Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: thunderbird tekstopmaak alinea  (gelezen 2780 keer)

thunderbird tekstopmaak alinea
« Gepost op: 2020/03/01, 12:03:49 »
Als ik werk met Thunderbird dan staat hij standaard op alinea-indeling, wat ik zeer onprettig vind omdat dan alle regels in mijn mailberichtjes heel ver uit elkaar komen te staan.
Ik ga dus altijd naar 'Bewerken' > 'Voorkeuren' > 'Standaard testopmaak Alinea gebruiken in plaats van Tekst', en zet daar het vinkje uit.
Echter, Thunderbird onthoudt dat niet, dus elke keer als ik mijn computer opstart moet ik dat vervelende vinkje opnieuw uitzetten.

Vraag: Is er een trucje waarmee je kunt zorgen dat de tekstindeling blijvend op Tekst blijft staan?

Vervolgvraag, uit nieuwsgierigheid: Waarom heeft iemand ooit bedacht dat het wenselijk zou zijn om de indeling standaard op 'Alinea' te zetten....?

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/01, 13:08:20 »
Probeer dat eens af te zetten vanuit het hoofdvenster van Thunderbird, d.w.z., hamburgermenu rechts-boven, voorkeuren. Nu doe je dat vanuit een bericht, en het zou kunnen dat de instelling dan enkel voor dan éne bericht geldt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/01, 13:21:28 »
Als dit niet lukt vanuit het hoofdscherm Bewerken > Opstellen > Standaard tekstopmaak,
ga dan vanuit het hoofdscherm naar Bewerken > Voorkeuren > Geavanceerd > Configuratie-editor (rechts onderaan)

type/ga naar de optie:
mail.compose.default_to_paragraph
en zet de Waarde van:
true
naar:
false

Spingt de waarde nu nog terug zal er waarschijnlijk toch iets met de rechten aan de hand zijn.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/01, 13:49:38 »
@Vanadium: het aanpassen werkt niet voor het ene bericht maar het werkt zolang ik Thunderbird / de computer aan heb staan voor alle berichten. Pas als ik TB opnieuw start (meestal omdat ik de computer opnieuw start), moet ik opnieuw de instelling handmatig instellen.
Via het hamburgermenu kwam ik op dezelfde plek uit, en ook toen was mijn instelling verdwenen toen ik Thunderbird opnieuw startte.

@DeBaas: ik heb het op die manier geprobeerd, maar helaas evenmin met blijvend resultaat. De waarde springt steeds weer terug.

Kennelijk is er dus iets met de rechten aan de hand. Zou deze instelling ergens aangepast worden in een bestand waarvan ik alleen leesrechten heb?
De logische vervolgvraag is: In welk bestand wordt dit vastgelegd? Als ik dat weet kan ik kijken hoe ik die rechten kan aanpassen.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/01, 13:51:25 door Erik Wannee »

Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/01, 14:26:13 »
zoals DeBaas schrijft:

Thunderbird openen:
 
Bewerken -> Voorkeuren -> Opstellen -> Tabblad Algemeen -> HTML --> vinkje weghalen bij --> Standaard tekstopmaak Alinea gebruiken in plaats van tekst   < ---- heb je dat vinkje weg gehaald ?



Nu zou dat blijvend moeten zijn.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/01, 14:34:01 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/01, 14:32:44 »
zoals DeBaas schrijft:

Thunderbird openen:
 
Bewerken -> Voorkeuren -> Opstellen -> Tabblad Algemeen -> HTML --> vinkje weghalen bij --> Standaard tekstopmaak Alinea gebruiken in plaats van tekst   < ---- heb je dat vinkje weg gehaald ?

Nu zou dat blijvend moeten zijn.

Groet,
spievensterke.

Dat is zoals ik het tot nu toe altijd deed, en wat nooit blijvend is. Altijd als ik TB opnieuw opstart, moet ik dat vinkje opnieuw weghalen.
Zoals ik hierboven concludeerde, is het waarschijnlijk dat de wijziging van dit vinkje gebeurt in een bestandje waarvan ik (nu) geen schrijfrechten heb, zodat het niet blijvend wordt opgeslagen.
Alleen is de kunst nu om te weten welk bestandje dat is, en dan te kijken of ik dat eenvoudig zo kan wijzigen dat ik daarop schrijfrechten krijg.

Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/01, 14:34:45 »
Bij mij is dit wél blijvend ....   ???

Probeer, eventueel ook:   Algemeen -> HTML  --->  Standaardwaarden herstellen.

