Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtualbox vragen en probleempje.  (gelezen 3517 keer)

Offline elspierre

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Gepost op: 2008/10/22, 13:21:00 »
Goedenmiddag,

Ik heb nog maar een half jaar ervaring met Linux en uitsluitend met Ubuntu 8.04
Nu heb ik Virtualbox v 2 geinstalleerd met USB-ondersteuning     (dus niet de ose-versie)  en daarna heb ik ik in Virtualbox Windows XP geinstalleerd.
Alles is goed verlopen , ook de Guest Additions.

Probleempjes:

1.Ik heb Audio enabled maar toch heb ik geen geluid wat kan dat zijn ?

2. Ik heb zelf een shared map aangemaakt in mijn home directory maar als ik die wil kiezen lukt dat niet   -- de OK-knop van de "add share" blijft grijs-
wel kan ik een bestaande map uit de home directory als shared folder aanwijzen. RARA ?

3. Ik heb USB enabled maar als ik een USB stick in de PC doe dan zie ik die alleen in Ubuntu en niet in Windows. Wat doe ik fout?

4. Is er een mogelijkheid om Windows XP fullscreen te krijgen ?

Misschien vinden jullie het knullige vragen maar ik ben ook nog maar een beginneling die zijn best doet om Ubuntu onder de knie te krijgen

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden,

Pierre

Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/22, 14:50:04 »
vraag 1: Virtual box maakt waarschijnlijk gebruik van de alsa driver, net als veel andere programma's in Ubuntu. Als een programma in Ubuntu dan beslag legt op die driver (een filmpje, radio, muziek etc.) kan virtual box daar geen gebruik meer van maken. Met als resultaat geen geluid.

Oplossing 1: Alle programma's die ook maar iets met het geluid doen afsluiten, waarschijnlijk geeft virtual box dan wel geluid.
Oplossing 2: Geen idee, zoek ik nog naar. Maar de uitkomst zou moeten zijn dat meerdere programma's tegelijk geluid af kunnen spelen.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline elspierre

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/22, 14:58:01 »
Femke,

Bedankt voor je antwoord op het full screen.

Mbt je vraag over USB : ik heb bij settings in Virtualbox de Usb controler op enabled staan en en ook op 2.0 maar als ik XP opstart dan staat er bij devices ---USB devises---- "no available devices" ook nadat ik de USB stick heb aangesloten.
Hoe kan dat doe ik iets fout ?

Pierre

Offline Geitekont

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/22, 15:11:06 »
Had het zelfde probleem met USB, heb iets gevonden in een oudere thread.
ik heb dit uitgevoerd

Now you Must add your self to the vboxusers group:
sudo adduser $USER vboxusers
Adding user `ionstorm' to group `vboxusers' ...
Adding user ionstorm to group vboxusers
Done.

Setup VirtualBox USB Support:
USB is disabled by default, so you'll probably want to enable it. Otherwise you'll get an error when you go into the "Settings" of your virtual machine. To correct this, you'll need to edit the mountdevsubfs.sh file:
sudo gedit /etc/init.d/mountdevsubfs.sh
You'll see a block of code that looks like this:
#
# Magic to make /proc/bus/usb work
#
#mkdir -p /dev/bus/usb/.usbfs
#domount usbfs "" /dev/bus/usb/.usbfs -obusmode=0700,devmode=0600,listmode=0644
#ln -s .usbfs/devices /dev/bus/usb/devices
#mount --rbind /dev/bus/usb /proc/bus/usb
Now uncomment the last 4 lines above to look like this:
#
# Magic to make /proc/bus/usb work
#
mkdir -p /dev/bus/usb/.usbfs
domount usbfs "" /dev/bus/usb/.usbfs -obusmode=0700,devmode=0600,listmode=0644
ln -s .usbfs/devices /dev/bus/usb/devices
mount --rbind /dev/bus/usb /proc/bus/usb

Ok now logoff, then log back in so the vbox driver see's you are logged in to the vboxusers group.

