Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek  (gelezen 4469 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Gepost op: 2020/05/01, 13:08:12 »
Ik heb het aantal specifieke pagina's over *buntu op mijn webstek, wat teruggebracht. De reden is, dat ik mijn beschikbare tijd liever concentreer op het kerndoel van mijn webstek, namelijk Linux Mint.

Wat is er verdwenen:

- Direct-doen-lijstje voor Ubuntu (wegens gedoe met Snaps en beschikbaarheid Mint Cinnamon en Mint Mate)
- Direct-doen-lijstje voor Xubuntu (wegens gedoe met Snaps en beschikbaarheid Xfce-versie van Mint)
- Direct-doen-lijstje voor Lubuntu (wegens overstap op zwaardere LXQt en beschikbaarheid lichtgewicht-alternatief Bodhi Linux)
- Algemene pagina over Xubuntu (wegens beschikbaarheid Xfce-versie van Mint)
- Algemene pagina over Lubuntu (wegens overstap op zwaardere LXQt en beschikbaarheid lichtgewicht-alternatief Bodhi Linux)

Wat blijft:

- Pagina met tips voor sneller maken van Ubuntu/Xubuntu 20.04
- Pagina voor veilig schoonmaken van Ubuntu/Xubuntu 20.04
- Pagina over Bodhi Linux (als lichtgewicht-opvolger van Lubuntu)
- En natuurlijk alle tips en trucs die zowel bruikbaar zijn in Linux Mint als  in Ubuntu. Let op: voorlopig zijn die nog voor Mint 19.3, dus de overeenkomstige versie van Ubuntu is 18.04. Niet alles zal werken in Ubuntu 20.04.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/01, 13:10:37 door Pjotr »

Offline aartje

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/01, 13:34:13 »
Mijn hartelijke dank voor je supernuttige inzet !!

Offline Tom

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/01, 14:04:15 »
Prima ,door die snaps shit ga ik waarschijnlijk ook over naar Mint XFCE  ,en kan ik Uw tips weer gebruiken .  :P
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/01, 15:00:06 »
Pjotr, wat voor gedoe met Snaps precies? Pure nieuwsgierigheid hoor, ik zit namelijk al even op Fedora en dacht eraan eventueel de Cinnamon Remix van 20.04 eens te proberen. Maar als Cannonical Snaps gaat forceren moet ik daar nog maar eens een extra keer over nadenken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/01, 15:31:09 »
Pjotr, wat voor gedoe met Snaps precies? Pure nieuwsgierigheid hoor, ik zit namelijk al even op Fedora en dacht eraan eventueel de Cinnamon Remix van 20.04 eens te proberen. Maar als Cannonical Snaps gaat forceren moet ik daar nog maar eens een extra keer over nadenken.

Bovenaan de pagina:
https://wiki.ubuntu.com/FocalFossa/ReleaseNotes#Snap_Store

Mensen kunnen dus ineens snapversies krijgen van bepaalde toepassingen, zelfs zonder het te beseffen, wat weer complicaties kan opleveren:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107709.0

Dus bij problemen moet je dan eerst gaan uitvogelen of 't een snap is of een normaal geïnstalleerd pakket, enz. enz. Daar heb ik allemaal gewoon geen zin in.

Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/02, 18:44:05 »
Het lijstje 10 dingen om de doen na installatie van Xubuntu is helaas vervallen en dat vind ik erg jammer.
Kan het tijdelijk terug gezet worden zodat ik (we) het kunnen opslaan en bewaren voor komende Xubuntu edities.
Of is het advies de aanbevelingen van LM op te volgen.
Ik voel me nu toch wel een beetje gehandicapt met Xubuntu 20.4
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/02, 19:37:51 »
Het lijstje 10 dingen om de doen na installatie van Xubuntu is helaas vervallen en dat vind ik erg jammer.
Kan het tijdelijk terug gezet worden zodat ik (we) het kunnen opslaan en bewaren voor komende Xubuntu edities.
Of is het advies de aanbevelingen van LM op te volgen.
Ik voel me nu toch wel een beetje gehandicapt met Xubuntu 20.4

Linux Mint 19.3 Xfce heeft precies dezelfde Xfce-versie als Xubuntu 20.04, namelijk Xfce 4.14.