En, als er dan weer een vinkje staat -- haal het dan maar weer weg.
Heropstarten van Thunderbird kan dan eventueel aangewezen zijn.  Proberen maar.
Verder kan ik jou niet helpen ...(ik heb ook gezocht in de verborgen mappen en niks gevonden ...)

Misschien ook even kijken bij de Accountinstellingen:
--> Opstellen & Adressering: Opstellen -> Berichten opstellen in HTML-indeling ( vinkje plaatsen)   ???

 
« Laatst bewerkt op: 2020/03/01, 15:07:57 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/01, 15:06:37 »
Sluit Thunderbird.
Open een terminal (Ctrl+T)
sudo nautilus
In de bestandsbeheerder gebruik Ctrl+H om de verborgen mappen zichtbaar te maken.
Navigeer naar /home/[je gebruikersnaam]/

Rechter muisklik op .thunderbird > Eigenschappen > Rechten
Verander Eigenaar en Groep van je gebruikersnaam naar root.
Klik Rechten veranderen voor bestanden in map... > Wijzigen (linksboven)

Nu weer terug naar:
Verander Eigenaar en Groep van root naar je gebruikersnaam
klik Rechten veranderen voor bestanden in map...
- Eigenaar: Lezen en Schrijven Bestanden aanmaken en verwijderen
- Groep: Alleen-lezen en Bestanden gebruiken
- Anderen: Alleen-lezen en Bestanden gebruiken
Wijzigen

Sluit de bestandsbeheerder en de terminal (exit)
Check Thunderbird.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/01, 16:35:59 »
Bij mij is dit wél blijvend ....   ???

Was hier ook eens het probleem. Vinkje was hier ook de blijvende oplossing.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/02, 18:35:17 »
Helaas....
Ik heb de instructie van DeBaas nauwgezet opgevolgd, maar na afsluiten en heropenen van TB was het probleem er weer, alsof er niets gebeurd was.

Het blijkt geen makkelijk probleem, als ik het zo zie.

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/02, 18:47:58 »
Probeer eens jezelf eigenaar te zetten op de folder .thunderbird, maar tegelijk ook alle onderliggende folders en bestanden.

- verlaat Thunderbird
- Open terminal
- Geef het commando: cd ; sudo chown -R $USER:$USER .thunderbird
(geef voor "sudo" je login en paswoord in).

Hiermee garandeer je dat alle onderliggende bestanden de juiste eigenaar hebben, en derhalve normaal gezien schrijfbaar zijn door de eigenaar.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/03, 08:48:42 door vanadium »

swake

  • Gast
Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/02, 20:10:53 »
Ik weet niet of dat er iets met te maken heeft
Bij mij onder HTML staat Lettertype ingesteld op "Variabele breedte"

Offline Nero

  • Lid
Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/02, 20:57:30 »
... maar tegelijk ook alle onderliggende folders en bestanden.
Daarvoor ontbreekt wel de -R parameter
cd ; sudo chown -R $USER:$USER .thunderbird

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/03, 08:49:07 »
@Nero, bedankt weerom ;) Gecorrigeerd.

Offline aartje

  • Lid
Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #14 Gepost op: 2020/03/03, 09:09:07 »
... maar tegelijk ook alle onderliggende folders en bestanden.
Daarvoor ontbreekt wel de -R parameter
cd ; sudo chown -R $USER:$USER .thunderbird
Dat zal waarschijnlijk wel afdoende zijn, maar ik zou doen:
cd ; sudo chown -R $USER:$USER   .     (let op de punt!)

Dan heb je alle bestanden onder je home-directory van jezelf gemaakt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #15 Gepost op: 2020/03/03, 09:13:58 »
Dat zal waarschijnlijk wel afdoende zijn, maar ik zou doen:
cd ; sudo chown -R $USER:$USER   .     (let op de punt!)

Dan heb je alle bestanden onder je home-directory van jezelf gemaakt.
Ik zou dat zeker en vast *niet* doen, maar eerst zien of het volstaat enkel die .thunderbird folder aan te pakken. Voor een blindedarmoperatie gaat men ook niet gans de borstkas openleggen als een kleine incisie volstaat.

Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #16 Gepost op: 2020/03/03, 14:35:28 »
Ja inderdaad. Als er al ge-chmod moet worden dan alleen doelgericht het betreffende noodzakelijke. Nooit zomaar alles.
Chmodden is te risicovol om zomaar wild te doen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #17 Gepost op: 2020/10/18, 13:32:51 »
Alle instructies die hiervoor gegeven zijn, hebben helaas niets opgeleverd.
Toen heb ik besloten het maar even zo te laten totdat ik een update zou hebben gedaan.
Gisteren heb ik een update gedaan naar LTS 20:04 Focal Fossa. Tot mijn teleurstelling leverde dat geen effect op: het probleem was er nog steeds.
Toen heb ik radicaal mijn harde schijf gewist (na een goede backup uiteraard) en heb ik 20:04 helemaal schoon opnieuw geïnstalleerd.
Uiteraard heb ik wel het mapje .Thunderbird gekopieerd, om niet al mijn mails, contacten etc. te verliezen.
En .... het probleem was er nog steeds! Weer werd elke regel in de mail op een nieuwe alinea gezet. Ik kan dat nog steeds aanpassen met Bewerken > Voorkeuren > vinkje uitzetten bij 'Standaard tekstopmaak Alinea gebruiken in plaats van Tekst', maar telkens als ik TB opnieuw start staat dat vinkje weer aan.
Ik heb nogmaals bovengenoemde instructies uitgevoerd, maar opnieuw zonder effect.

De fout moet dus ergens in de bestanden in het mapje .Thunderbird zitten, want de rest heb ik opnieuw geïnstalleerd. Nu ga ik natuurlijk niet dat hele mapje verwijderen, want dan ben ik alles kwijt. Maar is het misschien mogelijk om een specifiek bestand of submapje in die map te verwijderen (of aan te passen)? En zo ja, welk bestand moet ik dan hebben?

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #18 Gepost op: 2020/10/18, 14:15:18 »
Het moet inderdaad iets in je profiel zijn. Bij mij wordt de instelling wel onthouden. Mochten we weten waar precies die configuratiefout zit, dan zouden we daar de correctie doorvoeren.

Je hebt al gechecked dat je eigenaar bent van alle bestanden als je de instructies van hiervoor hebt gevolgd. Kijk eerst nog eens of het niet ligt aan een "enkel-lezen" bestand: alle bestanden onder .thunderbird moeten namelijk schrijfbaar zijn. Je kan alle bestanden op +w zetten voor de eigenaar met het commando:chmod -R +w ~/.thunderbird. Als dit commando uitvoer geeft, kopiëren en posten hier: als alles goed gaat, krijg je geen uitvoer.

Lukt dat ook niet, dan zal je inderdaad best een nieuw profiel aanmaken en relevante data van het oude naar het nieuwe profiel kopiëren. Enkel je lokale adresboek en lokaal bewaarde mail is hier relevant. Mail van een IMAP mail server moet je niet kopiëren:  die heb je automatisch terug als je terug op die server inlogt. Ik kan daar meer detail over geven mocht het niet werken met het veranderen van de permissies.

Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #19 Gepost op: 2020/10/18, 14:32:04 »
Ik heb dat commando gegeven, maar het heeft helaas (weer) niets geholpen.
Ik denk dat ik inderdaad bestanden uit mijn TB-profiel moet verwijderen of vervangen.

Kun je me een advies geven hoe ik dat aan kan pakken? Dus:
  • Welke bestanden of mappen moeten in elk geval bewaard blijven? (m.n. waar mijn mails en mijn adresboek in staat)?
  • Welke bestanden of mappen kunnen probleemloos verwijderd worden (omdat TB ze toch vanzelf weer terugzet)?
  • Welke bestanden moeten eventueel vervangen worden door 'gezonde' exemplaren?
Dank alvast,
Erik

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #20 Gepost op: 2020/10/18, 14:51:17 »
Hernoem je bestaande .thunderbird naar .thunderbird_oud. Start dan Thunderbird op: die maakt een nieuw profiel aan. Stel opnieuw de verbinding in met je email-server.

