Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bash script voor handmatig starten van 2 service  (gelezen 1247 keer)

Bash script voor handmatig starten van 2 service
« Gepost op: 2016/04/24, 19:25:58 »
Hallo,

wie kan mij een voorbeeld geven ?,

ik wil graag een script als ik deze start dat die voor mij de 2 services herstart.
als dit werkt zit ik te denken om dit in de crontab te verwerken.  ik doe nu handmatig het volgende in terminal.

sudo service shorewall restart
sudo service openvpn restart


tnx

Re: Bash script voor handmatig starten van 2 service
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/24, 20:35:27 »
Andre,

Heb je zeer regelmatig nodig of af-en-toe.
Als het om af-en-toe gaat zet deze als een alias in uw verborgen  .bashrc bestand.
Maw:
alias ABC="sudo service shorewall restart"
alias XYZ="sudo service openvpn restart"
Logisch dat je voor ABC en XYZ beter namen kiest.
Bij de volgende login zijn deze als terminal opdracht actief.

Maar zoek eerst uit waarom je ze moet herstarten.
Daar zit volgens mij de grote boosdoener.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Bash script voor handmatig starten van 2 service
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/24, 23:15:17 »
Andre,

Heb je zeer regelmatig nodig of af-en-toe.
Als het om af-en-toe gaat zet deze als een alias in uw verborgen  .bashrc bestand.
Maw:
alias ABC="sudo service shorewall restart"
alias XYZ="sudo service openvpn restart"
Logisch dat je voor ABC en XYZ beter namen kiest.
Bij de volgende login zijn deze als terminal opdracht actief.

Maar zoek eerst uit waarom je ze moet herstarten.
Daar zit volgens mij de grote boosdoener.

Na wijzigen van .bashrc kun je ook source .bashrc doen in de terminal, dan is de verse alias direct beschikbaar.

Overigens begrijp ik dat het gaat om het uivoeren van die twee regels? Dan kun je de commando's in de aliassen zoals MauRice2 opgeeft ook combineren met &&:
alias mijnalias="sudo service shorewall restart && sudo service openvpn restart"Met commando1 && commando2 geef je aan de commando1 eerst succesvol moet zijn uitgevoerd voor commando2 uitgevoerd gaat worden.

Re: Bash script voor handmatig starten van 2 service
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/24, 23:31:24 »
Na wijzigen van .bashrc kun je ook source .bashrc doen in de terminal, dan is de verse alias direct beschikbaar.
Klopt maar het gaat net iets sneller met Ctrl+K+X (editor joe, bewaar gewijzigd bestand), Alt+F4 (sluit terminalvenster) en System+T (open terminal). Dat zijn zeven toets(aanslag)en versus 14 in de source-variant. Dus zomaar gratis 50% sneller! ;-)

Re: Bash script voor handmatig starten van 2 service
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/25, 08:31:42 »

Hallo Allemaal,

het is ook zo af en toe, ik kan de vinger er niet opleggen je ziet niets terug in de log behalve dat mijn openVPN er zo nu en dan mee stopt..
Vandaar dat ik ook zat te denken om de 2 opdrachten in een script te zetten als dat werkt bijvoorbeeld elke nacht een keer te laten uitvoeren.

Groet

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bash script voor handmatig starten van 2 service
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/25, 11:32:02 »
Ik dank dat jou idee, om het script nu en dan automatisch te laten verlopen, wel het beste is. Commando kan dan inderdaad in crontab (als beheerder evenwel) opgenomen worden. Op dat moment mag "sudo" er niet voor. Het script wordt automatisch met beheerdersrechten opgestart. Als je "sudo" laat staan, dan gaat het commando niet verder omdat je wachtwoord wordt gevraagd. Het script heb je zelf al ongeveer gegeven:
#!/bin/bash
service shorewall restart
service openvpn restart