Daarom zijn verreweg de meeste dingen in het direct-doen-lijstje voor Mint Xfce, ook bruikbaar in Xubuntu 20.04.  :)
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/eerst-mint-xfce.html

Offline HWE64

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/02, 20:16:59 »
Na de installatie van Xubuntu 20.04 op mijn testpc miste ik de blogspot van Pjotr heel erg. Daar bovenop keek in het software centre en zag alleen snaps zitten. Van kwaadheid heb ik 20.04 er weer afgegooid en Mint 19.3 Xfce geinstalleerd. Daarna het lijstje van Pjotr afgewerkt (wat een weelde). Je weet nu tenminste dat alles goed ingesteld staat. Dat is een extra zekerheid voor een amateurtje  ;).

Edit: Hopelijk doet Mint niet hetzelfde als Ubuntu met de Snap/Flatpack :evil:
« Laatst bewerkt op: 2020/05/02, 20:18:56 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/08, 23:13:49 »
Het eerste wat ik deed na een schone installatie van Kubuntu 20.04 was via muon alles wat op Snapd leek verwijderen. Daarna een reboot gedaan, via Discovery gezocht op beruchte Snapd applicaties (Discord, chromium), niets meer gevonden terwijl ik daarvoor ze wel kon vinden.

Goed om te weten: Kubuntu komt standaard nog zonder vooraf als geïnstalleerde SnapD programmatuur.

Ter info: flatpack, Snapd en appimage zijn ontwikkelaar vriendelijke distributie vormen.

Voor gebruikers is het met Snapd en flatpack een klein drama wegens schijfruimte die vol komt te staan met alle dependencies per applicatie. Snapd en flatpack zijn veilig zolang de repository waar de pakketten uit worden gehaald goed worden beheerd en de beheerders de boel goed nakijken.

Appimage is groot leed. Het is wat .exe/ .msi voor Windows is. He haalt het overal vandaan binnen, trekt overal en nergens spullen vandaan en je moet maar hopen dat er geen kwaadachtige bronnen/ meuk bij zit. Deze moet je dan ook ten koste van alles ontwijken als je een betrouwbaar en geverifieerd systeem werkt hebben.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline HWE64

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/08, 23:28:27 »
Het eerste wat ik deed na een schone installatie van Kubuntu 20.04 was via muon alles wat op Snapd leek verwijderen. Daarna een reboot gedaan, via Discovery gezocht op beruchte Snapd applicaties (Discord, chromium), niets meer gevonden terwijl ik daarvoor ze wel kon vinden.

Goed om te weten: Kubuntu komt standaard nog zonder vooraf als geïnstalleerde SnapD programmatuur.

Ter info: flatpack, Snapd en appimage zijn ontwikkelaar vriendelijke distributie vormen.

Voor gebruikers is het met Snapd en flatpack een klein drama wegens schijfruimte die vol komt te staan met alle dependencies per applicatie. Snapd en flatpack zijn veilig zolang de repository waar de pakketten uit worden gehaald goed worden beheerd en de beheerders de boel goed nakijken.

Appimage is groot leed. Het is wat .exe/ .msi voor Windows is. He haalt het overal vandaan binnen, trekt overal en nergens spullen vandaan en je moet maar hopen dat er geen kwaadachtige bronnen/ meuk bij zit. Deze moet je dan ook ten koste van alles ontwijken als je een betrouwbaar en geverifieerd systeem werkt hebben.
Is er een alternatief :'(?Toch niet bij Cannonical?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/08, 23:35:33 »
Het alternatief:

Je sloopt Snapd en alles wat via de Snapd bron is geïnstalleerd uit je installatie nog voordat je je eerste update doet na installatie.

Dan heb je je systeem Snapd vrij gemaakt.

Flatpack moet je zelf toevoegen als bron dus die besmetting heb je niet.

Appimage ben je zelf bij omdat je een bewuste klik actie doet om de deze binnen te halen en daarna via de terminal te activeren nadat je deze eerst uitvoerbaar hebt gemaakt.

Wordt een programma enkel via bovenstaande routes aangeboden dan komt het bij mij niet op mijn systeem. Ik trek dan desnoods de code van Git af en compileer de boel zelf.

Veder heb je dan nog steeds ppa's die je kan gebruiken maar ook daar moet je zeer selectief en voorzichtig mee zijn.

