Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board  (gelezen 13015 keer)

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Gepost op: 2007/08/04, 13:54:04 »
Matthew Garrett heeft een persoonlijke, technische analyse van Automatix gepubliceerd:
http://mjg59.livejournal.com/77440.html

Zijn conclusie is:

"Automatix exists to satisfy a genuine need, and further work should be
carried out to determine whether these user requirements can be
satisfied within the distribution as a whole. However, in its current
form Automatix is actively dangerous to systems - ranging from damage
to small items of user configuration, through removing user-installed
packages without adequate prompting or warning and up to the (small
but existing) potential to leave a system in an unbootable state.

The current design of Automatix precludes any reasonable way to fix
some of these problems. It is attempting to fulfil the role of a
high-level package manager without actually handling any sort of
dependency resolution itself.

A more reasonable method of integrating Automatix's functionality into
Ubuntu would be for the Automatix team to provide deb files to act as
installers for the software currently provided. These could then be
installed through the existing package manager interfaces. This would
solve many of the above problems while still providing the same level
of functionality.

In its current form Automatix is unsupportable, and a mechanism for
flagging bugs from machines with Automatix installed may provide a
valuable aid for determining whether issues are due to supported
distribution packages or third party software installers."

De laatste paragraaf is duidelijke taal.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/04, 16:50:55 »
Ach, het is en blijft rommel die je niet moet gebruiken .......
En, met (en na) Gutsy is het nog overbodig ook, zo makkelijk als het in Gutsy gaat houd je niet voor mogelijk !
Daar kan zelfs Bill nog een puntje aan zuigen :lol:

De wereld wordt steeds mooier met Ubuntu
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/04, 18:27:53 »
rommel wil ik het niet noemen, het principe was goed.
twerd alleen snel achterhaald imo in de nieuwere gebtuiksvriendelijker versies van ubuntu.
Sorgen iets soortgelijks.
ook puik idee maar de ontwikkelingen gaan gewoon te snel om bij te houden.
zijn net de laatst gemelde bugs verholpen loop je al weer een eind achter op de rest.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/04, 18:44:30 »
Ik heb er een linkje bij in m'n signature :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Math.

  • Lid
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/04, 19:41:30 »
goh wat een schattig draakje... ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/04, 19:49:48 »
Citaat van: Math.
goh wat een schattig draakje... ;)
ja, lief he :P :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Math.

  • Lid
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/04, 20:00:51 »
Citaat van: profoX
Citaat van: Math.
goh wat een schattig draakje... ;)
ja, lief he :P :)
hehe, kheb trouwns nog een bericht op je blogger achtergelaten... ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/04, 22:05:34 »
Citaat van: Dave
rommel wil ik het niet noemen, het principe was goed.
twerd alleen snel achterhaald imo in de nieuwere gebtuiksvriendelijker versies van ubuntu.
FOUT !!
Door het niet gebruiken van de standaard repositories, kom je onherroepelijk in de problemen.
Updaten gaat niet meer, en upgraden resulteert voor 99% zeker in een crash!
Dit heb ik aan de lijve ondervonden, nadat ik een test systeem had gemaakt met Dapper, automatix erop gezet en alles via automatix geinstalleerd had.
Na een poging tot upgraden naar 7.04 kon ik nog maar één ding doen: formatteren en opnieuw beginnen.
Rommel noem ik het dus wel, het principe van "externe" repositories is gewoon fout.

Groeten uit Zeeland,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/05, 02:37:28 »
Het principe dat iedere idioot met 3 klikken van alles kan installeren is best goed. Dat is ook de reden dat het zo populair is geworden en heeft bijgedragen aan het succes van Ubuntu.
Het vervelende is dat het onder de motorkap een zooitje is en je systeem kapot maakt. Daar zie je aan de buitenkant helemaal niks van, totdat het te laat is. Er zijn veel rare problemen bekend die moeilijk te diagnosticeren zijn en daarom ook moeilijk op te lossen. Als uiteindelijk blijkt dat die problemen vaak door automatix veroorzaakt worden geloven veel mensen het niet. Op de Engelstalige fora worden hele flame wars uitgevochten tussen mensen die het handig vinden en niet geloven dat het gevaarlijk is en mensen die meer verstand hebben van de techniek die zeggen dat automatix systeemen sloopt. Daarom ben ik heel blij dat iemand van de Technical Board zich duidelijk uitgesproken heeft over automatix.

Het advies is nog steeds hetzelfde: gebruik nooit automatix, want het is troep.
Alleen nu is het advies beter onderbouwd.

