Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen  (gelezen 2614 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Gepost op: 2013/03/23, 11:34:41 »
Ik gebruik al jaren Ubuntu, maar moet toch vaststellen dat het toch allemaal niet echt stabiel draait. Nu heb ik zonet wééral eens een crash gehad van (in dit geval) InkScape, maar ook LibreOffice crasht bij mij al eens, KDEnlive ook en zo zijn er eigenlijk nog wel een stuk of wat programma's die het ongeveer om de 2 à 3 weken wel laten afweten.

Ik wil hier zeker niet beweren dat het geen goed systeem is, maar om écht reclame te kunnen maken bij mijn vrienden en collega's zou ik het toch liever wel een béétje stabieler zien draaien allemaal.

Onlangs kon ik zelfs niet van TTY verwisselen om het boeltje af te sluiten; enkel de aan-af-knop kon mij nog redden.

En ja, ik weet het, ik gebruik 12.10 (en niet de LTS-versie 12.04), maar het is zeer frustrerend om allerlei goede en nieuwe functionaliteiten te zien verschijnen in de nieuwere versies (die niet in de LTS zitten) en die dan om zogenaamde stabiliteitsredenen niet weerspiegeld te zien in de latere versies.
En ja, ik kan dan wel de andere PPA's gebruiken, maar dan loopt het toch ook af en toe mis. En, voor alle duidelijkheid, ik heb geen obscure, zelf in elkaar geknutselde pc uit Verweggistan, maar een gewone, recente HP computer.

Ik ben zeker geen computer-leek, maar anderzijds ook absoluut geen programmeur van jewelste. Noem mij een intensieve en tolerante gebruiker ... Maar ook ik wordt toch af en toe "ambetant" als het weer eens vastloopt.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/23, 11:43:06 »
Mooi, eindelijk eens iemand die bevestigt dan LibreOffice af en toe eens crasht. Op dit forum zegt men regelmatig dat LO "zo ongelooflijk stabiel" zou moeten zijn en toen ik laatst vertelde dat ie bij mij wel eens crasht werd ik nog net niet voor gek uitgemaakt... Maar nu tenminste een lotgenoot getroffen, eindelijk.

Maar goed, de rest van je storingen komen denk ik inderdaad gewoon door 12.10 12.10 staat momenteel niet bekend als de stabielste uitgave. Voor de stabielste uitgave moet je 12.04 hebben hoewel 13.04 hier ook al behoorlijk stabiel draait voor een bèta. Maar 12.04 is de echte stabiele uitgave en die raad ik dan ook aan.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/23, 11:48:47 door Vistaus »

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/23, 11:57:01 »
Dat kan het zijn. Hier ook 12.04 op de desktop en laptop en nog nooit een vastloper oid gehad. Ga voorlopig niet upgraden ook.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/23, 12:04:36 »
Inderdaad: gewoon 12.04 pakken. En niet gaan klooien met PPA's en dat soort zooi:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

Hoe simpel kan het leven zijn....  =D

Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/23, 15:17:47 »
Zijn dat niet problemen van toepassingen die op Linux draaien, in plaats van storingen in Linux?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/23, 15:29:52 »
Ik heb twee dagen geleden mij kernel vastgezet op die van twee updates geleden (3.5.0-24-generic). Met de nieuwste kernels was het systeem duidelijk een heel klein beetje stroperig, maar erger: ik had nu en dan random vastlopers (muis beweegt nog, maar reageert niet op klikken, toetsenbord reageert niet - ook niet mogelijk naar een textconsole te gaan, wel "reisub" procedure mogelijk). Het probleem is er absoluut niet met die oudere kernel. Een andere ervaring van hoe het eens mis kan gaan.

Als intensieve LibreOffice gebruiker heb ik, met versie 4 uit de libreoffice-4-0 PPA, in drie weken tijd welgeteld één vastloper gehad. Ik klaag niet.

Ja, de bestaansreden van 12.04 is nu net de te verwachten stabiliteit.

Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/23, 15:34:37 »
"Ja, de bestaansreden van 12.04 is nu net de te verwachten stabiliteit."

