Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: update werkt weer niet  (gelezen 529 keer)

Offline MartinV

  • Lid
update werkt weer niet
« Gepost op: 2017/06/15, 08:41:51 »
beste

ik heb veel gezeur met update, het werkt via software pagina nooit. ik kan oplossen via terminal en doe dan altijd

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

alleen nu krijg ik het volgende

familie@familie-Lenovo-Yoga-500-14IBD:~$ sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
E: Kon vergrendeling /var/lib/apt/lists/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Kan de map /var/lib/apt/lists/ niet vergrendelen
familie@familie-Lenovo-Yoga-500-14IBD:~$

en nu?


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: update werkt weer niet
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/15, 09:06:14 »
Wanneer hij niet kan vergrendelen staat er een ander programma aan, dat de files gebruikt, zoals een update, installatie programma.
Wanneer je niets hebt gestart, kan het ook de automatische update zijn, na een paar minuten moet het dan wel werken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: update werkt weer niet
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/15, 14:04:33 »
Inderdaad, als je bijvoorbeeld Synaptic of Softwarecenter open hebt staan, zal die terminalopdracht niet werken en 'vergrendeld' gaan roepen.

Ik weet niet wat je bedoelt met 'software pagina'. Als dat Softwarecenter is, wat werkt er dan niet precies?

Kijk ook even vanaf welke bronnen updates en nieuwe software worden binnengehaald. Soms gebeurt het dat de NL-server even wat minder goed werkt, dan kun je tijdelijk even de hoofdserver (staat in/bij Londen dacht ik) kiezen. Daarna weer terugzetten naar NL of BE om geen onnodig verkeer te genereren.

Offline MKe

  • Lid
Re: update werkt weer niet
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/15, 14:26:29 »
Als je niet het software centrum of synaptic open hebt staan, dan zou het kunnen dat een vorige update niet goed is afgesloten (stroomuitval of iets anders?). Ubuntu wil dat maar 1 process tegelijk de update doet, anders komen er fouten. Daarom maakt hij een 'lock' bestandje aan die aangeeft dat er al een update loopt en dat er geen andere update processen gestart kunnen worden. Aan het eind van het updaten hoort dit bestandje te worden verwijderd.
Wordt een update proces echter voortijdig afgebroken, door een fout, crash, stroomuitval of wat dan ook, dan blijft dit bestandje wel eens staan en dan blijft de computer denken dat er al een update proces loopt en start dus geen nieuwe. Dat is namelijk de foutmelding die je daar krijgt.

Dus: als je zeker bent dat er geen ander update proces actief is (je start je computer b.v. vers op) en hij geeft nog steeds deze melding, dan is de oplossing zeer eenvoudig. Je verwijdert gewoon het lock bestandje. Volgens mij zou dat met de volgende commando moeten kunnen:
sudo rm /var/lib/apt/lists/lock
Eventueel ook nog in de cache:
sudo rm /var/cache/apt/archives/lock
sudo rm /var/lib/dpkg/lock