topics te vinden? Weet je direct waar je een vraag kan stellen over een bepaald onderwerp?

Als je gaat kijken naar wat er de afgelopen dagen in het software gedeelte is gepost, dan zijn dit ongeveer de getallen:

SoortAantalPercentage
Multimedia1523%
Kantoor, onderwijs, wetenschap1015%
Algemeen3045%
Verkeerde plek1117%
Totaal66100%

Er worden dus meer topics verkeerd geplaatst, dan dat er topics zijn over kantoorsoftware.
Er is wel een redelijke behoefte aan een multimediagedeelte, zo lijkt het.
Verreweg de meeste topics zijn algemeen of vallen in de "overige"-categorie.

Tot zover mijn snelle onderzoekje, de getallen kunnen wat afwijken, omdat ik wat snel geteld heb.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #31 Gepost op: 2008/12/16, 17:08:53 »
ik hoop erg dat dat subforum =multimedia= er komt. :)

Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #32 Gepost op: 2008/12/16, 17:36:09 »
Een forum is niet alleen een plek waar gebruikers met problemen komen om een antwoord te krijgen. Het is ook een plek waar mensen met gelijke interesses elkaar kunnen treffen en waar gemeenschappen kunnen ontstaan. Misschien dat die functie van een forum voor een bepaalde groep niet goed tot zijn recht kan komen wanneer er teveel verschillende dingen door elkaar lopen. Het is prettig als mensen met een gedeelde interesse een eigen plek hebben. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die hevig geïnteresseerd zijn in kantoorapplicaties, en misschien dat er daarom minder behoefte bestaat aan een subforum hierover. Mensen stellen hun vraag, krijgen een antwoord en that's it. Maar bijvoorbeeld programmeurs hebben een eigen plek, en ik denk dat deze dit ook mede hierom waarderen, ze treffen er andere programmeurs. Het zou me niks verbazen als multimediagebruikers wat betreft gemeenschappelijke interesses delen en andere creatievelingen treffen net zo goed behoefte hebben aan een eigen plek als programmeurs.


Offline Double12

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #33 Gepost op: 2008/12/16, 22:01:37 »
Een forum is niet alleen een plek waar gebruikers met problemen komen om een antwoord te krijgen. Het is ook een plek waar mensen met gelijke interesses elkaar kunnen treffen en waar gemeenschappen kunnen ontstaan. Misschien dat die functie van een forum voor een bepaalde groep niet goed tot zijn recht kan komen wanneer er teveel verschillende dingen door elkaar lopen. Het is prettig als mensen met een gedeelde interesse een eigen plek hebben. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die hevig geïnteresseerd zijn in kantoorapplicaties, en misschien dat er daarom minder behoefte bestaat aan een subforum hierover. Mensen stellen hun vraag, krijgen een antwoord en that's it. Maar bijvoorbeeld programmeurs hebben een eigen plek, en ik denk dat deze dit ook mede hierom waarderen, ze treffen er andere programmeurs. Het zou me niks verbazen als multimediagebruikers wat betreft gemeenschappelijke interesses delen en andere creatievelingen treffen net zo goed behoefte hebben aan een eigen plek als programmeurs.
+1 Wij zijn ons forum vaak als een laagdrempelige plaats voor support aan nieuwe gebruikers. Maar de meeste forums in het algemeen zijn juist gericht op een groep bestaande gebruikers die ervaringen uitwisselt. Andere forums zijn vaak ook wat stoerder, ons forum is wat socialer.

Dat ervaringen uitwisselen doen wij in "Off-topic". Een beetje een vreemde zaak, waardoor in het "Off-topic" -subforum weinig echte off-topic-topics meer voorkomen.

