Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dikke problemen start niet meer op na resolutie verandering  (gelezen 2001 keer)

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Dikke problemen start niet meer op na resolutie verandering
« Gepost op: 2007/03/03, 08:55:52 »
Goeimorgen iedereen   Help Help

Gisteren een nieuwe beels scherm aangesloten - na advies van het forum, via therminal config file de juiste beeld reolutie ingesteld. Herstart en alles was goed.


Later mijn computer uitgezet en vanochten weer opgestart. Nu start hij wel op. Echter wanneer ik inlog verschijnt heel even het bureau blad vervolgens vraag hij weer om mijn inlog.

Dit blijft hij herhalen.

Vervolgens in alle opstart voa opties mogelijkheden geprobeert, vorige sessie veilige modus, weer het zelfde.

Computer uit en voor de boot Esc in rescovery modus van twee dagen terug gestart, weer het zelfde.


Met andere woorden ik krijg hem niet aan de praat.


Want ik weet nu iet wat ik moet doen als ik opstart en een commando moet invoeren senco#desktop*......................





Wie oh Wie kan dit oplossen,



Senco

Aline

  • Gast
Dikke problemen start niet meer op na resolutie verandering
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/03, 09:07:37 »
Dit lijkt niet met die grafische instellingen / resolutie te maken te hebben. Dus: je kunt wel inloggen, maar zogauw je dat doet gaat hij niet verder en krijg je weer je inlogscherm? Start hij dan eerst helemaal opnieuw op?

Dikke problemen start niet meer op na resolutie verandering
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/03, 09:14:11 »
Heb hetzelfde probleem bij een vriendin. Problemen zijn begonnen na updaten via synaptic. Heb sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg uitgevoerd, maar probleem bleef. Dan xorg.conf bestand aangepast door "vesa" driver te kiezen; Dan starte ie wel op maar het beeld flikkert en verscheidene sites in firefox doen de browser automatisch afsluiten. De videohardware is nvidia 6100.Volgens kiwinote eerst nieuwe sources.list maken, dan terug sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg. Helpt dat niet, een reinstall. Klopt dat ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Dikke problemen start niet meer op na resolutie verandering
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/03, 10:50:14 »
Citaat van: Aline
Dit lijkt niet met die grafische instellingen / resolutie te maken te hebben. Dus: je kunt wel inloggen, maar zogauw je dat doet gaat hij niet verder en krijg je weer je inlogscherm? Start hij dan eerst helemaal opnieuw op?
Nee hij start niet opnieuw op: het beel valt even weg en vervolgens start het inlog scherm weer op.



senco

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Dikke problemen start niet meer op na resolutie verandering
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/03, 10:58:32 »
Citaat van: Summer of 69
Heb hetzelfde probleem bij een vriendin. Problemen zijn begonnen na updaten via synaptic. Heb sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg uitgevoerd, maar probleem bleef. Dan xorg.conf bestand aangepast door "vesa" driver te kiezen; Dan starte ie wel op maar het beeld flikkert en verscheidene sites in firefox doen de browser automatisch afsluiten. De videohardware is nvidia 6100.Volgens kiwinote eerst nieuwe sources.list maken, dan terug sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg. Helpt dat niet, een reinstall. Klopt dat ;)
Ja dit lijkt enigsinds op mijn situatie, Ja na de xorg file resolutie aangepast te hebben, heb ik inderdaad nog enkele andere programmas via synaptic geinstaleerd.

O.k dit commando zocht ik sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg, dit kan ik ook gaan proberen, vanuit de boot Esc en dan in rescovery mode - klopt dat.en dan dit coomando invoeren?


Bij mij is Videokaart Nvidia


Volgens kiwinote eerst nieuwe sources.list maken, dan terug sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg. Helpt dat niet, een reinstall. Klopt dat ; Dit weet ik niet - zover ben ik nog niet met mijn kennis over Ubuntu.

groet Senco

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Dikke problemen start niet meer op na resolutie verandering
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/03, 11:03:58 »
Het punt is dat ik nu even niet weet - moet ik de Xorg reconfigereren - heeft deze storing te maken met het veranderen van de beeld resolutie. Of is er iets anders fout. Is er een fout opgetreden in het opstart -inlog file.



Groet Senco

Dikke problemen start niet meer op na resolutie verandering
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/03, 11:07:14 »
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg is een progje dat je xserver automatisch gaat instellen (das de theorie tenminste)Je mag wel geen eigen keuzes maken. Gewoon alles aanvaarden wat ie voorstelt. Als dat niet werkt, een nieuwe sources.list genereren via http://www.ubuntu-nl.org/source-o-matic/
en opnieuw reconfigure uitvoeren. Uiteraard eerst updaten met die nieuwe sources.list
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Dikke problemen start niet meer op na resolutie verandering
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/03, 11:28:49 »
Citaat van: Summer of 69
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg is een progje dat je xserver automatisch gaat instellen (das de theorie tenminste)Je mag wel geen eigen keuzes maken. Gewoon alles aanvaarden wat ie voorstelt. Als dat niet werkt, een nieuwe sources.list genereren via http://www.ubuntu-nl.org/source-o-matic/
en opnieuw reconfigure uitvoeren. Uiteraard eerst updaten met die nieuwe sources.list
;)
Ok.dit zou ik kunnen proberen - alleen als het niet lukt.