Offline siegi

  • Lid
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/05, 03:26:29 »
Op slashdot is de titel het volgende Automatix 'Actively Dangerous' to Ubuntu .

Persoonlijk denk ik wel dat er van de fouten die aan automatix worden toegeschreven 30 percent er niets mee te maken hebben.  Als er gezegd word dat er automatix is gebruikt bij de installatie krijgt ie gegarandeerd de reactie dat het daardoor komt.  Als het echt 100 percent slecht zou zijn zouden de ontwikkelaars dit zelf ook doorhebben en er gewoon geen kostbare tijd meer insteken.  
Maar er zijn natuurlijk ook fouten die 100 percent zeker de schuld van automatix zijn. Dus ik wil op geen enkele manier het gebruik van automatix aanraden eerder 100 percent afraden.  

@rOn je gaat wel heel erg in tegen derde partij repo's, weet dat seveas zijn repo ook een niet standaard niet officiële is.  Dus die zou je ook afraden? en Medibuntu ook?

Bij elke release van ubuntu word automatix een beetje minder nodig.  Maar misschien hebben we dit ook een beetje aan automatix te danken.  De ontwikkelaars wisten zo wat de meeste gebruikers het hardste misten.

Offline wutnubu

  • Lid
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/05, 08:51:39 »
@siegi

Wijze woorden, het is wel rommel, maar dat stimuleert tot het maken van beter...

Voor de mens kon praten waren we ook gewoon stomme apen.

Zo moet het werken in OpenSource land volgens mij.

Evolutionele software.

Groet

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/05, 10:20:54 »
Citaat van: siegi
@rOn je gaat wel heel erg in tegen derde partij repo's, weet dat seveas zijn repo ook een niet standaard niet officiële is.  Dus die zou je ook afraden? en Medibuntu ook?
Wanneer je extra repo's gebruikt, die goed worden ondersteund, is er (bijna) geen probleem te verwachten.
Automatix voegt repo's toe, gaat installeren en verwijderd hierna de repo's, vandaar dat een update/upgrade hierna niet meer gaat, of in het gunstigde geval onbetrouwbaar is.

Wacht maar af, tot je Gutsy ziet, mooier, beter en makkelijker dan Windows (mijn persoonlijke mening).

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

steven

  • Gast
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/05, 20:31:49 »
Automatix is naar mijn mening overbodig.
Het installeren is in Feisty al eenvoudig (hoe eenvoudiger kan je het nog maken)
Ook codecs en dat soort dingen.
Er zijn daarover duidelijke pagina's geschreven.
Je hoeft alleen maar stap voor stap uit te voeren wat op die pagina's staat.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/05, 22:16:50 »
Citaat van: Dave
twerd alleen snel achterhaald imo in de nieuwere gebtuiksvriendelijker versies van ubuntu.
Sorgen iets soortgelijks.
Dat er nu in Ubuntu een software_sources zit weet ik, zoals ik zelf ook in de eerste paar zinnen van ieder aankondiging van een sorgen release verkondig, had ik het idee ervoor en kwam de software_sources in de volgende release. Dat Ubuntu een softwarepakket meelevert betekent toch niet dat je geen soortgelijke programma mag schrijven? Denk maar aan alle andere office-pakketen, daar zijn er ook meerdere van. Ten tweede is source-o-matic ook een soortgelijke programma waar je niets over schrijft..
Citaat van: Dave
ook puik idee maar de ontwikkelingen gaan gewoon te snel om bij te houden.
Klopt gedeeltelijk, sorgen-1.0 was mijn eerste programma en ik besef dat het veel te lang duurde om een update uit te brengen. Daarom ben ik helemaal opnieuw begonnen, dit keer in python en met een online database, waardoor wijzigingen veel beter kunnen worden doorgevoerd. Dit zal allemaal in sorgen-1.1 komen. Deze is helaas wel iets meer vertraagd dan gewenst. De komende tijd zal ik echter weer aan de slag kunnen. Hierdoor zal ik in de toekomst veel sneller updates kunnen uitbrengen en wordt sorgen gebruiken veel makkelijker.
Citaat van: Dave
zijn net de laatst gemelde bugs verholpen loop je al weer een eind achter op de rest.
Snap ik niet helemaal, als je met de rest de software_sources bedoelt, heb ik sinds de eerste versie vrijwel geen veranderingen gezien, ook in gutsy niet. Mocht je met de rest source-o-matic bedoelen, wisselt het regelmatig wie meer up to date is, momenteel is source-o-matic dat lichtjes wel.

