Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot.  (gelezen 1476 keer)

Offline ivotb

  • Lid
Dualboot.
« Gepost op: 2009/05/13, 15:15:18 »
Hallohallo.

Ik zit weer eens met een probleem. Ik heb de oplossing nog niet helemaal bevredigend gezien, dus ik open toch maar even een nieuw topic over een misschien veergevraagd probleem (zo ja, bij voorbaat sorry).

Ik wil graag een dualboot installeren op een oude laptop van mijn moeder. Deze computer heeft een virus in Windows en wil daardoor nooit echt langer dan 15 seconden aan blijven staan in Windows.
Met de livecd van Ubuntu werkt het helemaal prima, maar nu zit ik dus met de vraag of ik zo van de livecd een dualboot kan maken.
(ik wil windows nog niet verwijderen gezien mijn moeder de laptop misschien nog nodig heeft en nu eeeiindelijk met windows kan werken, en met programma's moet werken die niet werken op linux)

Ik ben een beetje angstig om gewoon direct te installeren gezien ik op mijn eigen pc ooit de fout heb gemaakt per ongeluk geen Dualboot te maken en daarbij AL mijn bestanden heb gewist. Nu was dat bij mij "gewoon vervelend" maar bij mijn moeder een echt probleem...

Daarnaast ben ik overigens ook nog op zoek naar een virusscanner die vanuit linux kan werken zodat ik de computer vanuit linux kan opschonen en weer even met windows kan werken. Dus suggesties?

En nog een andere vraag (die misschien ergens anders thuis hoort, maar nu ik toch een topic start maar meteen zal vragen) Ik heb een netgear usb wireless stickje wat ik graag wil kunnen gebruiken in linux, zijn daar drivers voor te vinden?

BVD,
Ivo.

Re: Dualboot.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/13, 15:18:24 »
Hebt ge al eens in onze documentatie gekeken (hier rechtsboven)? Daar staat perfect beschreven hoe een dualboot t maken.

Een virusscanner is te vinden via Synaptic, clamtk bijvoorbeeld.

Over die usb-stick kan i kniks zeggen omdat we dan een model nummer nodig hebben.

Offline ivotb

  • Lid
Re: Dualboot.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/13, 15:33:37 »
Ja, sorry.

Het punt was me een beetje dat er dus in windows een virus zit, maar ik windows nog wel even wil laten staan voorlopig...

het modelnummer van de stick is WG111v3.
Maar ik ga nog wel heel even beter mijn best doen op google.

bedankt.
Ivo.

Re: Dualboot.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/14, 11:14:21 »
Wat je het beste kan doen is Gparted downloaden en op cd branden.
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

Dan hiervan booten en een partitie kleiner maken.
Dit werkt een stuk makkelijker dan met de uitgeklede versie van Gparted die in Ubuntu zit en die je dus te zien krijgt tijdens de installatie.

Nix doen met die vrij gekomen ruimte gewoon unallocated laten.

Dan booten met de Ubuntu livd-cd en de installatie starten, hij ontdekt zelf die vrij ruimte en zal voorstellen om die te gebruiken.

Zo loop je de minste risico om windows weg te vagen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Dualboot.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/14, 11:29:43 »
Gandyman: Volgens mij is dat toch de gewone Gparted hoor. Staat onder system=>administration=>partition editor.

Re: Dualboot.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/14, 12:08:32 »
Klopt, maar of die net zo soepel werkt tijdens een Ubuntu live-cd sessie ??
En zodra hij gemount heeft moet hij weer unmounten enz enz.

Voor mijn gevoel werkt het soepeler wanneer je puur alleen met de Gparted live-cd werkt.

Ik kan ernaast zitten?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ivotb

  • Lid
Re: Dualboot.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/14, 17:53:50 »
Ik heb het al gewoon geprobeert. Ging uiteindelijk prima. Mijn angst was kennelijk ongegrond en de vorige keer dat het fout ging was blijkbaar volledig mijn fout...

Maar nu heb ik weer een nieuw probleem. Ik heb gewoon alles voor elkaar, bezig met installeren, alles gaat prima. Tot... tot 94%. Dan geeft ie de foutmelding:
"Uitvoeren van 'grub-install (hd0)' is mislukt.
Dit is een fatale fout."

