Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraagje over herinstalleren  (gelezen 905 keer)

Vraagje over herinstalleren
« Gepost op: 2012/04/02, 19:46:23 »
Stel je hebt een partitie met ubuntu en veel data.
Als je dan alle directories verwijdert en de home directory hernoemt tot bijv. data.
Kun je dan gewoon, zonder formatteren, een nieuwe ubuntu installeren op die partitie?
En dan alle data weer opnemen in de home dir.
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Vraagje over herinstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/02, 20:46:39 »
Al,

Ik kan daar geen ja of neen op zegen.
Heb zo-iets nog niet uitgevoerd.
Veiliger zal zijn, als je de mogelijkheid heb, om een backup te nemen van je HOME directory.
En een drie-partitie's systeempje aanmaken (root-, home- en swap-partitie).
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Vraagje over herinstalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/02, 21:59:44 »
Het lijkt me lastig. Je kan herinstalleren met het behoud van /home (je wijst dan aankoppelpunt /home toe aan de partitie waar /home al staat en kiest voor "/" een andere partitie.) maar dan moet de map /home al wel op een eigen partitie staan voor je gaat herinstalleren.

Re: Vraagje over herinstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/02, 23:13:58 »
Ik weet niet wat je precies wilt doen, heb je al twee partities met / en /home kan je de nieuwe Ubuntu installeren op / je /home wijs je ook als partitie aan, alleen je /home niet formatteren tijdens de installatie. Houd er rekening mee dat programma's die niet standaard in Ubuntu zitten naderhand opnieuw geïnstalleerd moeten worden. Verder kan een nieuwer programma de configuratie file (die meestal per gebruiker wordt neergezet in zijn home directory) van de oudere niet kan lezen. Bij mij is het tot opheden nog steeds allemaal goed gegaan. :)
Daarnaast kan je ook je /home verplaatsen: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/home-map-verplaatsen/ vanaf post 10. Ook deze manier gaat prima. Aan jou de keuze welke methode jij het makkelijkste vind.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline aartje

  • Lid
Re: Vraagje over herinstalleren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/03, 09:42:59 »
Stel dat je met je data-partitie die je noemt je home-partitie bedoelt, dan zou
ik voor je herinstallatie eerst een directory maken met de naam "oudedatapunt"
in je homedirectory en daarna alle "punt"directories met een commando
in een commandoscherm verhuizen (moven) naar die directory met het commando
"mv .[a-z]* .[A-Z]* oudedatapunt" en daarna je systeem meteen platbrengen
en met de nieuwe installatie beginnen en dan bij handmatig partitioneren kiezen
voor niet formatteren van je home-partitie.

Voor je dit alles doet zou ik toch alle belangrijke data backuppen op een extern
medium (bv. externe harde disk of andere computer, je hebt er genoeg zo te zien)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/03, 09:45:19 door aartje »

Re: Vraagje over herinstalleren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/03, 11:01:23 »
Alles is gebackuped, meermaals, sowieso, en over en weer gersynced.
De punt dirs zijn niet belangrijk om te behouden.

Het gaat om de video's, de foto's, boeken, alles samen neemt dat 90% van de ruimte in. Dat wilde ik apart houden in de partitie, dus voor herinstallatie wilde ik die partitie nu eens NIET gaan formatteren. Dan wordt er een filesystewem aangemaakt op / en wordt /data daarin dan automatisch opgenomen?
De eigenaar is dan de vorige eigenaar natuurlijk nog...en niet root, hoewel /data niet in de home dir staat...? Vroeg het me af...

Alternatief: herinstalleren en dan de schijf eruit halen en inbouwen in de andere computer met backup en zo alles terug copieren, maar dat is meer dan een uur werk.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/03, 11:04:02 door Al Bunty »
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Vraagje over herinstalleren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/03, 11:07:10 »
Ik weet niet wat je precies wilt doen, heb je al twee partities met / en /home kan je de nieuwe Ubuntu installeren op / je /home wijs je ook als partitie aan, alleen je /home niet formatteren tijdens de installatie. Houd er rekening mee dat programma's die niet standaard in Ubuntu zitten naderhand opnieuw geïnstalleerd moeten worden. Verder kan een nieuwer programma de configuratie file (die meestal per gebruiker wordt neergezet in zijn home directory) van de oudere niet kan lezen. Bij mij is het tot opheden nog steeds allemaal goed gegaan. :)
Daarnaast kan je ook je /home verplaatsen: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/home-map-verplaatsen/ vanaf post 10. Ook deze manier gaat prima. Aan jou de keuze welke methode jij het makkelijkste vind.

