Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan WiFi niet meer gebruiken in 10.04  (gelezen 2729 keer)

kan WiFi niet meer gebruiken in 10.04
« Gepost op: 2010/05/02, 12:57:46 »
na de upgrade naar 10.04 kan ik niet meer verbinden met mijn draadloze kaart.
het is een Realtek 802.11bgn RTL8191SE MiniCard waarvoor ik de driver zelf heb geïnstalleerd (officiële open-source driver) omdat Ubuntu hem niet standaard herkend.

maar na het upgraden kan ik wel verbinden (uiteindelijk althans, duurt namelijk ook ontzettend lang) maar wanneer ik de status "verbonden" zie en een IP heb.
heb ik toch geen internet toegang, firefox wil start.ubuntu.com wel laden, en daarna kan hij niks meer laden, SSH en VNC werken zoiezo helemaal niet.

als ik de LAN kabel aansluit dan werkt alles wel, maar ik heb juist expres een laptop genomen met WiFi, omdat ik dan ook in de tuin kan zitten als het lekker weer is, en ik voel er niet veel voor om dat aldoor een LAN kabel door het huis te moeten slepen vanaf de meter kast. (zou ik dan ook apart nog een langere kabel voor moeten halen dan overigens)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline walterav

  • Lid
Re: kan WiFi niet meer gebruiken in 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/02, 13:20:31 »
na de upgrade naar 10.04 kan ik niet meer verbinden met mijn draadloze kaart.

Vanaf welke vorige ubuntu versie heb je een upgrade gedaan?
Het is namelijk mogelijk dat er instellingen / drivers van de vorige versie niet goed meekomen met de upgrade. 

Anders raad ik aan de nieuwe Ubuntu-10.04-Desktop livecd te booten en kijken of het in de live sessie wel werkt?

Offline daido

  • Lid
Re: kan WiFi niet meer gebruiken in 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/02, 13:27:58 »
Hij werkt ook niet bij een nieuwe installatie. Ik heb hetzelfde probleem.

Re: kan WiFi niet meer gebruiken in 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/02, 13:32:10 »
@diado heb je de zelfde netwerk kaart? anders moet je even een andere topic maken, want dan kan het zijn dat het een andere oorzaak heeft.


live werkt zoiezo niet, de driver moet ik zelf compileren...

en van karmic, maareh, wel met nieuwe partities, dus eigenlijk gewoon een schone installatie.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline walterav

  • Lid
Re: kan WiFi niet meer gebruiken in 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/02, 13:35:36 »

het is een Realtek 802.11bgn RTL8191SE MiniCard waarvoor ik de driver zelf heb geïnstalleerd (officiële open-source driver) omdat Ubuntu hem niet standaard herkend.

In hoeverre kent ubuntu standaard de adapter niet? Kun je vanaf de livecd de output van de volgende terminal commando's geven:
lspci -v>Desktop/lspci.txt
lsusb -v>Desktop/lsusb.txt
ifconfig -a>Desktop/ifconfig.txt

PS:Privacy, de output van de hierbovenstaande bestanden geven unieke computer gerelateerde gevens vrij, en is daardoor dus herleidbaar tot wellicht de gebruiker.

Re: kan WiFi niet meer gebruiken in 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/02, 14:38:06 »

het is een Realtek 802.11bgn RTL8191SE MiniCard waarvoor ik de driver zelf heb geïnstalleerd (officiële open-source driver) omdat Ubuntu hem niet standaard herkend.

In hoeverre kent ubuntu standaard de adapter niet? Kun je vanaf de livecd de output van de volgende terminal commando's geven:
lspci -v>Desktop/lspci.txt
lsusb -v>Desktop/lsusb.txt
ifconfig -a>Desktop/ifconfig.txt

PS:Privacy, de output van de hierbovenstaande bestanden geven unieke computer gerelateerde gevens vrij, en is daardoor dus herleidbaar tot wellicht de gebruiker.
op zijn hoogst van de LiveDVD dan toch..., maar niet nu, dat moet even later dan.
de laptop is even bezig (VM moet updaten...)

en in hoeverre kan ik zonder ook wel zeggen:
hij vind hem, maar heeft geen driver voor de kaart.
waarom weet ik ook, want dat heeft realtek ooit al ergens gemeld, door die driver werken enkele andere WiFi drivers niet, indien beide geïnstalleerd zijn dan, probleem is, die andere zijn semi-generiek dus werken met veel meer kaarten, dus heeft Canonical besloten om deze niet in ubuntu mee te leveren, en gewoon die semi-generieke drivers te gebruiken.
daarbij, komt deze kaart niet zo vaak voor...


