Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatisch koppelen van 2e HD gaat mis  (gelezen 1119 keer)

Offline Frank47

  • Lid
Automatisch koppelen van 2e HD gaat mis
« Gepost op: 2015/02/22, 21:41:33 »
L.S.

Het hieronder beschreven probleem is eigenlijk bij toeval al opgelost. Aangezien echter alle topics in dit forum gezamenlijk een soort archief vormen (zo gebruik ik het in elk geval) leek het me toch niet gek om het probleem en de oplossing te melden. Allicht dat een ander er ooit iets aan heeft.

In mijn desktop zit een 2e HD. Omdat ik het handig vind meteen de 2e HD te kunnen gebruiken (voor b.v. backup doeleinden) heb ik een aantal maanden geleden het fstab bestand in de etc map uitgebreid met het commando: /dev/sdb1 /media/dataD    ext4 defaults 0 0.

Dit werkte prima tot een aantal weken geleden. Afwisselend ging het opstarten goed en niet goed. In het laatste geval ging het opstarten traag, kreeg ik na verloop van tijd de melding dat het aankoppelen niet lukte en de keuzemogelijkheden S of M. Het eerste om het aankoppelen over te slaan, het tweede alternatief om handmatig aan te koppelen. De keer daarna kon het opstarten vervolgens wel weer goed gaan.

Na een week kwam ik er achter dat dit probleem zich steeds voordeed nadat ik een of ander apparaat aan een USB-poort had aangekoppeld gehad: een Ereader of een losse HD of de printer. Op wat voor keurige manieren ook ik dit apparaat ook uitschakelde, het probleem bleef zich herhalen.

Kort nadat dit probleem zich begon voor te doen kreeg ik ook regelmatig de melding dat mijn root-partitie (15 GB) minder dan 1GB vrije ruimte had. Ik heb dat niet meteen verbeterd, maar afgelopen week heb ik middels GParted de root-partitie vergroot naar 30 GB.

Enigszins tot mijn verwondering bleek het aankoppelprobleem toen ook verdwenen te zijn.

Het lijkt er dus op dat het aankoppelen van USB apparaten bij een te kleine vrije ruimte in de root-partitie het automatisch aankoppelen van een ander apparaat kunnen bemoeilijken.

Ik heb nog wel een vraag aan de ervaren Linux-gebruikers: is er een technische verklaring voor dit probleem?

Groet

Frank

Offline jan11000

  • Lid
Re: Automatisch koppelen van 2e HD gaat mis
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/22, 22:21:49 »
Geen /dev/sdb1 gebruiken, maar de uuid van je partitie gebruiken.
De uuid is uniek, maar sdb1 is niet uniek, dus externe hd's kunnen sdb1 worden en dan werkt je fstab niet meer goed.
De uuid kun je zien en kopieren met gparted, dan in je fstab zetten.

Re: Automatisch koppelen van 2e HD gaat mis
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/22, 23:06:05 »
Verduidelijking van Jans verhaal:
een block identifier (unieke naam van een aangekoppeld device in Linux) achterhalen doe je in de terminal met:
sudo blkid
Dan zie je iets als:
/dev/sda1: UUID="ed40fdxx-40b0-4353-b037-53e57ee41318" TYPE="ext4"
/dev/sda5: UUID="57078cxx-046e-4ddc-8a7e-bcc034af6ecd" TYPE="swap"
/dev/sda6: UUID="f66c34xx-478e-45e7-a22d-f50bc2a4f9cc" TYPE="ext4"
/dev/sdb1: LABEL="dd2" UUID="c7ae97xx-69dd-4ed0-8ef3-df9ff96cf5c0" TYPE="ext4"

Als je dit laatste apparaat (/dev/sdb1) automatisch wilt laten aankoppelen tijdens het booten, dan voeg je in /etc/fstab de volgende regel toe:

# toevoegen dd2:
UUID=c7ae97xx-69dd-4ed0-8ef3-df9ff96cf5c0     /media/famille/dd2       ext4

Dus de UUID - dat c7ae, etc.- plus het aankoppelpunt (/media/famille/dd2 in mijn geval) plus het bestandssysteem, ext4 hier.

Zou het moeten doen.

Offline Frank47

  • Lid
Re: Automatisch koppelen van 2e HD gaat mis
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/23, 14:17:16 »
Hallo Jan en Paul

Bedankt voor de reactie. De antwoorden zijn logisch, voor mij begrijpelijk en toepasbaar.
Wel dacht ik meteen: dan is mijn veronderstelling dat "het optreden van het probleem van het aankoppelen te maken heeft met de beperkte ruimte van de rootpartitie" dus niet juist is. Dan moet het probleem van het af en toe niet aankoppelen van de 2e HD reproduceerbaar zijn. Ik heb de tekst van de fstab dus nog even niet veranderd.

