Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oracle (Sun) Java JRE 6u26  (gelezen 5870 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Gepost op: 2011/06/25, 12:21:29 »
Er is een nieuwe versie verschenen van Oracle (Sun) Java JRE: 6u26.
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/6u26releasenotes-401875.html

Deze bevat veiligheidsupdates, en zal daarom hoogstwaarschijnlijk binnenkort worden verspreid via de normale updates van Ubuntu. Ik raad dus aan, om op de gewone updates te wachten.

Voor gevorderden die (om wat voor reden dan ook) geen zin hebben om te wachten: ik heb m'n instructie voor handmatige Java-installatie bijgewerkt: http://sites.google.com/site/computertip/java

 :)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/09, 13:05:00 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/09, 13:01:10 »
Het wachten op deze urgente veiligheidsupdate duurt weer eens veel en veel te lang. Niet voor het eerst, bij dit pakket. Ik vraag me af, of de verantwoordelijke persoon (pakketbeheerder) nog steeds dezelfde is (kon 't zo gauw niet vinden). Bijzonder ergerlijk.  >:(

Ik heb daarom maar weer een foutmelding gedaan op Launchpad: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sun-java6/+bug/807930

Voel je vrij om de foutmelding op Launchpad te ondersteunen.  :)

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/09, 13:06:32 »
Volgens mij heb ik gelezen in het lijntje van de LO ppa dat het om die persoon gaat die zou ook sun-java onderhouden.
Ik zal vanmiddag even bij schrijven onder de bug
(inmiddels onderschreven)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/09, 13:11:29 door welrob »
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/09, 14:11:37 »
Misschien heeft dit als reden waarom men niet staat te springen met Java JRE te updaten via de reguliere weg: http://www.oracle.com/us/legal/terms/index.html

OpenJava, heeft 0 beperkingen en krijgt misschien daarom de voorkeur in de OpenSource-filosofie.

Het is maar een bedenking van me.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/09, 14:45:59 »
VLC net op versie .10 gezet. tjonge ubuntu loopt achter. (sec. updates)

Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/09, 15:00:36 »
Volgens mij heb ik gelezen in het lijntje van de LO ppa dat het om die persoon gaat die zou ook sun-java onderhouden.
Ik zal vanmiddag even bij schrijven onder de bug
(inmiddels onderschreven)

Heb ik zojuist ook gedaan. En het zou me niet verbazen dat het dezelfde persoon is die LibreOffice PPA onderhoudt. Ik denk dat de persoon in kwestie er veel te licht denkt over de urgentie van het (tijdig) updaten. Dit doet een beetje afbreuk aan het imago van Ubuntu (en Linux in het algemeen).

Dit doet me een beetje denken aan "patch tuesday" van een ander, niet nader te noemen besturingssysteem. Daar moest je soms ook zo lang wachten op updates die beveiligingsissues aanpakten....
« Laatst bewerkt op: 2011/07/09, 15:02:21 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/09, 16:01:27 »
@leoquant: bij VLC hoeft het achterblijven van het versienummer nog niet te betekenen dat de boel onveilig is: bij VLC heb ik het meerdere malen gezien dat de pakketbeheerder alleen de veiligheidsreparatie uitvoerde (zodat het versienummer hetzelfde bleef). Bij open-bron-spul kan dat, natuurlijk.

Bij Sun Java JRE zie je geen eigen reparaties; men pompt de boel gewoon altijd rechtstreeks over van bovenstrooms.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met de knaap die in Launchpad als verantwoordelijke staat genoemd, Niels Thyklier, en zelfs antwoord gekregen:
Citaat
Hey,

I am afraid I cannot answer your question directly; as far as I can
tell, Debian already has 6.26 (which I believe is the same as 6u26), so
it hopefully should be just a matter of asking for a sync.

~Niels

Ik begin een donkerbruin vermoeden te krijgen dat de onzichtbare knaap die de sync moet uitvoeren bij Ubuntu, dezelfde lapzwans is als in het verleden. Ik zal z'n naam nog maar even niet noemen.  :evil:

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/09, 16:09:41 »
Voel je vrij om de foutmelding op Launchpad te ondersteunen.  :)
Gedaan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/09, 16:10:39 »
Ik heb daarnet maar om het hoofd van de sukkel gevraagd die de boel nog niet heeft geupdate.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/09, 16:14:50 »
Ik heb daarnet maar om het hoofd van de sukkel gevraagd die de boel nog niet heeft geupdate.

