Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux verwijderen  (gelezen 1490 keer)

Offline Willem66

  • Lid
Linux verwijderen
« Gepost op: 2020/06/24, 18:53:25 »
Hallo,ik heb nu ubuntu 20.04 en Windows 10.
Ubuntu begin ik nu te ontdekken,werkt perfect,bevalt goed.
Maar bij opstarten kan ik kiezen tussen ubuntu en windows 10,maar daartussen staat nog een linux mint mate tussen en die wil ik graag op een heel eenvoudige manier verwijderen,want die gebruik ik niet,omdat de wifi ervan niet werkt.

Re: Linux verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/25, 18:09:20 »
Een goed antwoord heb ik niet omdat ik geen dualboot systeem heb, maar het is zaak om de opstartregel die in de GRUB staat te verwijderen en daarna de parititie waarop Mint staat. De vrijgekomen ruimte kun je dan naar believen hergebruiken. Over wat de Grub is en doet en aanpassingen. Hopelijk kom je hier verder mee:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub.html

Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Linux verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/25, 18:17:47 »
(Zeg Willem, hoe zat dat nou met dat 2 minuten opstarten? Ik wil toch wel weten of dat normaal is, dus wil je de output van inxi in het betreffende topic zetten? Je kan ook gewoon even melden wat je voor processor en geheugen hebt. En of je een SSD hebt dus.

Toch wel leuk als we wat feedback krijgen na onze tips.)

Wat dit topic betreft: als je Grub, dus dat opstartscherm, paars is, dan kan je het volgende doen.

Start Gparted. Als dat niet geïnstalleerd is, type dan in een terminalvenster:

sudo apt install gparted
Geef je wachtwoord in, en druk op enter.

Als ie klaar is, sluit je de terminal, en start je Gparted. Het programma vraagt om je wachtwoord. Dan zie je hoe je harde schijf is ingesteld. Je ziet als het goed is een partitie waar Mint Mate achter staat. (Als je alleen maar 2x Ubuntu ziet, klik dan 1x op de regel waar geen sleutelsymbool voor staat.) Klik rechts op die regel, en klik op Verwijderen, en dan op het groene vinkje boven in de balk. Als het goed is krijg je dan een scherm waar Voltooid in staat.

Nu is Mint Maté verwijderd. Om de loze ruimte te kunnen benutten kan je hem bij hetzij de Ubuntupartitie, hetzij bij de Windowspartitie trekken. Maar om te bepalen wat je kan doen, moeten we weten hoe je schijf eruit ziet. Maak een schermafdruk (bij voorkeur Huidige venster of Gebied selecteren. Sla het bestand op, in de map Downloads ofzo, en upload het dan hier, in een post. Als je hier op het forum op Antwoord klikt en een nieuw scherm krijgt, zie je onderin het scherm staat een knop Bladeren. Zoek je schermafdruk en selecteer hem, en klik op Openen.

Dan kunnen wij zien wat de situatie zien en verder adviseren.

Al kan de aanwezigheid van Maté helemaal geen kwaad, kost alleen schijfruimte. Dus je kan het ook gewoon laten zitten.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Linux verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/25, 18:22:47 »
In ieder geval maak je het verwijderen af met in de terminal typen:

sudo grub-install /dev/sda
(als sda je harde schijf is; dat zie je rechtsboven in het scherm van Gparted)

Als dat klaar is, type je nog in de terminal:

sudo update-grub
Wat dit doet is je nu verdwenen Maté-installatie uit het opstartmenu verwijderen. Maar ook dit is niet essentieel, en kan je achterwege laten.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Willem66

  • Lid
Re: Linux verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/25, 20:56:49 »
Dit wordt voor mij een hele klus,als leek,ga het proberen en anders laat ik hem staan.
Maar tot zover vast veel dank.

Offline Willem66

  • Lid
Re: Linux verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/26, 22:01:00 »
Ik kan natuurlijk ook Ubuntu er opnieuw opzetten,kan ik dan misschien linux er ook afhalen?

JorisC

  • Gast
Re: Linux verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/27, 11:15:01 »
Citaat van: Willem66
Ik kan natuurlijk ook Ubuntu er opnieuw opzetten,kan ik dan misschien linux er ook afhalen?]
Ik denk dat dit de beste oplossing is . De partitie waarop Linux Mint Mate geinstalleerd staat formateren in EXT4 en aaanduiden als Home . Kun je die partitie gebruiken voor je persoonlijke bestanden (home folder) . Bij een nieuwe installatie van een andere linux distro word die home partitie behouden .
« Laatst bewerkt op: 2020/06/27, 11:16:44 door JorisC »