Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Debian 6 installatievraag  (gelezen 3536 keer)

Offline Els

  • Lid
[opgelost] Debian 6 installatievraag
« Gepost op: 2011/02/10, 00:28:03 »
Bij gebrek aan een NL Debianforum hoop ik dat het even hier mag vragen: als ik het goed begrepen heb hoef je alleen de eerste cd te installeren en kun je dan de rest via internet doen. Maar nu werkt (draadloos) internet niet, en ik zie geen network-manager of iets vergelijkbaars, geen synaptic... Moet ik nu eerst al die cd's gaan downloaden en installeren? Ik hoop het toch niet...

Ik wilde ook al proberen om het via de terminal te proberen met behulp van de info hier op het forum (heb destijds vanaf Breezy tot aan Hardy genoeg zitten puzzelen met dat draadloos internet ;) ) maar werkt dat in Debian anders of zo? De normale terminalcommando's (iwconfig e.d.) doen helemaal niets ???
« Laatst bewerkt op: 2011/02/11, 14:16:26 door Els »

Offline rja

  • Lid
Re: Debian 6 installatievraag
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/10, 01:13:16 »
Kun je niet een bekabeld netwerk aansluiten voor de installatie ?


Offline canti

  • Lid
Re: Debian 6 installatievraag
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/10, 08:38:14 »
Ja, bekabeld was ook in mijn geval een betere optie. Debian heeft namelijk alle non-free software verwijderd uit de kernel. Voor draadloos internetverbinding is, afhankelijk van type hardware, soms een non-free driver nodig. Dat wordt dan tijdens de installatie aangegeven, dit moet je apart mee-installeren (of achteraf installeren). In sommige gevallen is daarom een bekabelde verbinding beter, dan omzeil je dit eventuele probleem.

edit: overigens geeft Debian ook een niet-officiële image vrij die non-free software pakketten bevat, zie http://www.debian.org/releases/stable/debian-installer/ (even naar beneden scrollen, dan kom je gele blok tegen). Maar je kan uiteraard ook zelf achteraf ontbrekende non-free software installeren (als dat tenminste de oorzaak van het niet werken van je draadloos verbinding is)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/10, 08:48:06 door canti »

Offline Els

  • Lid
Re: Debian 6 installatievraag
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/10, 09:20:04 »
Hoi, bedankt allebei. Ik denk dat ik inderdaad maar op zoek ga naar een kabeltje ;)

Maar klopt het wel dat je in principe aan de eerste cd genoeg zou moeten hebben? Ik vind het wel raar dat er bijna niks in de terminal werkt.

Re: Debian 6 installatievraag
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/10, 14:58:37 »
Debian raadt dat bekabeld netwerk ook aan  ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian 6 installatievraag
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/10, 18:50:48 »
Hoi, bedankt allebei. Ik denk dat ik inderdaad maar op zoek ga naar een kabeltje ;)

Maar klopt het wel dat je in principe aan de eerste cd genoeg zou moeten hebben? Ik vind het wel raar dat er bijna niks in de terminal werkt.
Als je een bekabeld netwerk hebt kun je sowieso altijd beter de netinstall doen. Als daar de netwerkkaart het niet doet, dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Wil je CD's besparen en heb je een oud, ongebruikt USB stickje van 256 of 512 MB tot je beschikking, dan kun je ook het volgende doen:
Download de netinstall iso.
Gebruik Gparted (desnoods even installeren op je bestaande Debian of Ubuntu, of via een Live CD van Ubuntu). Maak op de USB stick alleen en nieuwe partitie table aan (kan alleen bij een niet-gemount USB stickje).
Typ (als root of met sudo) in de terminal het volgende commando
dd if=NAAM-VAN-DE-DEBIAN-NETINSTALL.iso of=/dev/VAN-DE-USB-STICK
Voorbeeld: dd if=firmware-6.0.0-i386-netinst.iso of=/dev/sdbJe hebt nu een opstartbare USB stick. Heb je nog genoeg ruimte over op die USB sticj, maak dan met Gparted een extra partitie aan, formatteer die als Ext2 of Ext3. Zet daarop de aanvullende zaken als installatiescripts, netwerkkaart-drivers enz.  Ook aanvulende documentatie kun je op deze post-install partitie zetten.
Zelf heb ik een complete installatie directory staan met aanvullende .deb bestanden, installatiescripts tarballs enz. Ik installeer ALTIJD een kale Debian (bij tasksel vink ik alles uit) en zet er dan later op wat ik wil hebben. Alles haal ik dan via het internet.
Voordeel, een snelle Debian zonder onnodige poespas.

Succes, want op deze manier heb ik al menig Debian systeem geïnstalleerd.
Voorwaarde is wel dat je systeem vanaf een USB drive kan opstarten.

Aanvullende opmerking: Heb je een 1 GB stick tot je beschikking, dan kun je ook de CD-1 erop zetten en de rest, zoals eerder beschreven, voorzien van een extra post-install partitie voor aanvullende zaken.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/10, 18:55:43 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Els

  • Lid
Re: Debian 6 installatievraag
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/11, 01:05:32 »
Bedankt weer! Met 'n kabeltje eraan ging het inderdaad van een leien dakje :)

Offline canti

  • Lid
Re: Debian 6 installatievraag
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/11, 09:39:46 »
Fijn dat het alles werkt!! Geniet ervan!!

P.S.: wil jij deze topic als "OPGELOST" markeren? Wel zo fijn voor de bezoekers.

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian 6 installatievraag
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/11, 10:27:41 »
Bedankt weer! Met 'n kabeltje eraan ging het inderdaad van een leien dakje :)
Hoe ben je nu aan het werk gegaan? CD1, net-install CD of een andere methode?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Els

  • Lid
Re: Debian 6 installatievraag
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/11, 14:29:36 »
P.S.: wil jij deze topic als "OPGELOST" markeren? Wel zo fijn voor de bezoekers.
Oeps, sorry! Gedaan.

Citaat van: h2o
Hoe ben je nu aan het werk gegaan? CD1, net-install CD of een andere methode?
CD1 met internetkabeltje eraan, had ik natuurlijk meteen moeten doen :) Na de installatie was het instellen van draadloos internet ook geen probleem meer.
Ik had begrepen dat je met CD1 een 'basisinstallatie' kreeg, en daarna de rest wel kon binnenhalen. Maar dat 'basis' is lang niet genoeg om iets zinnigs mee te kunnen doen; als synaptic, network-manager e.d. al niet geïnstalleerd zijn dan kom je niet erg ver, ik tenminste niet ;)
Ik zal je USB-methode wel onthouden voor evt. toekomstige gevallen.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/11, 14:32:20 door Els »