Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nvidia of onboard videokaart?  (gelezen 967 keer)

steven

  • Gast
nvidia of onboard videokaart?
« Gepost op: 2007/10/02, 13:51:59 »
Ik heb een video kaart (geforce 2 mx 100/200).
Maar ik maak geen gebruik van 3D.
Maakt het dan nog wat uit of ik mijn geforce2 verwijder en gebruik maakt van
de onboard video kaart (ik heb een intel 815 chipset) of kan ik toch beter gebruik maken van de opensource drivers van de geforce 2?

Dus is de opensource driver van de intel onboard videokaart beter dan de opensource driver voor de nvidia kaart?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
nvidia of onboard videokaart?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/02, 16:20:29 »
Ik ben niet zo'n hardware kenner, maar in het algemeen kun je stellen dat de losse kaart zich veel beter aan de standaarden houdt (lees: is te installeren en gebruiken door OSS drivers) dan on-board chips. Deze laatsten worden vaak geoptimaliseert voor gebruik op dat specifieke moederbord of er worden andere shortcuts gekozen om weer een paar centen te besparen, waardoor de kans op niet-geheel-volgens-de-standaarden-werken groter wordt. Maar dit is wel een generalisatie hoor en sommige merken (Acer) maken zich er meer schuldig aan dan anderen (Toshiba) om mijn ervaringen met laptops maar es te noemen ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
nvidia of onboard videokaart?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/02, 16:36:44 »
Het gaat wel om een intel on-board chip. Die zou gewoon direct out of the box moeten werken met de open source drivers.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
nvidia of onboard videokaart?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/02, 17:51:22 »
Ga voor de Intel! De Intel-fabriek heeft al z'n Linuxdrivers open bron gemaakt. Daarom zit je met Intel altijd goed in Linux: de drivers zitten gewoon in de Linuxkernel. Plug-and-play.

steven

  • Gast
nvidia of onboard videokaart?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/02, 18:43:22 »
Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Aangezien ik geen 3 D nodig heb ga ik voor de OS drivers. (dan weet is zeker dat eventuele lekken gedicht worden) en neem ik de intel driver.
De nvidia kaart kan ik dan voor een andere bak gebruiken.