Verder is het goed om op te merken dat niet alle programma's dezelfde features hebben: sorgen-1.0 voert zelf gpg's in en ondersteunt 3rd-parties, source-o-matic laat je wel zelf het werk doen (heb ik niets tegen) en software_sources ondersteunt geen 3rd-parties (makkelijker ondersteunen). Misschien vind je sorgen-1.0 niet zo goed, maar sorgen-1.1 is stukken beter.

Hopelijk voel je je niet verplicht om sorgen goed te vinden, maar een vergelijking met automatix vind ik wel ver gaan. Sorgen-1.0.3 die ik begin mei heb uitgebracht (evenzo versies 1.0.0, 1.0.1 en 1.0.2) doet zelfs met de kleine bugjes uw systeem geen enkel 'schade' aan.

Voor opmerkingen blijf ik altijd open.

Groeten,
Kiwinote

Offline Dave

  • Lid
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/06, 12:26:46 »
ik vond automatix verrekte handig in begin.
maar al snel wordt het overbodig, enerzijds door dat nieuwere ubuntu versies meer in huis hebben en anderzijds je het systeem wat beter leert kennen en er tegen aan loopt dat het wat ver geintegreert zit in je systeem.
verrekte goed initiatief maar achterhaald in mijn gedacht.

ook sorgen heb ik geprobeert.
met name het verzorgen van de sleutels vond ik handig.
maar kreeg steeds veel foutmeldingen, hoewel onschuldig toch iri.
met de nieuwere versie van ubuntu hoefde ik maar ergens op te klikken en kreeg al de vraag of ik dit of dat geinstalleerd wil hebben.

Heb dan ook niet het gevoel wat te missen.
misschien dat dat nog komt?

de vergelijking drong zich op omdat het scrips zijn die eea automatisch voor je verzorgen
 en waarvan ik ook aangaf het principe heel goed te vinden.

Offline dude

  • Lid
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/21, 23:51:50 »
Citaat
ik vond automatix verrekte handig in begin.
Ik moest twee keer opnieuw met installeren beginnen nadat ik met Automatix een verkeerd script had geïnstalleerd. De filosofie van "voor beginners" gaat daarmee niet meer op.

tuxido_devito

  • Gast
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/05, 13:08:29 »
ach ja, gutsy heb ik nog niet gezien maar ik moet zeggen dat ik voor een paar dingen automatix heb gebruikt. het gaat dan bijvoorbeeld om de dvd codecs voor mijn systeem... volgens mij was dat trouwens de vorige versie en ging dat bij feisty vanzelf maar wat deert het. je moet het zo min mogelijk gebruiken. het is mischien nuttig voor de net beginnende prutser maar voor een doorgewinterde ubuntu gebruiker niet erg nuttig...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/05, 13:25:44 »
Citaat van: stani
"Automatix exists to satisfy a genuine need, and further work should be
carried out to determine whether these user requirements can be
satisfied within the distribution as a whole"
Zonder te kijken of automatix nu wel om niet goed is (de gemoederen lopen al weer heet op!), is dit waar het om gaat: er is een behoefte, deze behoefte wordt in kaart gebracht en vervolgens wordt deze behoefte op een nette wijze bevredigd.

Dus of je automatix nu wel of niet wilt of moet gebruiken (liever niet), zorg er in ieder geval voor dat datgene wat automatix doet, op een normale, veilige manier bereikt kan worden. Zonder meer automatix af te schieten (op zijn technische merites) brengt ons niet zo veel verder, ik ben er immers van overtuigd dat *elk* programma geboren is omdat er een bepaalde behoefte is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/05, 13:59:06 »
Citaat van: markba
Zonder meer automatix af te schieten (op zijn technische merites) brengt ons niet zo veel verder, ik ben er immers van overtuigd dat *elk* programma geboren is omdat er een bepaalde behoefte is.
Dat geldt voor elk product, ook voor heroïne en speed. Toch kun je die beter niet gebruiken: op korte termijn voel je je lekker, op wat langere termijn ga je eraan kapot. Automatix is de heroïne van de Ubuntuprogramma's.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/05, 14:17:36 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: markba
Zonder meer automatix af te schieten (op zijn technische merites) brengt ons niet zo veel verder, ik ben er immers van overtuigd dat *elk* programma geboren is omdat er een bepaalde behoefte is.
Dat geldt voor elk product, ook voor heroïne en speed. Toch kun je die beter niet gebruiken: op korte termijn voel je je lekker, op wat langere termijn ga je eraan kapot. Automatix is de heroïne van de Ubuntuprogramma's.
Nou, nou, overdrijven is ook een kunst, ik geloof niet dat software iets met drugs te maken hebben (tenminste, voor zo ver ik weet).