Sluit dan Thunderbird af en kopieer oude bestanden out het oude profiel over naar dezelfde plaats in het nieuwe profiel:

abook.mab in de profielfolder (iets als yac5rut4.default-release in je .thunderbird folder) is je adresboek.
Mail/Local Folders bevat al je lokaal opgeslagen mail (onder meer ook mail die je download van een POP mail server).
calendar-data bevat agenda-data - enkel nodig als je een lokale agenda hebt, dus die niet verbonden is met een agenda in de cloud.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #21 Gepost op: 2020/10/18, 15:35:07 »
Voor je gaat wijzigen,

In Thunderbird (78.3.3) ga naar Het Thunderbird-menu weergeven (drie streepjes rechts bovenin) > Voorkeuren
Tandwieltje links, Algemeen en scroll naar beneden, klik Configuratie-editor en Ik aanvaard het risico
Zoeken: mail.compose.default_to_paragraph
en zet deze op false

Ga zo controleren of Ubuntu ook dezelfde Thunderbird gebruikt ;)

In Thunderbird (68.10.0) ga naar Het Thunderbird-menu weergeven (drie streepjes rechts bovenin) > Voorkeuren > Voorkeuren
Tovehoedje links, Geavanceerd en scroll naar beneden, klik Configuratie-editor en Ik aanvaard het risico
Zoeken: mail.compose.default_to_paragraph
en zet deze op false

Mocht dit nog niet werken, sluit Thundebird.
Ga naar de map ~/.thunderbird/xxxxxxxx.default
en check de rechten (rechter muisklik) op de prefs.js bestanden lezen-schrijven / lezen / lezen voor je gebruiker
« Laatst bewerkt op: 2020/10/18, 16:00:58 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #22 Gepost op: 2020/10/18, 16:28:02 »
Ik heb nu de instructies van DeBaas uitgevoerd. Ik heb Thunderbird 68.10.0.
Beide instructies hebben geen resultaat gehad. In beide mapjes xxxxxxxx.default stonden de rechten van prefs.js al op 'lezen en schrijven'. In een van beide mapjes heb ik trouwens ook nog een bestand prefs-1.js, prefs-2.js en prefs-3.js staan (die dateren uit 2012 en 2016). Ook die stonden allemaal op 'lezen en schrijven'.

Ik denk dat ik nu de instructies van Vanadium ga uitvoeren, maar moet eerst nog even in de tuin werken voordat het donker wordt  :)
Ik houd jullie op de hoogte!

Erik

Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #23 Gepost op: 2020/10/18, 19:06:24 »
@Vanadium: mijn eerste poging liep niet goed. Even nog wat detailvragen:
Ik heb (in de oorspronkelijke situatie) twee mappen met de naam xxxxxxxx.default, namelijk: h4cz7ily.default bevat slechts 8 items en is in januari 2019 aangemaakt; sh0qvjbi.default bevat 166 items en is net aangemaakt.

Nadat ik die oude map had hernoemd en TB opnieuw gestart had, maakte die twee mappen aan, waarvan de ene 2m5ev4ky.default heet en slechts een bestand bevat; de andere heet cxsyl37d.default-release en bevat 40 items.

In mijn oude map sh0qvjbi.default zit een submap Mail/Local Folders. Ik zit nu even met de vraag waarheen ik die map moet kopiëren. Er is trouwens ook een map Mail/mail. Ik vermoed dat die ook verhuisd moet worden, want daarin herken ik allemaal namen van mapjes waarin ik mijn lokaal opgeslagen mails heb ingedeeld.
Toen ik de map Mail met alle submappen overzette naar de nieuwe map cxsyl37d.default-release , herkende TB mijn mails niet. Ik heb hem toen naar 2m5ev4ky.default verhuisd, maar ook daar werd hij niet gevonden.
(Een agenda gebruik ik niet, dus die heb ik buiten beschouwing gelaten.)

Ik heb inderdaad een bestand abook.mab, maar ik heb nog een grote hoeveelheid gerelateerde bestanden: abook-1.mab, abook-1.mab.bak, abook-1.mab-1.bak, abook-1.mab-2.bak (en zo verder t/m abook-1.mab-49.bak), abook-2.mab, abook-3.mab (en zo verder tot abook-21.mab). Alle bestanden die eindigen op .bak zijn trouwens leeg (0 byte).

Ik doe vast wat fout, maar wàt? Had ik misschien de oude mappen met hun oude namen integraal over moeten zetten, en de nieuw aangemaakte mappen moeten weggooien?

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird tekstopmaak alinea
« Reactie #24 Gepost op: 2020/10/19, 12:11:08 »
De goede map is die eindigt op ".default-release"

Enkel de inhoud van "Mail/Local Folders" moet je van de oude map overkopiëren naar de nieuwe, niets anders. dat is je lokaal opgeslagen email. Enkel abook.mab moet van de oude naar de nieuwe.

Je kan op elk moment de oude situatie herstellen door die nieuwe map te wissen en de oude terug te hernoemen. Alles is dus omkeerbaar mocht het niet uitvallen zoals verhoopt.