Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Prioritijd downloaden verlagen  (gelezen 581 keer)

Offline caselinux

  • Lid
Prioritijd downloaden verlagen
« Gepost op: 2012/10/26, 11:39:36 »
Als ik download met 12.04 dan valt bij mij de muziekstreaming via Firefox regelmatig weg en het browsen gaat trager. Hoe kan ik, met bijvoorbeeld systeemmonitor, de prioriteit van het downloaden verlagen? Welk proces is dat?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Prioritijd downloaden verlagen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/26, 11:42:09 »
Met welk programma download je? En kan je in dat programma de snelheid niet wat terugschroeven?

Offline caselinux

  • Lid
Re: Prioritijd downloaden verlagen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/26, 11:43:10 »
Met welk programma download je? En kan je in dat programma de snelheid niet wat terugschroeven?

Ik download met Firefox.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Prioritijd downloaden verlagen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/26, 11:45:31 »
In je besturingssysteem weet ik niet, maar je kunt het vaak wel zo regelen in de configuratie van je router (QoS). Duurdere Linksys-routers bieden die mogelijkheid standaard aan.

En als je router geschikt is voor de alternatieve firmware van Tomato / Tomato RAF: Tomato en Tomato RAF bieden een geweldig goed en makkelijk gereedschap voor een zeer effectieve en stabiele QoS: https://sites.google.com/site/computertip/tomato

Offline caselinux

  • Lid
Re: Prioritijd downloaden verlagen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/26, 11:51:09 »
Ik heb net een nieuw modem van KPN gekregen, zte h220n, omdat ik wat hogere internetsnelheid wilde. Ik wil van 8 Mbit/sec naar 40 Mbit/sec gaan. 8 haal ik, maar of ik 40 haal weet ik niet. Een jaar geleden heeft KPN hier glasvezel gelegd tot aan de wijkcentrales. Volgens mij moet ik redelijk tegen de 40 komen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Prioritijd downloaden verlagen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/26, 11:53:57 »
Ik heb net een nieuw modem van KPN gekregen, zte h220n, omdat ik wat hogere internetsnelheid wilde. Ik wil van 8 Mbit/sec naar 40 Mbit/sec gaan. 8 haal ik, maar of ik 40 haal weet ik niet. Een jaar geleden heeft KPN hier glasvezel gelegd tot aan de wijkcentrales. Volgens mij moet ik redelijk tegen de 40 komen.
Kun je uitproberen op www.speedtest.net.

Overigens: ik neem aan, dat je een modem/routercombinatie hebt van KPN. Jammer, want daarin kun je bijna niks regelen aan QoS, was althans mijn ervaring vorig jaar.


Offline caselinux

  • Lid
Re: Prioritijd downloaden verlagen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/26, 12:06:25 »
Ik heb wel het modem maar de nieuwe snelheid wordt een dezer dagen pas gerealiseerd.

Mijn stelling is eenvoud. Het modem van KPN zit bij de prijs van Internet+bellen inbegrepen. Waarom zou ik dan iets anders kopen? Dat is ook de reden dat ik 3 nieuwe 'klonen' heb gekocht en grotendeels van de tijd met Linux werk nu.

Overigens kun je in 'Stel jezelf voor'  iet meer over mij lezen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Prioritijd downloaden verlagen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/26, 12:46:59 »
Ik raad je toch ook niet aan om wat anders te kopen? Ik stel alleen maar een beperking vast van KPN-spullen.

Je probleem lijkt me ook te klein om daar geld voor te gaan lopen uitgeven.... Zonde van de centen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Prioritijd downloaden verlagen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/26, 13:11:47 »
Gewoon een download programma gebruiken die in ubuntu zit, weet bijna zeker dat je daar de snelheid kunt beperken.