Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe PC kopen, waar op letten  (gelezen 2439 keer)

Nieuwe PC kopen, waar op letten
« Gepost op: 2008/03/29, 19:00:31 »
Mijn computer is er onlangs mee opgehouden, dus nu wil ik een nieuwe computer bouwen. Nu wil ik graag wel dat die nieuwe PC lekker draait onder linux, dus misschien hebben julllie nog tips daarvoor?

moederbord:
Asus M2N-MX SE Plus
mijn vraag is vooral of de onboard grafische kaart, netwerk en geluid het gaan doen?

Ik heb wel al gehoord dat AMD niet zo lekker werkt met linux IVM geen driversupport dus ik heb bij dit board wel opgelet geen AMD chipset te hebben. Zijn er misschien mensen met ervaring met dit board/ deze chipset (NVIDIA nForce 430) ?

De processor word een AMD Athlon 64 X2 4400+ (2x 2300mhz).
Kan daar ook gewoon de 32-bit versie van Ubuntu op? of moet het per-se de 64 bit versie zijn? Hoe zit het eigenlijk met 32 bit software in het algemeen? draait dat gewoon op 64Bit processors? Ik dacht van wel, maar ik wil het zeker weten.

Er gaat merkloos DDR2 ram in (1gb, 800mhz maar misschien later upgrade naar 2gb)

ik hergebruik mijn HDDs maar koop wel een nieuwe brander (SATA). Word Sata gewoon ondersteunt door Ubuntu? (lijkt me een open deur, maar ik wil zeker weten dat het goed gaat)

De kast zal wel door Ubuntu ondersteunt worden :P en met de voeding verwacht ik ook geen problemen.

En ja, ik let op de afstandsbusjes onder het mobo ;)

EDIT: typfoutjes...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe PC kopen, waar op letten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/29, 19:07:12 »
Dat moederbord zal waarschijnlijk wel werken (een van mijn PC's heeft een Asus M2N-MX, ofschoon geen SE-Plus), hoewel je vermoedelijk zal moeten installeren met de optie noapic.

De CD geeft zelf de suggestie om de optie noapic te gebruiken bij het opstarten (in de foutmelding). In het opstartmenu van de CD heb ik dus op F6 gedrukt en noapic ingetikt. Daarna heb ik gewoon op Enter gedrukt, en het opstarten en installeren ging prima.

Nieuwe PC kopen, waar op letten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/12, 15:35:14 »
Ok pjotr123, bedankt! Dat mobo moet dus kunnen werken, die proccessor maak ik me ook geen zorgen meer over. Iemand had me verteld dat je op 64-bit processors geen 32 bit software kan draaien. Zal vast wel kloppen voor sommige processors maar dit wat oude berichtje zegt dat AMD 64 processors prima 32 bit software kunnen draaien.

of deze link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/AMD64

die zegt hetzelfde. Dus daar maak ik me ook geen zorgen meer om. Opgelost dus.

Van de vakantie ga ik (als alles meezit natuurlijk) de hardware kopen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Nieuwe PC kopen, waar op letten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/12, 21:18:29 »
Tip: Neem de life-CD mee, en kijk in de winkel of het werkt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe PC kopen, waar op letten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/12, 21:19:07 »
Citaat van: r0n.
Tip: Neem de life-CD mee, en kijk in de winkel of het werkt.
Uitstekende tip. Altijd doen!

Nieuwe PC kopen, waar op letten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/17, 19:25:04 »
Behalve als je zelf je PC bouwt van een los mobo, processor etc. en de harddisk van je oude PC hergebruikt. Ik denk niet dat ze het me in de winkel even in elkaar laten zetten :P

Nieuwe PC kopen, waar op letten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/17, 21:10:35 »
Kijk eens op deze site, je ziet niet alles direct,dus gewoon even de zoekfunctie gebruiken https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport
En vergeet niet even te ontladen aan de waterleiding o.i.d. als je het in elkaar zet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Nieuwe PC kopen, waar op letten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/26, 16:44:02 »
Ik heb het in elkaar gezet, alles werkt nu voor zover ik kan zien. Alleen de 1e keer wilde 'ie niet starten. Het bleek er aan te liggen dat ik 2 reepjes geheugen gebruikte, wat niet werd onderstuent door de bios. Na een bios update loopt alles goed