Gevoelsmatig ga ik helemaal met je mee (grrrrrr!!!) , maar ik denk dat het verstandiger (en effectiever!) is als we de toon op Launchpad gematigd proberen te houden....  :P

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/09, 16:26:07 »
Pjotr, deze bug niet gezien?
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sun-java6/+bug/797718
Die bug is al ouder, al confirmed en toegewezen aan een developer.
Jouw bug is dus een onnodige dubbele :)

Bovendien heeft de developer die een update gaat maken in die bug al aangegeven dat de update er maandag of dinsdag zal zijn.

Ik heb daarnet maar om het hoofd van de sukkel gevraagd die de boel nog niet heeft geupdate.
Sorry hoor maar dat is echt te kansloos. Lees deze nog eens.

Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/09, 16:37:12 »
Ik heb daarnet maar om het hoofd van de sukkel gevraagd die de boel nog niet heeft geupdate.

Gevoelsmatig ga ik helemaal met je mee (grrrrrr!!!) , maar ik denk dat het verstandiger (en effectiever!) is als we de toon op Launchpad gematigd proberen te houden....  :P

Op launchpad had ik het ook wat diplomatieker neergezet.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/09, 16:39:52 »
Pjotr, deze bug niet gezien?
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sun-java6/+bug/797718
Die bug is al ouder, al confirmed en toegewezen aan een developer.
Jouw bug is dus een onnodige dubbele :)

Niet gezien..... Dank voor de koppeling.  :)

Citaat
Bovendien heeft de developer die een update gaat maken in die bug al aangegeven dat de update er maandag of dinsdag zal zijn.

Eindelijk.... Overigens veel en veel te laat natuurlijk. 6u26 dateert bovenstrooms van 7 juni (7-6)! We fietsen dus al ruim een maand met een onveilige versie.

Er lijkt nog steeds iets structureel mis te zijn met het bijhouden van dit zeer belangrijke pakket. En bepaald niet voor het eerst. Ik had gehoopt dat het goed zou komen met de overgang van Multiverse naar Partners, maar nee dus.

Het draait al jaren niet goed met dit pakket. Vergelijk dat eens met de snelheid waarmee we updates krijgen voor Firefox of Adobe Flash Player; die krijgen we altijd razendsnel binnen.....

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/09, 17:56:25 »
Juist Pjotr en mede doordat FF en afp zo snel gaan is het juist van belang dat ook sun-java goed bij gehouden wordt.
Ik ben van de week dan ook naar Openjdk over gegaan door dat ik zeker wil zijn van een veilig systeem!
« Laatst bewerkt op: 2011/07/09, 17:58:43 door welrob »
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/09, 18:42:45 »
Juist Pjotr en mede doordat FF en afp zo snel gaan is het juist van belang dat ook sun-java goed bij gehouden wordt.
Ik ben van de week dan ook naar Openjdk over gegaan door dat ik zeker wil zijn van een veilig systeem!

+1

OpenJDK voldoet toch in 99% van de gevallen. Enkel voor programmeren en enkele andere heel specifieke doeleinden kan Orcacle JAVA meerwaarde hebben. :P
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/09, 18:49:50 »
Klopt, maar bij installaties die ik voor anderen doe en waarbij ik de systeembeheerder ben, installeer ik toch Sun Java JRE. Simpelweg omdat het bij die mensen gewoon *altijd* goed moet werken. Onder elke denkbare omstandigheid.

Anders gaan ze mij weer bellen.  :P

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/09, 19:07:11 »
Afgaande op wat Matthias hier zegt lijkt het er op dat de packaging van Java aangepast moet worden door een verandering in de licentie van Oracle Java.

Dat zou deels de vertraging kunnen verklaren...
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/09, 19:20:45 »
Afgaande op wat Matthias hier zegt lijkt het er op dat de packaging van Java aangepast moet worden door een verandering in de licentie van Oracle Java.

Dat zou deels de vertraging kunnen verklaren...

Hmmm.... Roept meer vragen op dan het beantwoordt, vind ik... Hoe zit dat dan precies? En waarom heeft Debian allang 6u26 in de pakketbronnen zitten? Die hebben toch ook te maken met dezelfde licenties?

Matthias Klose is iemand met wie ik in het verleden, over dit pakket, al eens eerder onenigheid heb gehad. Om dezelfde reden als nu. De Duitse Gründlichkeit is iets wat ik bewonder, maar wat blijkbaar niet bij alle Duitsers aanwezig is.  :P

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/09, 19:29:35 »
Klopt, maar bij installaties die ik voor anderen doe en waarbij ik de systeembeheerder ben, installeer ik toch Sun Java JRE. Simpelweg omdat het bij die mensen gewoon *altijd* goed moet werken. Onder elke denkbare omstandigheid.
Dan hoop ik dat die personen geen (correcte) integratie in GNOME (incl. PulseAudio e.d.) nodig hebben, want die is beter in openJDK...
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/09, 19:35:05 »
Klopt, maar bij installaties die ik voor anderen doe en waarbij ik de systeembeheerder ben, installeer ik toch Sun Java JRE. Simpelweg omdat het bij die mensen gewoon *altijd* goed moet werken. Onder elke denkbare omstandigheid.
Dan hoop ik dat die personen geen (correcte) integratie in GNOME (incl. PulseAudio e.d.) nodig hebben, want die is beter in openJDK...
Dit dus. Zo werkt Runescape voor mij niet in Sun Java, maar wel in openJDK.