Op LibreOffice (ja, zelfs de meegeleverde versie) na dan want die blijft af en toe random crashen bij mij.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/23, 17:37:50 »
OK, stel (herhaal: stel) dat ik dan maar voor alle veiligheid terug wil naar 12.04 EN ervoor zorgen dat alle reeds geïnstalleerde software dan ook "zuiver" is voor 12.04, hoe moet ik dat dan doen?

Of moet ik terug heel het boeltje (zijnde 12.04) herinstalleren, inclusief de software? Let wel: ik heb geen zevenhonderd verschillende programma's geïnstalleerd en heb er dus geen echte problemen mee als ik zou terug Digikam, LibreOffice, Inkscape, Mixx en dergelijke moeten herinstalleren.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/23, 17:54:01 »
Ik zou gewoon even een schone herinstallatie doen van 12.04:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Kost je een half uurtje voor het installeren, en anderhalf uur voor het netjes afwerken en compleet maken. Maar dan heb je ook wat.  :)

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/23, 18:17:37 »
Ik heb inmiddels zonet weeral eens de computer moeten uitschakelen met de aan/af-knop en begin dit echt kotsbeu te geraken.

Ubuntu 12.10 (of een van de programma's die ik heb geïnstalleerd -- maar dat kan ik niet nagaan aangezien ik geen computer-expert ben) is wat mij betreft een serieuze teleurstelling aan het worden.

Ik krijg zo goed als ELKE sessie wel één of twee foutrapportages die tussen mijn werk doorfietsen.

Ik had enkel Firefox open staan (8 tabbladen), LibreOffice Writer en Calc (telkens 1 document), Qgis EN DAT WAS HET en toch slaagt Ubuntu erin om heel het boeltje vast te laten lopen. Enkel de muisaanwijzer werkt nog, maar geen enkele toetsenbordaanslag -- ook niet ctrl-alt-f1, noch ctrl-alt-backspace. Enkel de aan/afknop lang indrukken helpt nog.

Hoewel ik vroeger niet zoveel problemen had met Ubuntu, is deze versie 12.10 een enorme teleurstelling aan het worden en zal ik (voorlopig) niet langer reclame maken voor dit programma.

(Trek het u niet te hard aan, ik wou gewoon effe mijn frustraties kwijt. Binnen enkele dagen zal het hopelijk weer wat beter gaan  :-)
« Laatst bewerkt op: 2013/03/24, 00:27:48 door Ron »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/23, 18:22:43 »
Als je 12.04 schoon hebt geïnstalleerd, schakel dan over op Ubuntu 2D (Unity 2D). Zeer stabiel.  :)
Aanpak: https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Slecht-beeld
(punt 2b, linkerkolom)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/23, 18:33:06 »
Jenske, wat je beschrijft met dat bevriezen zijn de symptomen die ik had na de laatste twee kernel updates. Ik sluit niet uit dat je ook prijs hebt met de laatste kernels van 12.04.

De foutrapportages op zich, die zal je blijven hebben (dat is normaal) maar je kan ze uitzetten. Vroeger waren die er ookk, maar je zag ze niet omdat ... ze standaard uitstonden. Om "apport" uit te zetten, zet je "enabled" op 0 in het bestand /etc/default/apport;
gksu gedit /etc/default/apport
Verander de regel
enabled=1
naar
enabled=0
en bewaar het bestand. Bij een volgende herstart zal apport afstaan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/23, 19:32:08 »
Jenske, wat je beschrijft met dat bevriezen zijn de symptomen die ik had na de laatste twee kernel updates. Ik sluit niet uit dat je ook prijs hebt met de laatste kernels van 12.04.
In dat geval is het wellicht beter om niet te installeren met 12.04.2, maar met 12.04.1 of 12.04? Met de laatste twee blijf je bij de 3.2-kernel; met de eerste krijg je de Quantal-stack, dus kernel 3.5.

