Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "Aleen-lezen" in LibreOffice uitschakelen  (gelezen 3312 keer)

Offline ajjp

  • Lid
"Aleen-lezen" in LibreOffice uitschakelen
« Gepost op: 2015/02/08, 22:17:18 »
Ik gebruik Xubuntu 14.04 met o.a. LibreOffice. Sinds kort opent de combinatie Firefox/LibreOffice gedownloade bijlagen bij een e-mail (Hotmail) als "alleen-lezen". Dit gebeurde voorheen niet, maar ik ben mij er niet van bewust dat ik iets omgezet heb.
Ik denk dat het iets met Firefox van doen heeft, omdat als ik diezelfde bijlagen open in Chromium -ook met LibreOffice- dit niet gebeurt.
Natuurlijk weet ik dat een kopie wel bewerkbaar is, maar handig is anders.
Kan iemand mij wijs maken?

Re: "Aleen-lezen" in LibreOffice uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/08, 22:50:01 »
Hallo, dit is bewust beleid om te voorkomen dat bestanden met virusaanhangsels je systeem binnen kunnen komen door ze alleen maar te openen. Het is niet Firefox die dit doet, het is LibreOffice die externe bestanden in lees-alleen-modus opent. Wat je moet doen is het bestand/de bijlage eerst opslaan op je pc. Daarna kun je erop dubbelklikken en wordt het geopend in lees+schrijfmodus. Beetje omslachtig wellicht, maar zeker functioneel. Dus wen er maar aan, daarna heb je een veiliger pc! (Het gaat dus om slechts 1 extra handeling: eerst bestand opslaan, dan openen).

Edit. En als je dit te veel werk vindt, dan open je die bijlagen gewoon in Chromium. Die openen direct maar dus zonder de bescherming die LO biedt, at the end it's up to you!
« Laatst bewerkt op: 2015/02/08, 22:52:34 door Paul Matthijsse »

Offline ajjp

  • Lid
Re: "Aleen-lezen" in LibreOffice uitschakelen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/09, 11:18:06 »
Paul, bedankt voor je uitleg.
Het is dus de browser die aan LibreOffice voorschrijft hoe die een bijlage moet openen.
Nu ben ik o.a. voor de veiligheid voor 100 % over op Linux, dus ik ervaar de -niet noodzakelijke- extra bescherming vooral als onhandig.
Dus weer terug naar Chromium (die het in de laatste versie op diverse websites overigens beter doet dan Firefox).

Re: "Aleen-lezen" in LibreOffice uitschakelen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/09, 17:27:11 »
Ik heb hetzelfde als ik een Word-document in mijn mailprogramma ontvang. Als ik 'm vanuit dat programma (Thunderbird) open, wordt dit standaard als alleen-lezen geopend door LO. Zo'n document kan macro's bevatten die meteen aan de slag gaan als je het documentje opent, daar zit het eventuele gevaar.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: "Aleen-lezen" in LibreOffice uitschakelen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/10, 14:54:18 »
Het is geen virusbescherming, maar het voorkomt dat je bewerkingen verloren gaan.
Stel dat je een bestand direct opent vanuit Firefox of je mail dan slaat hij het eerst op in een tijdelijke locatie (/tmp/nogwat).
En die map wordt bij iedere opstart van je computer geleegd...

Dus als je dan enthousiast je documentjes bewerkt hebt in LibreOffice en opslaat op de plek waar het tijdelijke bestand staat, dan ben je vrij snel het hele bestand helemaal kwijt.

Als omweg moet je het bestand eerst opslaan op een plek die bewaard blijft (je documentenmap bijv.). Als je het daarna opent en bewerkt gaat het wel goed.

Offline ajjp

  • Lid
Re: "Aleen-lezen" in LibreOffice uitschakelen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/10, 17:28:47 »
Citaat
Dus als je dan enthousiast je documentjes bewerkt hebt in LibreOffice en opslaat op de plek waar het tijdelijke bestand staat, dan ben je vrij snel het hele bestand helemaal kwijt.
Ik houd niet van programma's die menen dat ik tegen mezelf in bescherming genomen moet worden en me daardoor ongemak bezorgen.


Re: "Aleen-lezen" in LibreOffice uitschakelen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/10, 21:43:57 »
zie onder
« Laatst bewerkt op: 2015/02/10, 21:45:31 door Paul Matthijsse »

Re: "Aleen-lezen" in LibreOffice uitschakelen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/10, 21:44:46 »
Ik houd niet van programma's die menen dat ik tegen mezelf in bescherming genomen moet worden en me daardoor ongemak bezorgen.
Pak een ander programma.