9900 O0

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #20 Gepost op: 2011/07/09, 19:51:53 »
Hmmm.... Roept meer vragen op dan het beantwoordt, vind ik... Hoe zit dat dan precies? En waarom heeft Debian allang 6u26 in de pakketbronnen zitten? Die hebben toch ook te maken met dezelfde licenties?
Dat moet je hen dan maar vragen...

Eén mogelijke reden is dat Oracle Java helemaal niet in Ubuntu zit...

Matthias Klose is iemand met wie ik in het verleden, over dit pakket, al eens eerder onenigheid heb gehad. Om dezelfde reden als nu. De Duitse Gründlichkeit is iets wat ik bewonder, maar wat blijkbaar niet bij alle Duitsers aanwezig is.  :P
Ik heb nog nooit problemen met doko gehad, integendeel, hij heeft me vroeger wel eens geholpen met het debuggen van problemen, en was daarbij altijd geduldig en behulpzaam.

NB: Oracle Java is niet officieel ondersteund binnen Ubuntu (zelfs niet door de community, vb. in universe of multiverse), dus het Ubuntu security team of de Ubuntu developers hebben daar ook weinig mee te maken.  Ik veronderstel dat updates in de Canonical partner repositories gebeuren in samenspraak/samenwerking met de specifiek partner, in casu Oracle...?  (Maar ik ken de inhoud van de partner-contracten natuurlijk niet.)
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #21 Gepost op: 2011/07/09, 23:35:13 »
Tja, eigenlijk vind ik de achtergrond niet erg van belang.... Multiverse of Partner, Sun Java JRE moet eenvoudigweg veilig worden gehouden. Anders zou dat pakket in geen enkele (officiële, semi-officiële of kwart-officiële) bron moeten zitten, maar alleen in het schemerige gebied van de PPA's, de "Hades" van de software.

Dat eis ik van de pakketbeheerders. En dat mag ik ook eisen, vind ik. Bescherming van de eindgebruiker hoort hoog in het vaandel te staan. Ook bij de Partnerbron, ongeacht de juridische constructie die erachter zit.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/09, 23:40:29 door Pjotr »

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #22 Gepost op: 2011/07/09, 23:43:39 »
@pjotr +100
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #23 Gepost op: 2011/07/09, 23:58:52 »
Tja, eigenlijk vind ik de achtergrond niet erg van belang.... Multiverse of Partner, Sun Java JRE moet eenvoudigweg veilig worden gehouden. Anders zou dat pakket in geen enkele (officiële, semi-officiële of kwart-officiële) bron moeten zitten, maar alleen in het schemerige gebied van de PPA's, de "Hades" van de software.

Dat eis ik van de pakketbeheerders. En dat mag ik ook eisen, vind ik. Bescherming van de eindgebruiker hoort hoog in het vaandel te staan. Ook bij de Partnerbron, ongeacht de juridische constructie die erachter zit.
Goed, maar dan moet je als klant bij Canonical en/of Oracle gaan klagen, aangezien de Canonical partner repository gewoon een third party repository is, evenwaardig aan een PPA of de eigen repositories van bijvoorbeeld Virtualbox of Wine...  ;)
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oracle (Sun) Java JRE 6u26
« Reactie #24 Gepost op: 2011/07/10, 00:12:45 »
dan moet je als klant bij Canonical en/of Oracle gaan klagen, aangezien de Canonical partner repository gewoon een third party repository is, evenwaardig aan een PPA of de eigen repositories van bijvoorbeeld Virtualbox of Wine...  ;)

Misschien ga ik dat maar eens doen, ja.... Als het stempel "Canonical Partner" niks meer voorstelt dan de eerste de beste vage PPA, dan wekt dat stempel ten onrechte vertrouwen. En moet het dus weg, mijns inziens.

Noblesse oblige: als men progjes aanbiedt onder de vlag van Canonical, zelfs al is dat als "Canonical Partner", dan hoort men z'n zooi tenminste fatsoenlijk veilig te houden. Zo niet: weg ermee, in het schimmenrijk van de naamloze PPA's.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/10, 00:15:22 door Pjotr »