Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestand verkleinen  (gelezen 1990 keer)

Offline vinum

  • Lid
bestand verkleinen
« Gepost op: 2022/11/28, 20:00:11 »
ik zou een mp'-filmpje willen versturen, maar vermits 430 mb wat te groot is gebruik ik wetransfer, maar zou het mogelijk zijn het bestand te verkleinen, ook ivm opslagruimte)?

Offline aartje

  • Lid
Re: bestand verkleinen
« Reactie #1 Gepost op: 2022/11/28, 20:18:24 »
Er zijn vele mogelijkheden. Je kan het doen met vlc, zie bv
https://vlc-media-player.softonic.nl/artikels/vlc-media-player-als-videoconverter-converteer-mp4-wmv-divx-en-meer

Maar 400 MB hoeft natuurlijk niet veel te zijn, dat hang er vanaf hoe lang het filmpje duurt.

Re: bestand verkleinen
« Reactie #2 Gepost op: 2022/11/29, 20:21:50 »
In bestandbeheerder rechtermuisknop -> Inpakken (gebruik ik altijd onder ubuntu).

Maar MP4 is al een gecomprimeerd bestand, dus het is maar de vraag hoeveel je nog kunt comprimeren.
Wat aartje zegt. Wat voor filmpje is het? Met welke specificaties? Soms kun je tot 90% winnen door een mindere kwaliteit te kiezen. Vaak hoeft 90% kwaliteit 1080p niet en kun je voldoen met 75% en 720p bijvoorbeeld. Dan win je al snel 75% of meer.

Een ander simpel trucje. Upload hem in youtube (privat) en download hem weer. Scheel vaak ook al de helft en meer (yt heeft een hele goede compressie).
« Laatst bewerkt op: 2022/11/29, 20:23:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vinum

  • Lid
Re: bestand verkleinen
« Reactie #3 Gepost op: 2022/12/01, 19:37:41 »
het gaat hier over de filmpjes gegenereerd door mijn dashcam, het zijn telkens bestanden van 430 mb, 5 minuten afspeeltijd.
het gebeurt niet alle dagen dat er filmpjes moeten worden gedeeld, maar in elk geval bedankt voor de tips, zal ze goed bijhouden  =D

Re: bestand verkleinen
« Reactie #4 Gepost op: 2022/12/05, 15:25:35 »
Mijn videocamera schrijft ook weg op Full-HD en hoogste kwaliteit, ook nog in AVI wat voor giga bestanden zorgt.
Deze zijn ook niet werkbaar in normale toepassingen. Daar komt mijn antwoord vandaan.

Even een niet onbelangrijk juridisch attentiepuntje.
Kijk wel uit met dashcam bestanden omzetten.
Bij bewijsvoering is de originele meta-data van groot belang om aan te tonen dat de beelden authentiek echt en onbewerkt onbewerkt. En daar zijn alleen de originele opnames volledig toereikend voor.
Ik weet niet waar je de beelden voor moet delen, maar als het voor enige bewijsvoering is zou ik toch de originele overhandigen (desnoods op DVD). En ik kan uit eigen ervaringen aangeven dat ze daar écht naar kijken.
« Laatst bewerkt op: 2022/12/05, 15:28:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vinum

  • Lid
Re: bestand verkleinen
« Reactie #5 Gepost op: 2022/12/12, 21:40:16 »
het gaat enkel over dashcam-beelden ter illustratie van de (onwaarschijnlijke) wegen tijdens onze reis, niks om wakker van te liggen  ;)