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: kan WiFi niet meer gebruiken in 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/05, 22:14:43 »
hij vind de kaart wel:
van lspci:
0e:00.0 Network controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. Device 8172 (rev 10)
        Subsystem: Realtek Semiconductor Co., Ltd. Device 8181
        Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 18
        I/O ports at a000 [size=256]
        Memory at f0200000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
        Capabilities: [40] Power Management version 3
        Capabilities: [50] Message Signalled Interrupts: Mask- 64bit+ Queue=0/0 Enable-
        Capabilities: [70] Express Legacy Endpoint, MSI 00
        Capabilities: [100] Advanced Error Reporting <?>
        Capabilities: [140] Virtual Channel <?>
        Capabilities: [160] Device Serial Number 00-e0-4c-ff-fe-22-55-88
        Kernel driver in use: rtl819xSE
        Kernel modules: r8192se_pci

lsusb is niet erg nodig, het is een PCI-kaartje....
maar, hij lijkt het nu wel te doen vanaf de CD, maar hij kan de SSID niet zelf vinden, en met de driver kan hij dat wel ???


edit: overigens, die module klopt, de kaart is dan wel een realtek 8191SE, maar de driver is de zelfde, op de site van realtek staat ook dat je de driver voor 8192SE moet hebben.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/05, 23:31:38 door richard »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: kan WiFi niet meer gebruiken in 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/08, 13:06:50 »
dit is echt belachelijk, hij geeft aan "verbonden" een geeft een snelheid tot 300Mbit/s, en als ik echt verbinding wil maken, met firefox of met ssh, krijg ik enkel "U bent niet verbonden met het internet" ???


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline walterav

  • Lid
Re: kan WiFi niet meer gebruiken in 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/09, 15:51:51 »
dit is echt belachelijk, hij geeft aan "verbonden" een geeft een snelheid tot 300Mbit/s, en als ik echt verbinding wil maken, met firefox of met ssh, krijg ik enkel "U bent niet verbonden met het internet" ???

Vanaf de LiveCD geeft die alleen jouw AP SSID niet weer en die van andere AP wel in de buurt? Kun je anders vanaf de 'LiveCD' in de terminal het volgende proberen:
sudo ifconfig -a #kijk welke adapter je wifi is
sudo iwlist wlan0 scan #indien netwerk adapter wlan0 is

Weet niet of het met deze netwerk kaart ook zo is, maar mixed-mode WPA2/1 verbindingen op de hotspot kunnen met sommige wifi kaarten problemen opleveren. Waar staat je wireless router opgezet?

Re: kan WiFi niet meer gebruiken in 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/09, 17:53:56 »
hij geeft hem wel weer, maar als ik verbind veranderd de status wel naar "verbonden" en heb ik een IP (dan zit mijn laptop ook tussen "DHCP lease" op de router) maar toch kan ik die verbinding niet gebruiken voor, onderandere, gewoon internetten.
en dat is niet alleen de LiveCD maar ook het geïnstalleerde systeem.

router:
mixed, channel 6, via WPA2 personal met AES.



edit:
krijg nou, nu doet hij het wel ???
nogal raar, maar goed, hij doet het dus moe nie klagen denk ik :P
« Laatst bewerkt op: 2010/05/09, 18:01:21 door richard »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: kan WiFi niet meer gebruiken in 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/09, 18:09:39 »
mogenlijk, maar dan wel een die ik niet gemerkt heb.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline cezanne

  • Lid
Re: kan WiFi niet meer gebruiken in 10.04
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/11, 16:37:26 »
x


« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 11:09:11 door cezanne »
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home