Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos op open bron!  (gelezen 1765 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Draadloos op open bron!
« Gepost op: 2007/03/06, 23:08:59 »
Inmiddels ben ik met de klaptop geheel "open bron" het internet op! Mijn klaptoppie heeft een Intel Centrino draadloze kaart, waarvoor Intel gelukkig open-bron-drivers beschikbaar heeft gesteld, die standaard in de Linuxkernel zitten. Zodat die kaart meteen werkt, zonder gezeur en gedoe. Heerlijk!

Vandaag heb ik bovendien nog de Linksys WRT54GL draadloze router aangeschaft: diens firmware is eveneens open-bron! Er staat een mooie verwijzing naar de GPL op de doos. Deze router draait namelijk op Linux. Met andere woorden: deze jongen is geheel open-bron aan het internet gekoppeld. Dat voelt prima aan!

In de komende tijd ga ik ook eens de alternatieve firmware proberen die er voor deze router bestaat binnen de open-bron-softwaregemeenschap. Linux regeert!

Groet, Pjotr.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Draadloos op open bron!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/06, 23:26:36 »
Kleine toevoeging: de essid van m'n draadloze router heb ik ingezet voor reclamedoeleinden: die luidt namelijk: "Linux=beter!"   :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Draadloos op open bron!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/07, 11:26:55 »
Ik begin een aardige zelfkicker te worden, geloof ik. Drie bijdragen achter elkaar, waarin ik tegen mezelf klets.... :-)

Nog een toevoeging, ook voor anderen van belang:
als je network manager installeert, dan kun je met Intel Centrino draadloze kaartjes ook heel makkelijk WPA beveiliging aanzetten. wpa supplicant heb je daar niet voor nodig. Dat komt natuurlijk doordat de Intel drivers open-bron zijn.

Ik heb er bij de aankoop van m'n klaptop dus ook goed op gelet, dat het allemaal Intel was wat de klok sloeg. Maar Intel voor draadloos en Nvidia voor videokaart kan ook prima, want Nvidia heeft weliswaar gesloten-bron-drivers, maar die zijn wel erg goed.

Overigens nog een tip voor bezitters van een Linksys WRT54GL 1.1 router:
Op dit ogenblik is via Linksys Europa alleen nog versie 4.30.7 van de firmware binnen te halen. Die heeft een paar gebreken, waaronder een niet functionerende toegangsbeperking (access restrictions). Lastig, als je kinderen hebt die je een beetje wil beperken in hun internetgebruik.

Dit probleem kun je oplossen door de nieuwste versie van de firmware, 4.30.9, binnen te halen vanaf de webstek van Linksys USA. Hier haal je de nieuwste firmware:
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_CASupport_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1166859841350&packedargs=sku%3DWRT54GL&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&displaypage=download#versiondetail

Deze firmware is eigenlijk bestemd voor hardwareversie 1.0, maar werkt ook op versie 1.1. Probleemloos, bij mij.

-toevoeging-
Ik heb even gebeld met de Linksys technische hulpdienst. Die vertelden mij, dat ik inderdaad zonder problemen de USA versie kan gebruiken. Het enige verschil is, dat kanaal 12 en 13 dan niet werken, omdat die in de VS zijn gereserveerd voor Defensie. Er is verder ook geen verschil in firmware tussen de 1.0 en de 1.1 versie van de router. Kortom: heb je zo'n router als ik, pak dan zeker die nieuwe firmware uit de VS!

Groet, Pjotr.

Draadloos op open bron!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/01, 07:06:55 »
Gaaf spul hoor! :) Wil ik ook wel voor de heb...

Hey maar die kanalen die in de USA worden gebruikt door defensie, waarom zou dat zijn, en wat kunnen die daar eigenlijk mee? Mischien tappen ze er wel iedereen mee af... :P
Denk het niet hoor, maar vind het wel vaag, in Europa is dat toch niet het geval?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Draadloos op open bron!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/01, 09:46:42 »
Nee, in Europa niet. Overigens zijn die kanalen 12 en 13 niet voor aftappen bedoeld in de VS, maar voor de draadloze netwerken van de militairen.

Offline Dorst

  • Lid
Draadloos op open bron!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/10, 19:36:13 »
Ik zie op de site van LInksys.com dat ondertussen versie 4.30.12 (US) van de firmware beschikbaar is. Heeft iemand hier ervaring mee? En voegt het wat toe t.o.v. de standaard meegeleverde 4.30.7?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Draadloos op open bron!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/10, 20:10:58 »
Citaat van: Dorst
Ik zie op de site van LInksys.com dat ondertussen versie 4.30.12 (US) van de firmware beschikbaar is. Heeft iemand hier ervaring mee? En voegt het wat toe t.o.v. de standaard meegeleverde 4.30.7?
Bedankt voor de tip! Ik heb de firmware van m'n router gelijk maar even opgewaardeerd van 4.30.9 naar 4.30.12. Het ging mij vooral om wat veiligheidsgaatjes (blijkens de uitgiftenotities) die blijkbaar nu zijn gedicht. Idioot genoeg staat de Nederlandse firmware nog steeds op 4.30.7.

Tot nu toe merk ik geen verschil in functionaliteit en werkwijze. Maar goed ook, want het ding heeft altijd prima gewerkt en moet dat natuurlijk vooral blijven doen.

@siegi: ook iets voor jou?   :-)

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos op open bron!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/10, 20:59:19 »
Aan Pjotr123
Goed idee die reclame. Doe ik ook. Beetje reclame kan nooit kwaad.
Vr.groet, peter