Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DDS, Usenet en SSH  (gelezen 3543 keer)

dada1958

  • Gast
DDS, Usenet en SSH
« Gepost op: 2006/10/27, 14:10:59 »
Gisteren ben ik van Demon naar DDS overgestapt, bij Demon loopt het al een tijdje niet meer zo lekker als ik gewend was en DDS leek me gezien haar historie en Linux ondersteuning wel een goede keuze. Ook hebben ze een eigen news server. Dus ik heb een abonnement over het Tiscali-netwerk afgesloten. Bij de ISP heb ik m'n twijfels, het netwerk schijnt goed te zijn.
Gisteren was ik binnen een kwartier overgezet en dat is netjes.
Alleen kon ik geen gebruik maken van de news server van DDS, vraagje voor de helpdesk dus die vrij vlot op je mail reageert, dat moet gezegd worden.
Ik kreeg deze oplossing aangedragen:
Citaat
Ik zie net dat je een tiscali adsl verbinding hebt. de newsserver die je moet gebruiken is dan news.tiscali.nl
 
deze server heeft overigens geen binaries. Wil je deze groepen wel, kan je evt news.dds.nl gebruiken via een ssh tunnel
 
localhost:119 --> shell.dds.nl:ssh --> news.dds.nl:119
De news server van Tiscali is niet echt compleet te noemen en ik vraag me af of ik die SSH tunnel kan bewerkstelligen met Lokaties -> Verbinden met server?
In m'n LAN lukt het wel om contact te maken met m'n laptop en webserver die ook met Ubuntu draaien, maar met news.dds.nl lukt het me niet 123.
Is het

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
DDS, Usenet en SSH
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/27, 14:36:03 »
Ik denk dat ze bedoelen dat je met SSH een port forward (of "tunnel") moet doen. Dat ziet er best heftig uit, maat het is iets als (intype in een command venster):

ssh -L 119:news.dds.nl:119 user@news.dd.nl

Wat er gebeurt is dit: je laat je eigen "L"ocal SSH daemon luisteren op port 119, maar in werkelijkheid sluist deze je door naar port 119 op news.dds.nl  waar je inlogt met de gebruikersnaam "user".

Nu kun je in je browser URL invullen: http://localhost:119 en dan zou de verbinding tot stand moeten komen.

Het nadeel van een dergelijke methode is dat je dus steeds dat lastige SSH commando moet intypen (dan wel het in een scriptje zetten en dat starten) alvorens je dat news kunt gaan lezen. Daarnaast vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van het encrypten van reeds publieke informatie, maar goed ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

erikapekop

  • Gast
DDS, Usenet en SSH
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/21, 12:17:36 »
Onder Windows kjon ik erg goed met usenet uit de voeten bij xs4all. Nu ik Ubuntu gebruik moet ik dit nog uitvlooien, daar kan ik je niets over zeggen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
DDS, Usenet en SSH
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/21, 20:00:05 »
Je kan ook putty installeren, als je geen lange commando's in wil typen.
Dat lijkt me ook iets makkelijker in te stellen.

Het programma waarmee je je binaries binnenhaalt moet je dan laten verwijzen naar localhost:119
Door ssh wordt dat dan via shell.dds.nl doorgesluisd naar de news server.

Putty werkt op linux hetzelfde als op Windows, dus dan is het ook makkelijker om hulp te vragen :)