Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC met Ubuntu via serieel of printerpoort koppelen aan laptop met 95  (gelezen 1698 keer)

Eider

  • Gast
Ik heb sinds gisteren een leuke oude laptop in het bezit met windows 95.
Probleem is alleen dat er geen internet op zit. Daarnaast heeft de laptop alleen een floppydrive.
(als iemand nog een leuk insteekkaartje heeft die 16 bits is ;) )

Nu wil ik graag mijn pc met Ubuntu via serieel kabeltje of via printerpoorten met de laptop verbinden.

Weet iemand hoe ik dit zou kunnen doen?

Offline lizardman

  • Lid
PC met Ubuntu via serieel of printerpoort koppelen aan laptop met 95
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/18, 20:20:05 »
Heb wel nog eens ooit ...lang geleden... gegevens over gezet onder w95 met een zogenoemde null modem. Dat was een geprepareerde seriële kabel.
Ik kan me nog herinneren dat ik ervoor op de dos commandline moest, en er twee dos progjes voor nodig had, maar hoe die heetten en hoe het moest ben ik kwijt

*edit* die DOS progjes heten interlink en intersvr.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline lizardman

  • Lid
PC met Ubuntu via serieel of printerpoort koppelen aan laptop met 95
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/18, 20:38:44 »
Misschien kun je win95 via serieel of parallel verbinden met dosbox op je linuxbakkie?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Eider

  • Gast
PC met Ubuntu via serieel of printerpoort koppelen aan laptop met 95
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/18, 21:07:55 »
Ik zie net dat Total commander er ook voor linux is:

http://www.segundanariz.com/ubuntu/?p=41

kan ik op de ubuntu pc die installeren en op mijn oude laptop de Total Commander, of werkt dat langs elkaar heen?

Offline ruujan

  • Lid
PC met Ubuntu via serieel of printerpoort koppelen aan laptop met 95
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/20, 22:55:31 »
Citaat van: lizardman
Heb wel nog eens ooit ...lang geleden... gegevens over gezet onder w95 met een zogenoemde null modem. Dat was een geprepareerde seriële kabel.
Ik kan me nog herinneren dat ik ervoor op de dos commandline moest, en er twee dos progjes voor nodig had, maar hoe die heetten en hoe het moest ben ik kwijt

*edit* die DOS progjes heten interlink en intersvr.
Ja, dat klopt, maar dat zijn echte MS-programma's die meteen de COM-poorten aansturen. Ik denk niet dat dat vanuit Wine gaat lukken.

Voor die tijd had je ook Kermit. Dat stamt volgens mij nog uit de tijd van CP/M (ja, ik weet het, dat is nog van voor de eerste IBM PC, dus jaren 70 van de vorige eeuw). Volgens mij moet het daarmee wel lukken. Er bestaat een Linux versie van, gkermit, die zelfs nog gewoon in repos zit en ook voor Windows of DOS is er vast nog wel iets te vinden.
Het schema voor een null-modem kabel is vast nog wel ergens te vinden. Ik geloof dat pin 20 en 3 van de RS232 met elkaar doorverbonden moesten worden, nou ja, haal je soldeerbout maar tevoorschijn.

Aan de andere kant kun je misschien voor een tientje of wel een oud PCMCIA kaartje vinden op marktplaats met een 10 MBit aansluitng voor het netwerk. Dan kun je via samba werken of eventueel zelfs via FTP of zo.

Lijkt me een leuk project.