Hoe doe ik dit dan met die source list - bedoel je dat ik gewoon in de therminal http://www.ubuntu-nl.org/source-o-matic/ intype en dat hij dan vanzelf een nieuwe list aanmaakt, klopt dit voor dat ik er aan begin?


senco

Dikke problemen start niet meer op na resolutie verandering
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/03, 11:35:43 »
Eerst en vooral : als je configuratie files gaat veranderen, eerst backup maken : in terminal : eerst cd naar de betreffende folder
bv. cd /etc
dan backup maken : sudo cp file.lst file.lst.backup
Loopt er iets mis, dan zet je gewoon de backup terug : sudo cp file.lst.backup file.lst
Als je de nieuwe sources.lst hebt gemaakt : open je originele sudo gedit /etc/sources.lst en vervang de inhoud door de nieuwe
duidelijk ?
:)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Dikke problemen start niet meer op na resolutie verandering
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/03, 12:02:43 »
Citaat van: Summer of 69
Eerst en vooral : als je configuratie files gaat veranderen, eerst backup maken : in terminal : eerst cd naar de betreffende folder
bv. cd /etc
dan backup maken : sudo cp file.lst file.lst.backup
Loopt er iets mis, dan zet je gewoon de backup terug : sudo cp file.lst.backup file.lst
Als je de nieuwe sources.lst hebt gemaakt : open je originele sudo gedit /etc/sources.lst en vervang de inhoud door de nieuwe
duidelijk ?
:)
In eerste plaats heel hartelijk dank voor je bijdrage om mij te helpen.


Ik heb via rescovery sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg uitgevoerd. En nu doet hij het weer.
Alleen nu heb ik geen beeld resolutie 1680x1050 maar 1260x......

Betekend het gewoon dat de beeldresolutie van 1680x1050 niet goed wordt verwerkt door linux waardoor er dus problemen ontstaan in mijn geval inlog probleem.?


Als het niet anders kan dan moet ik maar leren leven met een beeld resolutie van 1260x..... op een 20" inch




In iedergeval iedereen bedankt voor de vroege zaterdag ochtend hulp, Nu hij het doet kan ik weer snel aan het werk.


P.S  Ik zit mij te bedenken_ kan het ook gekomen zijn door dat ik er gister avond na de beeldscherm resolutie verandering kort daarna een andere usb draadloze muis aan gehangen heb.






vriendelijke groet Senco

Aline

  • Gast
Dikke problemen start niet meer op na resolutie verandering
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/03, 12:10:33 »
Ah, nu snap ik hem. Je hebt een widescreen resolutie ingesteld. Maar dat is nog een probleem onder Linux - althans: ik heb me vorige week rotgezocht naar een oplossing voor een 1900x1200-scherm en die niet gevonden. Ik kreeg op het werk hetzelfde probleem: de herhaalfrequentie van het beeldscherm was door X te hoog gezet en dus werd ik er veiligheidshalve steeds uitgegooid na mijn inlog en kreeg ik het inlogscherm weer (wat een andere resolutie kan hebben).

Ik was er vanuit gegaan door je opmerking over recovery dat je via die weg met sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg al alles had geprobeerd, sorry.

En dan de hamvraag: weet iemand hier de algemene oplossing voor het instellen van widescreen resoluties? Wat er op Internet was heb ik bekeken.

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Dikke problemen start niet meer op na resolutie verandering
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/03, 12:46:26 »
Citaat van: Aline
Ah, nu snap ik hem. Je hebt een widescreen resolutie ingesteld. Maar dat is nog een probleem onder Linux - althans: ik heb me vorige week rotgezocht naar een oplossing voor een 1900x1200-scherm en die niet gevonden. Ik kreeg op het werk hetzelfde probleem: de herhaalfrequentie van het beeldscherm was door X te hoog gezet en dus werd ik er veiligheidshalve steeds uitgegooid na mijn inlog en kreeg ik het inlogscherm weer (wat een andere resolutie kan hebben).

Ik was er vanuit gegaan door je opmerking over recovery dat je via die weg met sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg al alles had geprobeerd, sorry.

En dan de hamvraag: weet iemand hier de algemene oplossing voor het instellen van widescreen resoluties? Wat er op Internet was heb ik bekeken.
Ja inderdaad ik was vergeten te melden dat het om widecreen ging. Dus ook namens mij wie weet hier de oplossing voor???

Overigens als het allemaal zo makkelijk was had ik graag twee widecreens willen aansluiten. Maar ik waag mij er nu niet nog eens aan om ook maar iets te veranderen in xorg-config files. Want ik ben nu een maand of twee bezig ubuntu te instaleren voor mijn werk, maar ondertussen ben ik meer met Linux bezig dan met mijn werk.

Ik zal hiervan verslag doen op mijn   http://ubuntu-to-ubuntu.blogspot.com/   en http://ubuntu.to.ubuntu.googlepages.com/home  voor aankomende nieuwe Ubuntu gebruikers.




Groet Senco nu met 22inch widesreen op 1280x1024.