Wat ik naar voren probeer te brengen (maar dat lukt blijkbaar niet zo goed, iedereen leest wat hij of zij wil lezen): bepaal waarom iemand iets gebruikt. Binnen software-ontwikkeling (of eigenlijk product-ontwikkeling in zijn algemeenheid) worden dit requirements genoemd. Requirements leiden tot een implementatie en deze kan, afhankelijk van het doel geslaagd of niet geslaagd zijn (zoals bijvoorbeeld automatix). Blijft over dat de originele requirements er nog steeds staan, die dan nog steeds om een invulling wachten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/05, 15:10:39 »
Citaat van: markba
Requirements leiden tot een implementatie en deze kan, afhankelijk van het doel geslaagd of niet geslaagd zijn (zoals bijvoorbeeld automatix). Blijft over dat de originele requirements er nog steeds staan, die dan nog steeds om een invulling wachten.
Daar heeft Ubuntu al in voorzien:
https://help.ubuntu.com/community/NlMultimediaapplicaties

en deze:
Systeem - Beheer - Beperkt ondersteunde stuurprogramma's (restricted drivers manager)

Makkelijker kunnen ze het niet maken..... Daarom is het zo jammer, dat er nog steeds mensen zijn die naar Automatix grijpen.

Ik ben op dit moment wat aan het experimenteren met Fedora, en geloof me, daarbij is het heel wat moeilijker om die zaken (zoals jij zegt: "op invulling wachtende requirements") in orde te krijgen.....

Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #21 Gepost op: 2007/09/05, 15:39:58 »
Had vroeger geregeld dingen die niet werkten doordat ik automatix gebruikte.

Ben blij dat ik ervan af ben.

Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #22 Gepost op: 2007/09/14, 22:18:56 »
Citaat van: Johanvd
Het principe dat iedere idioot met 3 klikken van alles kan installeren is best goed. Dat is ook de reden dat het zo populair is geworden en heeft bijgedragen aan het succes van Ubuntu.
Het vervelende is dat het onder de motorkap een zooitje is en je systeem kapot maakt. Daar zie je aan de buitenkant helemaal niks van, totdat het te laat is. Er zijn veel rare problemen bekend die moeilijk te diagnosticeren zijn en daarom ook moeilijk op te lossen. Als uiteindelijk blijkt dat die problemen vaak door automatix veroorzaakt worden geloven veel mensen het niet. Op de Engelstalige fora worden hele flame wars uitgevochten tussen mensen die het handig vinden en niet geloven dat het gevaarlijk is en mensen die meer verstand hebben van de techniek die zeggen dat automatix systeemen sloopt. Daarom ben ik heel blij dat iemand van de Technical Board zich duidelijk uitgesproken heeft over automatix.

Het advies is nog steeds hetzelfde: gebruik nooit automatix, want het is troep.
Alleen nu is het advies beter onderbouwd.
gelezen in : http://www.freiesmagazin.de/freiesMagazin-2007-09 >> pdf: blz 24 Genauer hingeschaut: Kritik an Automatix  
diverse ref. punten/links en er wordt uitgelegd WAAROM het gebruik van automatix af te raden is. Automatix-fans: lees dat nou eens!!!
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #23 Gepost op: 2007/10/10, 09:02:40 »
Volgens mij bestaat Automatix niet meer. Onder Feisty was het al niet meer nodig en onder Gutsy is het zelfs volledig overbodig geworden. De website geeft een foutmelding. Dus ik denk dat het doek voor Automatix is gevallen en ik heb zo'n flauw vermoeden, dat er een aantal mensen zijn die nu opgelucht adem halen :)
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline siegi

  • Lid
Automatix onder de loep van Ubuntu Technical Board
« Reactie #24 Gepost op: 2007/10/10, 18:10:56 »
Citaat van: ml2mst
Volgens mij bestaat Automatix niet meer. Onder Feisty was het al niet meer nodig en onder Gutsy is het zelfs volledig overbodig geworden. De website geeft een foutmelding. Dus ik denk dat het doek voor Automatix is gevallen en ik heb zo'n flauw vermoeden, dat er een aantal mensen zijn die nu opgelucht adem halen :)
De site is op http://www.getautomatix.com/ en het laatste bericht is van 31/7, redelijk recent dus.