Wil je dit niet dan moet je kijken voor alternatieven voor het programma dat je wilt gaan gebruikt.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/09, 09:48:53 »
Voor gebruikers is het met Snapd en flatpack een klein drama wegens schijfruimte die vol komt te staan met alle dependencies per applicatie. Snapd en flatpack zijn veilig zolang de repository waar de pakketten uit worden gehaald goed worden beheerd en de beheerders de boel goed nakijken.
Dag mag dan wel zo geweest zijn toen we schijven van 30 GB hadden  ^-^, maar nu weegt dat nadeel toch minder door. Zo'n applicatie neemt als gecomprimeerd archief schijfruimte in. Die zijn typisch 150 - 300 MB groot. Laten we eens 250 MB gemiddeld nemen, dan kom je aan 2 tot 3 GB voor een tiental applicaties, waar de modale laptop al gauw 120 GB aan boord heeft.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/09, 10:04:07 »
Mijn zorg van snaps en flatpack's is niet het vollopen van de schijf maar het onder controle houden van de repo. De ontwikkelaar keurt of de betreffende snap wel veilig is (slager keurt zijn eigen vlees) en dan stopt Cannonical ze in de repo (met eventueel een certificaat). Als de snap lek is dan heeft de ontwikkelaar het gedaan en Cannonical wast zijn handen in onschuld. Dat idee krijg ik een beetje :'(.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/09, 11:49:29 »
Mijn zorg van snaps en flatpack's is niet het vollopen van de schijf maar het onder controle houden van de repo. De ontwikkelaar keurt of de betreffende snap wel veilig is (slager keurt zijn eigen vlees) en dan stopt Cannonical ze in de repo (met eventueel een certificaat). Als de snap lek is dan heeft de ontwikkelaar het gedaan en Cannonical wast zijn handen in onschuld. Dat idee krijg ik een beetje :'(.

Dan is het heel makkelijk. Je sloopt Snapd eruit en je voegt gewoon geen flatpack support toe. Dan heb je het probleem ook niet.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/09, 12:02:00 »
Mijn zorg van snaps en flatpack's is niet het vollopen van de schijf maar het onder controle houden van de repo. De ontwikkelaar keurt of de betreffende snap wel veilig is (slager keurt zijn eigen vlees) en dan stopt Cannonical ze in de repo (met eventueel een certificaat). Als de snap lek is dan heeft de ontwikkelaar het gedaan en Cannonical wast zijn handen in onschuld. Dat idee krijg ik een beetje :'(.

Dan is het heel makkelijk. Je sloopt Snapd eruit en je voegt gewoon geen flatpack support toe. Dan heb je het probleem ook niet.

Uitslopen doe je zo https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107709.msg1046383#msg1046383
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline HWE64

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/09, 12:21:38 »
Uitslopen doe je zo https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107709.msg1046383#msg1046383
Dat weet ik wel maar het gaat mij om het geheel. Dus om in totaliteit een zo goed mogelijke Linux over te houden. Mogen van mij best snap in de repo zitten als die maar extern gecontroleerd worden.
Zoals vanadium ook zegt de tijd van een ssd van 30GB is voorbij daar heb ik geen moeite mee. Is Linux dan beter af als heel veel mensen de programma's van het internet gaan trekken net zoals ze bij Windows doen?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/09, 18:07:29 »
Is Linux dan beter af als heel veel mensen de programma's van het internet gaan trekken net zoals ze bij Windows doen?
Dat is vooral het risico met appimages. Snap en Flatpack heeft altijd nog ergens een controle ter hoogte van de "winkel" die ze aanbiedt, en ook de sociale controle is hier niet te onderschatten: als daar al eens een zeer mank programma binnen raakt, zal het snel ontmaskerd worden.

nahjo

  • Gast
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/09, 18:14:48 »
Is Linux dan beter af als heel veel mensen de programma's van het internet gaan trekken net zoals ze bij Windows doen?
Dat is vooral het risico met appimages. Snap en Flatpack heeft altijd nog ergens een controle ter hoogte van de "winkel" die ze aanbiedt, en ook de sociale controle is hier niet te onderschatten: als daar al eens een zeer mank programma binnen raakt, zal het snel ontmaskerd worden.
Met de kanttekening dat iedereen uit dezelfde bron moet gaan halen om te kunnen vertrouwen op de sociale controle. Met in het achterhoofd de Play Store die betrouwbaar zou zijn en waar toch rotzooi is opgedoken ;) Een AppImage kan overal op het internet opduiken en dat is dan ook 'sociaal' niet te bewaken.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/09, 18:29:31 door nahjo »

Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #18 Gepost op: 2020/05/09, 18:40:31 »
Ik weet nog wel dat er op de webstek ooit code rood, geel en groen waren op het gebied van hoor en je je systeem om zeep kan helpen.

