Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: map delen op een vista en delen met ubuntu  (gelezen 1768 keer)

Offline katraus

  • Lid
map delen op een vista en delen met ubuntu
« Gepost op: 2010/03/06, 11:14:55 »
Ik heb een vaste pc die draait onder vista en een laptop die draait onder ubuntu . Ik had graag een map die op de vista staat gedeeld met mijn laptop ubuntu . Ik weet dat er samba bestaat maar toen wij dit gebruikte in de les deelde ik een map in ubuntu en log in aan in de vista dus was het omgekeerd .

Hoe kan ik dus met mijn laptop waarop ubuntu draait naar een share map gaan die op de vista staat ?

Offline softbart

  • Lid
Re: map delen op een vista en delen met ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/06, 12:15:51 »
Ik zit op het moment in Debian maar het idee is het zelfde.

Locatie=>verbinden met server=>windows gedeelde mappen + Server (b.v. 192.168.1.11)

groet,

Theo

Offline katraus

  • Lid
Re: map delen op een vista en delen met ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/06, 13:15:35 »
dan krijg ik het scherm waarin je gebruikersnaam moet ingeven en een domein . Wat moet ik daar dan bij invullen . Hetgene dat ik wil delen staat bij openbare documenten op vista

Offline softbart

  • Lid
Re: map delen op een vista en delen met ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/06, 15:07:11 »
Bij diensttype kies je voor "Windows gedeelde map". Bij server vul het IP-adres van het window-systeem.
Daarna veld "verbinden" aanklikken. Hierna krijg je alle gedeelde mappen te zien.

Of.......................

locatie => Netwerk => Windows-netwerk => enz. enz. 

Of..........................

In bestandsbeheer intikken smb//domeinnaam/servernaam.

groet,

Theo

Re: map delen op een vista en delen met ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/06, 15:16:42 »
Even een kleine tip van mij. Heb je in Vista een wachtwoord ingesteld ?
Of log je automatisch in zonder een wachtwoord aan je account ?
Ik heb ook uren lopen klooien en toen ik een wachtwoord aan mijn account gaf, was het probleem opgelost en kon ik gewoon door de vista mappen bladeren. Dit moet je tijdens het aanmelden (in ubuntu) wel even invoeren, daarna werkt het gewoon.

Wie weet helpt het !

Gr Karel,

Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline katraus

  • Lid
Re: map delen op een vista en delen met ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/06, 19:00:39 »
Dit ga ik zeker eens proberen want ik log inderdaad in op mijn vista zonder een paswoord en gebruikersnaam.

Ga het zeker eens proberen . Bedankt

Offline katraus

  • Lid
Re: map delen op een vista en delen met ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/06, 19:16:17 »
werkt nu !!!  bedankt

Offline jan11000

  • Lid
Re: map delen op een vista en delen met ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/07, 07:36:03 »
Dit ga ik zeker eens proberen want ik log inderdaad in op mijn vista zonder een paswoord en gebruikersnaam.

Ga het zeker eens proberen . Bedankt
In windows wordt altijd ingelogd, ook al zie je niks, dus bovenstaande klopt niet.

Tip voor iedereen in windows, kontroleer wat voor users bestaan, verander vooral de administrator naam naar iets anders(dus niet verwijderen).
Waar staan de users, niet bij configuratie scherm-users, reden er staan vaker meer users bij systeem beheer-computerbeheer-lokale gebruikers en groepen.

Re: map delen op een vista en delen met ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/07, 08:31:08 »
Dit ga ik zeker eens proberen want ik log inderdaad in op mijn vista zonder een paswoord en gebruikersnaam.

Ga het zeker eens proberen . Bedankt
In windows wordt altijd ingelogd, ook al zie je niks, dus bovenstaande klopt niet. Klopt voor de helft niet. Gebruikersnaam heb je inderdaad altijd, maar wachtwoord niet. Dat is een zwakke schakel van Windows.
En kennelijk werkte het met een wachtwoord invoeren, want hij doet het nu.


Tip voor iedereen in windows, kontroleer wat voor users bestaan, verander vooral de administrator naam naar iets anders(dus niet verwijderen).
Waar staan de users, niet bij configuratie scherm-users, reden er staan vaker meer users bij systeem beheer-computerbeheer-lokale gebruikers en groepen.
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com