Maar..... wat ik nu ook probeer: het aan- en afkoppelen van een Ereader, een externe HD, een geheugenstick of de USB printer, het beschreven probleem wil niet meer optreden. Bij het opstarten van de desktop zie ik nu telkens gewoon de 2e HD.
Ik hou de tekst van de fstab file dus voorlopig nog zo tot het moment dat het probleem zich opnieuw voordoet om dan de gegeven adviezen op te volgen. Ook als ik het aankoppelprobleem de komende maand niet meer meemaak ga ik sowieso de UUID van de HD invoegen, omdat dat een specifiekere opdracht is.
In elk geval was dit allemaal weer leerzaam.

Ik blijf op dit moment dus wel zitten met de veronderstelling dat de beperkte ruimte op de rootpartitie effect heeft op het al dan niet aankoppelen van mijn 2e HD.

Groet en dank voor de adviezen

Frank
« Laatst bewerkt op: 2015/02/24, 14:34:54 door Frank47 »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Automatisch koppelen van 2e HD gaat mis
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/23, 18:45:41 »
@Frank47,
Citaat
Kort nadat dit probleem zich begon voor te doen kreeg ik ook regelmatig de melding dat mijn root-partitie (15 GB) minder dan 1GB vrije ruimte had. Ik

Het probleem is heel eenvoudig uit te leggen.

Iedere partitie moet minimaal 10% vrijje ruimte over hebben, maar het beste is 20% om alles goed te laten draaien.

Offline Frank47

  • Lid
Re: Automatisch koppelen van 2e HD gaat mis
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/24, 14:38:40 »
HenkP

Ook jij bedankt voor je antwoord. Het feit dat het probleem zich voorlopig niet meer heeft voorgedaan kan het bewijs zijn van de juistheid van je opmerking. Toch ga ik in een dergelijke situatie de UUID van hardware maar gebruiken.

Groet

Frank

Offline Frank47

  • Lid
Re: Automatisch koppelen van 2e HD gaat mis
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/23, 21:55:04 »
Update na 1 maand:

Ondanks het gebruik van de UUID van de 2e ingebouwde harde schijf, het verruimen van de rootpartitie bleek na 1 week dat het probleem van het niet aankoppelen zich toch opnieuw voordeed. Wat mij opviel was dat zo af en toe spontaan  het geluidssignaal klonk dat aan- of afkoppelen van een device meldt, ook als ik dus helemaal niets aan- of afkoppelde.

Ik ben dus maar eens naar die 2e harde schijf gaan kijken en het bleek dat de SATA connector daarvan de kabel maar losjes vasthield. Ik heb de 2 SATA kabels omgewisseld omdat de 2e kabel toch steviger in die connector vast zat. Toch bleek ook nu na enkele dagen dat het spontaan loskoppelen zich bleef voordoen. Soms is in "Schijven" of "Gparted" de 2e HD alleen maar losgekoppeld en dus meteen weer aan te koppelen. Echter soms wordt in b.v. Gparted deze schijf zelfs niet genoemd en moet ik heropstarten om de schijf weer aan te kunnen koppelen.

  Ik ga nu maar uit van een hardwareprobleem waar ik mee moet leven, vooral omdat de schijf verder geheel op orde lijkt. Of ziet iemand er toch nog iets anders in?
« Laatst bewerkt op: 2015/03/23, 21:57:54 door Frank47 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Automatisch koppelen van 2e HD gaat mis
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/24, 00:10:18 »
Gebruik voor de hd,
andere stroom kabels/stekkers,
Andere data kabel proberen,
Andere poort van het moederbord proberen.
Zou ook je voeding kunnen zijn, indien je nog een hebt liggen, test met een andere voeding.
Ook de voedingskabels goed verspreiden over al je hardware, dus niet alles op 1 kabel zetten.
Je zou de hd nog kunnen testen in een andere pc.

In je eerste stuk van deze topic, heb je het over backup op je 2e hd zetten.
Een backup kan niet in je pc zitten, dus waar je op werkt. Ook niet als externe hd, dan is het geen backup.

Offline Frank47

  • Lid
Re: Automatisch koppelen van 2e HD gaat mis
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/27, 21:22:39 »
Bedankt Jan

Ik ga het successievelijk uitproberen. Het handigste lijkt me te beginnen de HD even in een andere desktop te zetten.

Groet

Frank