Nee, er is maar 1 partitie met / en /home daarin. /home hernoem ik tot /data en dan installeer ik zonder format op die partitie.
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Vraagje over herinstalleren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/03, 11:38:25 »
Lijkt mij een test om uit te voeren binnen VirtualBox of jouw idee zou kunnen werken.


UPDATE:
Uitgevoerd binnen een bestaande 11.10 machine binnen VirtualBox.
Eerst de oude Home folder met de LiveCD een nieuwe naam gegeven ( old_Home ).
Daarna voor een fresh install gekozen en gekozen om zelf de zaken te regelen met de partitie.
Daar gekozen om het mountpunt  / in te stellen maar zonder formatteren.
Er volgt dan wel een waarschuwing dat bepaalde folders verwijderd zullen worden omdat men niet gekozen heeft voor formatteren.

Wat mij alleen opvalt is, dat aan het begin in het scherm te lezen is dat hij conflicterende onderdelen gaat verwijderen.
Dus van een zuiver schone install kan dan volgens mij dan ook geen sprake zijn.
Er zullen dus blijkbaar dingen achterblijven, die eventueel voor problemen zouden kunnen zorgen.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/03, 14:20:26 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline palm

  • Lid
Re: Vraagje over herinstalleren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/03, 15:22:54 »
Ik weet niet wat je precies wilt doen, heb je al twee partities met / en /home kan je de nieuwe Ubuntu installeren op / je /home wijs je ook als partitie aan, alleen je /home niet formatteren tijdens de installatie. Houd er rekening mee dat programma's die niet standaard in Ubuntu zitten naderhand opnieuw geïnstalleerd moeten worden. Verder kan een nieuwer programma de configuratie file (die meestal per gebruiker wordt neergezet in zijn home directory) van de oudere niet kan lezen. Bij mij is het tot opheden nog steeds allemaal goed gegaan. :)
Daarnaast kan je ook je /home verplaatsen: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/home-map-verplaatsen/ vanaf post 10. Ook deze manier gaat prima. Aan jou de keuze welke methode jij het makkelijkste vind.

Nee, er is maar 1 partitie met / en /home daarin. /home hernoem ik tot /data en dan installeer ik zonder format op die partitie.
Dat gaat niet lukken./home staat onder /.
Enkel als je /home op een aparte partitie staat wel.
Dan kan je bv /dev/sda3 mounten als /home

Re: Vraagje over herinstalleren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/03, 21:12:12 »
Ik weet niet wat je precies wilt doen, heb je al twee partities met / en /home kan je de nieuwe Ubuntu installeren op / je /home wijs je ook als partitie aan, alleen je /home niet formatteren tijdens de installatie. Houd er rekening mee dat programma's die niet standaard in Ubuntu zitten naderhand opnieuw geïnstalleerd moeten worden. Verder kan een nieuwer programma de configuratie file (die meestal per gebruiker wordt neergezet in zijn home directory) van de oudere niet kan lezen. Bij mij is het tot opheden nog steeds allemaal goed gegaan. :)
Daarnaast kan je ook je /home verplaatsen: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/home-map-verplaatsen/ vanaf post 10. Ook deze manier gaat prima. Aan jou de keuze welke methode jij het makkelijkste vind.

Nee, er is maar 1 partitie met / en /home daarin. /home hernoem ik tot /data en dan installeer ik zonder format op die partitie.
Zoals Palm al schrijft dat gaat niet. Of je maakt een backup van je home map of je verplaatst de home map naar een andere partitie of externe schijf. Het hangt ook er vanaf hoe groot je home map is, anders kan je voor de gegevens het misschien af met een USB stick.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/03, 21:14:20 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.