If the above doesnt work try rebooting, if that doesnt enable usb you can try this:
Grab the vboxusers group id:
grep vbox /etc/group
vboxusers:x:124:ionstorm
Edit the fstab with the group id # in bold:
sudo gedit /etc/fstab
Append this to the fstab then save/exit:
## usbfs is the USB group in fstab file:
none /proc/bus/usb usbfs devgid=124,devmode=664 0 0
Now lets edit the mountkernfs.sh file with the gid in bold:
sudo gedit /etc/init.d/mountkernfs.sh
Paste the 2 lines below above the line: "# Mount spufs, if Cell Broadband processor is detected"
## Mount the usbfs for use with Virtual Box
domount usbfs usbdevfs /proc/bus/usb -onoexec,nosuid,nodev,devgid=124,devmode=664

You may not need to reboot, try doing:
sudo /etc/init.d/mountkernfs.sh
Vanaf "If the above doesnt work try rebooting, if that doesnt enable usb you can try this:" heb ik niet gedaan het bovenstaande was genoeg voor me. Je moet wel ff opnieuw inloggen en uitloggen (geloof dat ik zelfd de computer opnieuw heb opgestart)



En wat ik ook had is dat als je virutalbox van de site installeerd, hij nog niet standaard onder toepassingen staat, na het op nieuw opstarten wel.

Offline elspierre

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/22, 15:13:00 »
Femke en Kebafish,

Bedankt zover. Twee problemen "full screen" en "geluid" zijn opgelost,--geluid stond op verkeerde driver---  Het USB probleem is nog niet opgelost en ook nog niet het probleem dat ik alleen maar een al in Ubuntu bestaande map als "shared" kan aanwijzen en geen zelf aangemaakte map. Ik heb nu maar   /home/pierre/openbaar  geshared, een bestaande map.

Wie weet het antwoord op mijn 2 overgebleven probleempjes. USB en shared map ?

Pierre

Offline Geitekont

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/22, 15:17:27 »
Kijk mijn post hierboven voor usb :)

Offline elspierre

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/22, 15:38:23 »
Citaat van: Geitekont
Kijk mijn post hierboven voor usb :)
Geitekont,

Ik wil best doen wat jij schrijft maar ik vind het maar raar dat ik dat moet doen want  ik heb niet de OSE versie maar de  Virtualbox-versie van Sun die USB ondersteunt,
was dat bij jou ook het geval of had jij de ose-versie ?

Groet,
Pierre

Offline Geitekont

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/22, 15:49:40 »
jaa ik had eerst de OSE versie, dat wou dus niet. Dus heb ik het zelfde gedaan als hij jou, downloaden van de site.

daarna het volgende dus uitgevoerd
terminal openen ( ja naam is een voorbeeld)

sudo adduser $elspierre vboxusersAdding user `ionstorm' to group `vboxusers' ...
Adding user ionstorm to group vboxusers
Done.

dan ALT+F2 hier in vullen
sudo gedit /etc/init.d/mountdevsubfs.shHekjes weg halen, dan ziet het er zo uit

#
# Magic to make /proc/bus/usb work
#
mkdir -p /dev/bus/usb/.usbfs
domount usbfs "" /dev/bus/usb/.usbfs -obusmode=0700,devmode=0600,listmode=0644
ln -s .usbfs/devices /dev/bus/usb/devices
mount --rbind /dev/bus/usb /proc/bus/usb
Daarna opnieuw inloggen of opstarten en klaar was kees.

Succes er mee

Offline elspierre

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/22, 16:29:14 »
Geitekont,

Ik heb gedaan wat je zei, maar nog steeds geen USB ondersteuning. Ik zie in Windows dus nog niet mijn USB stick

In Virtualbox bij 'Settings" staat een vinkje bij "enable USB controler" en bij "enable USB 2.0 controler", bij devicefilters staat geen x- je.
Bij USB devicefilters staat 1 (0 active)
In Windows XP staat onder devices USB devices "no available devices".
Wat doe ik fout ?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoord

Pierre

Even nog een aanvulling.
Ik heb nu de USB-stick in Ubuntu afgekoppeld en als ik nu via Virtualbox Win XP opstart zie ik in Windows onder--- devices--USB devices--- staan "Kingston Datatraveler 2.0 [0110] met een hokje ervoor maar alles blijft grijs zodat ik in het hokje geen vinkje kan zetten, dus ik kan mijn USB stick in XP (verkenner) nog steeds niet zien.

