Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Corrupt BIOS: hoe flits ik een nieuwere BIOS-versie?  (gelezen 942 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Corrupt BIOS: hoe flits ik een nieuwere BIOS-versie?
« Gepost op: 2014/03/04, 15:42:53 »
Ik heb van iemand een interessant afdankertje gekregen: een drie jaar oude HP Pro 3400. Met een probleem: hij geeft geen beeld en piept alleen 8 x achter elkaar, bij het aanzetten. Andere videokaart erin zetten heeft geen effect.

Inmiddels ben ik er achter wat dit gepiep betekent: het BIOS is deels corrupt. Ik moet het dus bijwerken naar een nieuwere, niet-corrupte versie.

Zo'n nieuwere versie is er ook, op de webstek van HP. Helaas is het een Windowsprogramma, maar enfin, het is er tenminste.

Maar nu: een klassieke vicieuze cirkel. Ik heb geen beeld, dus ik moet 'n nieuw BIOS flitsen. Maar om dat nieuwe BIOS te kunnen flitsen, heb ik beeld nodig....

Wie heeft er tips?
« Laatst bewerkt op: 2014/03/04, 15:45:09 door Pjotr »

Re: Corrupt BIOS: hoe flits ik een nieuwere BIOS-versie?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/04, 15:58:23 »
Zoek een andere pc met hetzelfde BIOS en probeer dan aan de hand van de toetsen en pijlen die je op die tweede pc gebruikt en dus ziet, blind de boel te flashen op de eerste. Lukt dat niet, moederbord vervangen lijkt me.

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Corrupt BIOS: hoe flits ik een nieuwere BIOS-versie?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/04, 17:33:12 »
Dat heb ik ook weleens gehad.

Ik sluit me aan bij Paul, heb het bord ter RMA verstuurd, kwam werkend terug.

Re: Corrupt BIOS: hoe flits ik een nieuwere BIOS-versie?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/04, 18:21:28 »
Bij desktops zit de bios vaak op een vervangbare chip. Kan dat toevallig ook bij je laptop zijn?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Corrupt BIOS: hoe flits ik een nieuwere BIOS-versie?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/04, 19:13:11 »
Bij desktops zit de bios vaak op een vervangbare chip. Kan dat toevallig ook bij je laptop zijn?
Het is een bureaucomputer, dus daar zou ik inderdaad eens naar kunnen kijken.... Er schijnen bedrijfjes te bestaan die er voor een klein bedrag een goed BIOS op kunnen zetten, als je ze de chip toestuurt.

Iedereen bedankt voor het meedenken.  :)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Corrupt BIOS: hoe flits ik een nieuwere BIOS-versie?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/04, 19:34:32 »
vroeger........................ kon je het bios op een DOS opstartbaar floppy zetten, middels een atoexec opdracht werkte deze dan automatisch de BIOS bij. Je diende dan wel de HDD los te halen een of geen toetscombinatie te gebruiken en het duurde een paar minuten voor de update begon.
Zoeken op de site naar recovery bios, mogelijk is er een CD/DVD of USB versie.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Corrupt BIOS: hoe flits ik een nieuwere BIOS-versie?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/04, 19:48:59 »
Een aantal soorten bios chips zijn los te koop inclusief de firmware.

Als je toch al gaat spelen met de bios zou het volgende wel eens interessant kunnen zijn:
http://www.coreboot.org/Welcome_to_coreboot
Ik ben er zelf helaas nog niet aan toe gekomen om er aan te beginnen.

Verder sorry dat ik dacht dat het om een laptop ging. Op de een of andere manier gaat dat altijd door me heen als ik iemand over een hp hoor beginnen.
Komt misschien door dat op Universiteit Twente bijna iedereen een hp laptop heeft.  ;)