Misschien dat we daar dus aparte Software-subforums voor kunnen maken. Maar dat lijkt op dit moment voor velen nog een stap te ver.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #34 Gepost op: 2008/12/16, 22:25:52 »
Citaat
Een forum is niet alleen een plek waar gebruikers met problemen komen om een antwoord te krijgen. Het is ook een plek waar mensen met gelijke interesses elkaar kunnen treffen en waar gemeenschappen kunnen ontstaan. Misschien dat die functie van een forum voor een bepaalde groep niet goed tot zijn recht kan komen wanneer er teveel verschillende dingen door elkaar lopen. Het is prettig als mensen met een gedeelde interesse een eigen plek hebben

sta ik achter. het forum is meer dan een vraag-antwoord plekje. goed gezien. we kunnen elkaars kennis delen, en kennis maken met elkaars interesses.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #35 Gepost op: 2008/12/26, 17:54:10 »
Citaat
Een forum is niet alleen een plek waar gebruikers met problemen komen om een antwoord te krijgen. Het is ook een plek waar mensen met gelijke interesses elkaar kunnen treffen en waar gemeenschappen kunnen ontstaan. Misschien dat die functie van een forum voor een bepaalde groep niet goed tot zijn recht kan komen wanneer er teveel verschillende dingen door elkaar lopen. Het is prettig als mensen met een gedeelde interesse een eigen plek hebben

sta ik achter. het forum is meer dan een vraag-antwoord plekje. goed gezien. we kunnen elkaars kennis delen, en kennis maken met elkaars interesses.

komt er een subforum =multimedia?=

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #36 Gepost op: 2008/12/26, 19:35:14 »
ah, heel mooi.

Offline Double12

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #37 Gepost op: 2008/12/26, 20:03:41 »
Er komt gewoon een Multimedia-subforum bij, geen splitsing van het subforum Software&Configuratie.

Op den duur geeft dit misschien een rare situatie, aangezien er dan heel veel subforums zijn (Programmeren, Multimedia, etc.) die eigenlijk een deelonderwerp van Software&Configuratie vormen, terwijl Software&Configuratie er dan ook nog als geheel is.
Als dat een probleem vormt, gaan we er dan wel weer eens naar kijken.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #38 Gepost op: 2008/12/26, 21:37:33 »
Er komt gewoon een Multimedia-subforum bij, geen splitsing van het subforum Software&Configuratie.

Op den duur geeft dit misschien een rare situatie, aangezien er dan heel veel subforums zijn (Programmeren, Multimedia, etc.) die eigenlijk een deelonderwerp van Software&Configuratie vormen, terwijl Software&Configuratie er dan ook nog als geheel is.
Als dat een probleem vormt, gaan we er dan wel weer eens naar kijken.

o....we zien wel.......

Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #39 Gepost op: 2008/12/29, 16:13:14 »
Dit vind ik eigenlijk best een goed idee :)

Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #40 Gepost op: 2008/12/29, 17:43:16 »
Games zijn ook software en in de categorie "internet en draadloos" staan ook topics over bepaalde programma's. En in de categorie "programmeren" gaat het over het maken van software...

In principe zijn het allemaal onderdelen die specifieker zijn dan de algemene software categorie. Het doel is om gelijkaardige onderwerpen bij elkaar te houden, de rest kan in het algemene gedeelte.
De hoofdvraag is of we met de nieuwe categorieën een betere indeling krijgen waardoor het overzichtelijker wordt.

Zijn er genoeg topics die een apart onderdeel rechtvaardigen? Wordt het met de nieuwe indeling makkelijker om relevante topics te vinden? Weet je direct waar je een vraag kan stellen over een bepaald onderwerp?

Als je gaat kijken naar wat er de afgelopen dagen in het software gedeelte is gepost, dan zijn dit ongeveer de getallen:

SoortAantalPercentage
Multimedia1523%
Kantoor, onderwijs, wetenschap1015%
Algemeen3045%
Verkeerde plek1117%
Totaal66100%

Er worden dus meer topics verkeerd geplaatst, dan dat er topics zijn over kantoorsoftware.
Er is wel een redelijke behoefte aan een multimediagedeelte, zo lijkt het.
Verreweg de meeste topics zijn algemeen of vallen in de "overige"-categorie.

Tot zover mijn snelle onderzoekje, de getallen kunnen wat afwijken, omdat ik wat snel geteld heb.
Dan vraag ik me af wat men onder "Algemeen" moet zien.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [voorstel] Splitsen subforum Software
« Reactie #41 Gepost op: 2008/12/29, 17:47:04 »
Alles wat niet onder multimedia of kantoor valt, maar toch op de goede plek staat ;)