Appimage is het nieuwe code rood.
Losse .deb / .rpm archieven vallen ook onder code rood als deze op een website staan.

Snapd en flatpack zijn voor mij code oranje/ rood

Ppa's zijn code oranje

De standaard bronnen geleverd bij de release van Ubuntu die canonical en die volledig onder controle staan zijn code groen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline HWE64

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #19 Gepost op: 2020/05/09, 19:17:48 »
De standaard bronnen geleverd bij de release van Ubuntu die canonical en die volledig onder controle staan zijn code groen.
Mijn vraag is dan ook: hoe lang blijven ze deze nog leveren en maakt het niets uit dat een standaard pakket met versie 2.3 (groen?) in synaptic en een snapversie in de repo van hetzelfde pakket versie 2.5.4 (oranje/rood?)
Je zou toch zeggen dat de recente uitgave het beste is maar dat zou in dit geval niet zo zijn????
Een leek(ik) ziet de bomen door het bos niet meer.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #20 Gepost op: 2020/05/09, 19:31:51 »
Losse .deb / .rpm archieven vallen ook onder code rood als deze op een website staan.

Snapd en flatpack zijn voor mij code oranje/ rood

Ppa's zijn code oranje

De standaard bronnen geleverd bij de release van Ubuntu die canonical en die volledig onder controle staan zijn code groen.
Hier heb ik een aantal browsers van internet gehaald, en die hebben dan ook een PPA geïnstalleerd.
Maar deze heb ik wel bij de bron gehaald en niet van een wazige plek op internet.
Hier heb ik het over Opera, Brave, Google Chroom, Vivaldi en Pale Moon.
In totaal heb ik 16 verschillend browsers op mijn PC, dit om verschillen in pagina's aan te tonen, die niet aan de W3C standaard(en) voldoen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #21 Gepost op: 2020/05/10, 09:45:46 »
Zeer interessante discussie, maar we kapen Pjotr z'n draadje...  :P

Offline HWE64

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #22 Gepost op: 2020/05/10, 09:56:14 »
Zeer interessante discussie, maar we kapen Pjotr z'n draadje...  :P
Ja, dat klopt. Heel erg jammer dat hij stopt met de blogspot voor *buntu. Gisteren tocht weer Xubuntu 20.04 LTS geinstalleerd en had toch weer ondersteuning nodig. Kon de site van Pjotr Mint Xfce gebruiken.
Dit draadje heeft misschien sommige wakker gemaakt over de tegenzin van hem over snap/flatpack :'(.
Zal me benieuwen wat Mint volgend jaar gaat doen met de flatpack, uitbreiden???? :'(
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Tom

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #23 Gepost op: 2020/05/10, 10:36:59 »
 
Laten we eens 250 MB gemiddeld nemen, dan kom je aan 2 tot 3 GB voor een tiental applicaties, waar de modale laptop al gauw 120 GB aan boord heeft.

Ik blijf dat zeer veel vinden en totaal onnuttig ook nog ,bij Synaptic zie ik wat er mee geinstall word (of verwijderd) en heb ik een keuze ! ik blijf Synaptic een ijzer sterk programma vinden .

Moderator edit: quote gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/10, 10:42:09 door Ron »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #24 Gepost op: 2020/05/10, 10:56:18 »
Zal me benieuwen wat Mint volgend jaar gaat doen met de flatpack, uitbreiden???? :'(

Linux Mint 20 Ulyana, die gebouwd zal worden op Ubuntu 20.04, zal deze zomer al verschijnen. Waarschijnlijk vóór 14 juli, want hoofdontwikkelaar Clem is een Fransman en wil vermoedelijk onbekommerd Quatorze Juillet kunnen vieren.  =D

Ik denk niet dat Flatpaks een grotere rol gaan spelen dan ze doen in Mint 19.3. Mint is -gelukkig- traditioneel erg conservatief wat de gebruikersschil betreft.