Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ingebouwde trackball muis op ir toetsenbord doet het niet  (gelezen 2401 keer)

chrizzler

  • Gast
Ingebouwde trackball muis op ir toetsenbord doet het niet
« Gepost op: 2006/05/01, 16:55:52 »
Hallo allemaal,

ik ben bezig met een HTPC project en heb pas geleden een infrarood usb toetsenbord met ingebouwde trackball muis gekocht. Onder windows mce 2005 (zelfde compu) werken toetsenbord en muis, maar onder ubuntu (breezy) alleen het toetsenbord (de muiscursor staat in het midden van het scherm en reageert niet).
http://www.picco.nl/product_info.php?cPath=99_90&products_id=767

Voor dit toetsenbord gebruikte ik een ps/2 toetsenbord en ps/2 muis... dat werkte perfect onder ubuntu.

relevante passage van dmesg:
...
[4294679.348000] usbcore: registered new driver hiddev
[4294679.360000] input: USB HID v1.00 Keyboard [JME Co., Ltd. USB Wireless Controller] on usb-0000:00:1c.1-1
[4294679.376000] input: USB HID v1.00 Mouse [JME Co., Ltd. USB Wireless Controller] on usb-0000:00:1c.1-1
[4294679.376000] usbcore: registered new driver usbhid
[4294679.376000] drivers/usb/input/hid-core.c: v2.01:USB HID core driver
...
[4294689.567000] mice: PS/2 mouse device common for all mice
...

relevant van xorg.conf, dit doe ik ff uit mn hoofd,
maar ik weet zeker dat het standaardinstellingen zijn:
- device driver "mouse"
- protocol "IMPS/2"
- device "/dev/input/mice"

Wat ik heb geprobeerd:
- enige relevante aanwezige dev links op mijn systeem lijken /dev/psaux en /dev/input/mice .. maar beiden generen niets in reactie op muisbewegingen met cat /dev/input/mice etc.
- cat-ting andere /dev/input devices geeft alleen met device /dev/input/event1 rotzooi op het scherm > wat is dit voor een device (waarom is het zo genoemd)?
- als ik dan /dev/put/event1 als device gebruik voor de muis in xorg.conf dan krijg ik een willekeurig springende muis (in reactie op beweging), als ik het protocol verander naar PS/2 ook, en met het 'auto' protocol gebeurd er niets.

een usb muis zou toch normaal gesproken direct moeten werken toch? Is het mogelijk om de muisconfig te 'resetten' in ubuntu?

kan iemand mij helpen?

alvast bedankt,
Chris

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ingebouwde trackball muis op ir toetsenbord doet het niet
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/01, 17:52:24 »
Dat zal moeilijk worden, indien de fabrikant geen drivers voorziet voor linux zal je toch even moeten zoeken vrees ik. Welk merk is het?
lsusb

chrizzler

  • Gast
Ingebouwde trackball muis op ir toetsenbord doet het niet
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/01, 18:04:14 »
Voor productnaam zie link webshop. Het is een "Ec286 Wireless Infrared Usa Kb W/Trackball Usb" .. erg vaag dus.. een no-name lijkt het wel.

Onder windows had ik gekeken hoe de keyboard/mouse genoemd werd.. en daar stond bij de muis "HID compliant device".. en onder windows werkt de muis. Dus ik neem aan dat er dan geen drivers voor nodig zijn! Ook onder ubuntu wordt een usb muis gedetecteerd, ook iets met HID. Echter de tweede stap, daadwerkelijk de muis kunnen gebruiken werkt dan niet.

Hoe werkt xorg en linux eigenlijk met usb muizen? bijvoorbeeld is de module usbmouse niet geladen in mijn systeem. Als ik deze laad gebeurd er verder niets.

Omdat het me wel lukt om iets uit de muis te krijgen met via cat /dev/input/event1 lijkt me dat het alleen maar een protocol probleem is?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ingebouwde trackball muis op ir toetsenbord doet het niet
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/01, 18:41:14 »
De drivers zitten gewoon in XP. Stel dat jij muizen op de markt brengt, dan wil je toch MS betalen (yep betalen, omgekeerde wereld!) opdat ze jouw drivers in hun 'os' stoppen? Aan wie ga je anders je muizen verkopen? En linux-gebruikers? Bah, kleine markt, dat ze het zelf maar uitzoeken... Dus success... Zoek eens naar HID en ubuntu of linux in altavista of zo, who knows?

chrizzler

  • Gast
Ingebouwde trackball muis op ir toetsenbord doet het niet
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/01, 19:22:46 »
Zappa, ik geloof niet dat je mijn punt begrijpt. XP gebruikt naar mijn vermoeden ' generic' drivers, dus juist niet product specifiek. En omdat de muis ook als HID *en* muis wordt gedetecteerd in ubuntu vermoed ik dat hetzelfde het geval is in Ubuntu. Echter is het probleem om de vertaalslag van HID muis naar xorg te maken.

Een kleine zoektocht verder bracht mij op het volgende:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=65471
De howto is eigenlijk voor Logitech muizen, maar ik ga ze uitproberen voor mijn probleem.. o.a. wordt evdev gebruikt als protocol. Nu weet ik dat deze ook te maken heeft met HID.

Ik ga deze lead in de komende dagen uitproberen en terug rapporteren. Mochten anderen in de tussentijd een idee hebben, graag!

Ingebouwde trackball muis op ir toetsenbord doet het niet
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/01, 21:59:55 »
Als je dit doet:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Herkent hij dan het ding wel?