Pierre

Offline elspierre

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/22, 17:00:29 »
Femke ,

Ik heb wel USB 2.0 aangevinkt, zie verder mijn aanvulling hierboven .
Onder devices---USB devices in XP staat nu wel de stick Kingston data traveler etc maar het hokje wat er voor staat kan ik niet aanvinken, zodat mijn stick in XP nog niet bereikbaar is.  Kan het zijn dat Windows de driver voor de stick nog moet installeren , alleen dat doet hij niet automatisch zoals gewoonlijk, moet dat misschien handmatig ?
Pierre

Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/22, 18:17:20 »
[sorry; dubbele post; zie hieronder]

M.v.g., Nico. :)
Linux Mint 19.3 Mate

Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/22, 18:21:44 »
Ik heb ook steeds gedonder met usb (externe schijf van Lacie).
Ik heb hem nu gewoon aangekoppeld als gedeelde map; gaat prima en is dan zowel in de guest al in de host te benaderen!



M.v.g., Nico. :)
Linux Mint 19.3 Mate

Offline Geitekont

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/22, 18:25:14 »
Ben vergeten te vertellen als je virtualbox op hebt staan moet je nog devices toevoegen onder
settings  > USB > en dan het icoontje met de plusje, dan voegt ie bij mijn usb apparaten toe.

Heb Enable USB controller en Enable USB 2.0 (EHCI) Controller ook aangezet

Offline elspierre

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/22, 19:29:24 »
Geitekont,

Ik heb mijn USB stick in Virtualbox toegevoegd onder settings USB.
Bij USB staat nu een kruisje bij "enable USB controler" , "enable USB controler 2.0" alsmede bij filters voor de USB stick Kinston data traveler 2.0[0110].
Als ik via Virtualbox Win XP opstart staat bij "devices"--- "USB device" Kingston data traveler 2.0 [1001] genoemd , maar in grijs en daarvoor staat een hokje maar omdat het grijs is kan ik het niet aanvinken. Als ik er de linkermuisknop opzet staat erbij "state ubavailable en in verkenner kan ik hem derhalve niet zien. Ook bij andere USB sticks lukt het niet
Ik vraag me af wat er aan de hand is.

Pierre

Offline Geitekont

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/22, 19:32:09 »
@ Elspierre

ik moet je verder antwoord schuldig zijn, want dat weet ik ook niet ( ben nog aardig linux newbie, maar probeer mensen te helpen zo ver ik kan) hoop dat andere mensen dit lezen en je verder kunnen helpen. Bij mij was wat ik gepost had genoeg.

@ femke98

Dat heb ik ook, ik wist niet eens dat het mogelijk was doormiddel van een shared folder je HDD te benaderen zowel voor ubuntu als Virtual Winxp.

Offline elspierre

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/22, 20:47:08 »
Femke,
Fat 32 geformatteerd. Ik heb nu zo wat van alles geprobeerd maar ik krijg  de USB-stick niet werkend.

Pierre

Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/22, 20:53:57 »
Koppel hem (zoals hierboven gezegd) eens aan als gedeelde map.

Offline elspierre

  • Lid
Virtualbox vragen en probleempje.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/23, 16:24:10 »
Beste lui,

Het probleem is opgelost. Vraag me niet hoe want ik heb van alles gedaan om de USB werkend te krijgen met behulp van jullie tips.
Ik weet niet welke geholpen heeft. Vandaar dat ik jullie geen oplossing aan de hand kan doen.

Ik zit nog met een probleem: wanneer ik een audio CD in de virtuele Win XP wil afspelen lukt dat niet, hij herkent ze niet of zegt dat schijf niet geformatteerd is.
Data cd's worden gewoon herkend. Iemand een oplossing ?
Bedankt,

Pierre