Overigens: Xubuntu, Lubuntu en Linux Mint 13 installeren sowieso allemaal met de 3.2-kernel.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/23, 19:33:43 door Pjotr »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/23, 19:47:07 »
Inderdaad: gewoon 12.04 pakken. En niet gaan klooien met PPA's en dat soort zooi:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

Hoe simpel kan het leven zijn....  =D


ik heb mijn laptop en desktop voorzien van 12.10 ze zijn beiden volgegooid met PPA's en dat soort rotzooi, de enige problemen die ik ondervind is dat mijn desktop soms crasht als ik meer dan 2 uur aan één stuk serious-sam aan t spelen ben (dat is fijn, dan speel ik nooit te lang :-) ) en dat ik op mijn laptop mijn optimus-videokaart niet kan activeren als deze in slaapstand heeft gestaan, voor de verdere rest heb ik nergens problemen mee en alles draait hier rotstabiel, en dat terwijl ik elke zonde bega die op computertip staat  :rolleyes: :rolleyes:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/23, 19:57:49 »
ik elke zonde bega die op computertip staat  :rolleyes: :rolleyes:
Haha. Gij gruwelijke zondaar, wee u!  =D  =D

Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/23, 20:07:59 »
Het is ook een combinatie van van-alles-en-nog-wat. Het is niet persé dat veel PPA's een systeem om zeep kunnen helpen, het is meer dat hoe meer je er toevoegt hoe moeilijk het wordt om te achterhalen waar het misgaat. Is het PPA 1, is het PPA 2 of is het combi van die of juist een combi van alle PPA's bij elkaar? Dat maakt het helpen op het forum niet makkelijker, daarom snap ik wel waarom Pjotr het afraadt. Een enkele, goed geteste moet kunnen wat mij betreft (zoals die van Chrome of LibreOffice of Opera) maar dat is het dan ook.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/23, 22:23:45 »
Het gaat hier overigens van kwaad naar erger. Ik heb ongeveer 2 uur geleden m'n pc afgezet. Nu zet ik die terug aan en ik krijg binnen een kwartier tijd tien meldingen dat er interne fouten zijn opgetreden, telkens met de vraag om dit te rapporteren en zonder verder gevolg.

(Kalm blijven, Jenske)

Mogelijk heeft het te maken met het feit dat ik m'n scherm verticaal heb gezet en voor verticale weergave heb gekozen. Hoewel dat dus perfect verloopt, is er geen enkel verschil met wat ik een maand geleden, drie dagen geleden of een jaar geleden met m'n pc deed, namelijk: gewoon werken.

(Rustig aan, kerel, het is slechts een computer)

Maar het wordt echt een onwaarschijnlijke puinboel zo. Of beter: een onbetrouwbare boel.

(Zo, dat lucht op)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/23, 22:27:00 »
(...)
De foutrapportages op zich, die zal je blijven hebben (dat is normaal) maar je kan ze uitzetten. Vroeger waren die er ookk, maar je zag ze niet omdat ... ze standaard uitstonden. Om "apport" uit te zetten, zet je "enabled" op 0 in het bestand /etc/default/apport;
gksu gedit /etc/default/apport
Verander de regel
enabled=1
naar
enabled=0
en bewaar het bestand. Bij een volgende herstart zal apport afstaan.

Heb ik gedaan, in de stille hoop dat dit soort non-mededelingen nu uit zal blijven. Maar erg geruststellend is het allemaal niet.

Zoiets als een kerncentrale waar de alarmlichtjes permanent pinken en iemand dan maar gewoon de alarmlichtjes uitschakelt ... "want er is toch niks aan de hand".
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/23, 23:28:37 »
Goed,

Heb dan maar het volgende gedaan: schermstand terug horizontaal gezet, autoremove gedaan, van GNOME terug naar de Unity desktop en o wonder, voorlopig geen geknoei met vastlopende computers.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #19 Gepost op: 2013/03/23, 23:41:05 »
@Jenske: Kerncentrale? Niet overdrijven hè. Die crashmeldingen uitschakelen kan je computer niet om zeep helpen hoor. Het enige voordeel van die dingen is dat je er bugs makkelijk mee kunt rapporteren maar als je dat niet doet dan heb je er helemaal niks aan. Dit i.t.t. een kerncentrale waarbij de gevolgen niet te overzien zijn wanneer dingen niet gerapporteerd worden...

Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #20 Gepost op: 2013/03/24, 06:47:52 »
Goed,

Heb dan maar het volgende gedaan: schermstand terug horizontaal gezet, autoremove gedaan, van GNOME terug naar de Unity desktop en o wonder, voorlopig geen geknoei met vastlopende computers.

Ik had ook met 10.04 LTS dat met Inkscape en Gimp de handel op een hoop liep, dit bleek uiteindelijk aan de VGA driver te liggen.
En zo te zien moet jij het ook in die hoek gaan zoeken....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #21 Gepost op: 2013/03/31, 15:09:33 »
Jenske, wat je beschrijft met dat bevriezen zijn de symptomen die ik had na de laatste twee kernel updates. Ik sluit niet uit dat je ook prijs hebt met de laatste kernels van 12.04.

Uit dit bugrapport blijkt inderdaad dat er wel degelijk iets aan de hand is met de kernels na 3.5.0-24. Het gaat om een probleem met Intel grafische kaarten, zoals ik er inderdaad één heb.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1140716

Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #22 Gepost op: 2013/03/31, 20:08:20 »
Hoewel in dat bugrapport staat dat 13.04 ook problemen heeft maar hier op 2 verschillende laptops met 2 verschillende Intel-videokaarten geen enkel probleem. Kennelijk alleen bij sommige mensen...

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #23 Gepost op: 2013/04/01, 09:21:32 »
Het zou best kunnen dat LibreOffice onder bepaalde situaties crasht. Maar is naar mijn ervaring toch wel een stuk stabieler dan AbiWord, die standaard wordt meegeleverd met Xubuntu. AbiWord is naar mijn mening een verkeerde keus.

Verder kan het best dat een LTS versie stabieler is, dan een reguliere Ubuntu versie. Ik denk echter dat dit niet van toepassing is voor de aanvullende multimedia ondersteuning. Ook niet voor Ubuntu-gemeenschap software. Verder zijn inderdaad niet alle PPA's betrouwbaar. Het probleem is alleen dat nieuwe Ubuntu gebruikers doorgaans gewend zijn de nieuwste softwareversies te draaien, in Windows.

Ubuntu 12.10 zou ik zelf ook niet kiezen, als hoofdsysteem. Want doorgaans zitten er in de eerste versie na de LTS de meeste fouten. Eind april overstappen op Ubuntu 13.04 lijkt me logischer. 

Die kernel 3.5.x problemen met de grafische Intel chip, zal waarschijnlijk om verouderde versies gaan. Zal waarschijnlijk niet van toepassing zijn voor de laptop uit mijn onderschrift. Die laptop uit het jaar 2008 had ik altijd al gezien als ondergrens wat betreft ouderdom voor het draaien van Linux.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu: toch nog teveel crashes en storingen
« Reactie #24 Gepost op: 2013/04/01, 10:50:56 »
Die kernel 3.5.x problemen met de grafische Intel chip, zal waarschijnlijk om verouderde versies gaan.
Wat ?!? Noem jij mijn laptop verouderd ???  =D Mijn beestje, een Dell Latitude E6520, is nu een kleine twee jaar in gebruik. Wat niet wil zeggen dat ze er geen verouderde intel kaarten insteken, natuurlijk  :) Met lspci wordt hij zo aangemeld: "00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09)"

Alle gekheid op een stokje, het probleem is bij mij wel reëel. Ik ben nog eens naar de laatste kernel gegaan, en ik had het weer. Het gebeurt niet vaak en met wisselende frequentie: soms slechts na uren gebruik.

Omtrent keuze van Ubuntu: versie 12.10 wordt nu reeds een half jaar gepatched, en zal dus in principe al meer uitgevlooid zijn dan de nieuwe 13.04. Ik draai 12.10 als productiesysteem, en - met kernel 3.5.0-24 althans - draait het al een tijd vlot en zonder problemen.

LibreOffice, zelfs versie 4 die ik nu draai, vind ik tegenwoordig zeer stabiel, en vrij snel ook.