Ik kan hierbij ook alleen ok klikken, een datails optie is er niet.
Ik heb het eerst al twee keer meegemaakt met een cd met ubuntu 8.04. Toen dacht ik dat het daar misschien aan lag, misschien toch slecht gebrand (geen problemen gevonden bij cdchecken overigens).
Toen heb ik dus maar ubuntu 9.04 er op gezet, maar hiermee krijg ik weer dezelfde foutmelding.

Nu heb ik dus al drie keer superlang tegen die computer aangekeken met het idee, nu zal het wel goed gaan... Maar nee dus, als hij bijna klaar is gaat het toch nog fout...
Iemand een idee hoe dit op te lossen?

(ik ben zelf al op zoek op het www trouwens, maar een suggestie is altijd welkom!)

Bvd,
Ivo.

Re: Dualboot.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/15, 19:31:39 »
kun je met die live CD nog bij de Windows-partitie?
M.a.w. ziet Ubuntu (vanaf CD opgestart) deze nog?

Ik zou eerst de belangrijke bestanden proberen te redden van de Windows partitie. (b.v met een externe HDD)

He probleem zou kunnen zijn dat je geen defragmentatie in Windows kon hebt uitgevoerd.
Je hebt dan de kans dat Ubuntu niet goed kan worden geïnstalleerd!

Offline ivotb

  • Lid
Re: Dualboot.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/15, 21:05:50 »
Ik heb het nu allemaal voor elkaar.
Ik heb de datapartie van windows eerst geback-upped, vervolgens geformatteerd.
Ik dacht dat ik er daarmee wel zou zijn, maar nee, helaas.
Toen kreeg ik dus drie keer die foutmelding.
Vervolgens heb ik besloten nog een datapartitie te maken in Linux. En toen wou ie prima installeren.

Hij is overigens wel vrij traag. In theorie zou ie echt best wel veel sneller moeten zijn dan mijn desktop.
laptop 2,8 ghz (celeron helaas) met 512 mbram tegen een desktop met 2,0 ghz en 256 mbram...

Dan draai ik op mijn desktop wel Kubuntu en op de laptop Ubuntu, ik heb wel het idee dat dat wat uitmaakt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel scheelt.

Daarnaast heb ik weer een beetje een nieuw probleempje. Ik heb met erg veel moeite een draadloze netwerkkaart (usbstick) weten te installeren. En nu werkt ie ook, maar hij valt voortdurend weg. En eigenlijk kan ik er ook niet mee het internet op, echt een apparte zaak. Hij geeft aan dat er verbinding is, maar firefox kan geen pagina's laden.
De homepage werkt wel, maar grote kans dat die in cache staat...

groeten,
Ivo.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Dualboot.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/15, 23:35:37 »
Klopt, maar of die net zo soepel werkt tijdens een Ubuntu live-cd sessie ??
En zodra hij gemount heeft moet hij weer unmounten enz enz.

Voor mijn gevoel werkt het soepeler wanneer je puur alleen met de Gparted live-cd werkt.

Ik kan ernaast zitten?



+1

Re: Dualboot.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/16, 00:56:11 »
Ubuntu werkt dus... maar traag.
Je wilde een Dual Boot. Start Windows nog wel op?

Offline ivotb

  • Lid
Re: Dualboot.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/16, 10:45:34 »
Nee windows heeft er erg weinig trek in. Heel af en toe start ie nog wel op maar dan kan ik er eigenlijk niets mee. Deze computer aanklikken of wat anders ook zorgt ervoor dat de computer bevriest.

Ik wou windows er voornamelijk nog niet afgooien ivm back-up van bepaalde bestanden.
Hoewel dat nu misschien al is achterhaald. Er waren wat dingen die mijn moeder nodig dacht te hebben, maar toch zonder wel blijken te werken.

Misschien toch maar evn de computer helemaal leeggooien? zou dat soelaas bieden wat betreft snelheid?

En hoe zit dat nu met die stick? ik vind het echt heel erg appart. Hij geeft aan hoe sterk de verbinding is en alles. maar internet heb ik niet. Gisteren ook met hardware testen geprobeert. Zei ie ook :"U heeft geen internetverbinding, is dat correct?" nja blijkbaar is dat correct, want hij werkt dus niet naar behoren.

groeten, Ivo.


[EDIT] Hij werkt nu ineens wel, net opgestart weer, en nu doet ie het dus, het zal me benieuwen hoelang.
(ik heb het hier nu overigens over het usb netwerkstickje)[/EDIT]
« Laatst bewerkt op: 2009/05/16, 10:55:32 door ivotb »