Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp aub bij DejaDup > NAS  (gelezen 279 keer)

Offline JAM

  • Lid
Hulp aub bij DejaDup > NAS
« Gepost op: 2016/09/17, 19:19:28 »
Gisteren een backup gestart met DejaDup naar mijn NAS met FTP.
Het liep als een treintje, maar na meer dan 20 uur liep de zaak vast.
Ik kreeg de volgende foutmelding (zie bijlage aub)
Nu probeer ik een bestaande DejaDup backup vanaf mijn externe hdd naar mijn NAS te kopieren met een USB kabel.
Het bestand is + 200GB, maar de overdracht gaat 29 uur bedragen.
Is dit niet erg lang?? Wellicht doe ik wat fout.
Heb al aanbeveling gehad om met rsync te backuppen, maar vind voor mij geen bruikbare handleiding.
Wie kan me een tip geven aub?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hulp aub bij DejaDup > NAS
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/17, 22:47:33 »
Rsync kun je gewoon grafisch doen.

Snelheid?, ga eens wat testen,
Wat is je snelheid van je netwerk? de echte snelheid,
snelheid nas? hier ook de echte snelheid?
Snelheid pc of externe hd?
Komt dus meer bij kijken, dus test eens.
Ja een backup maken duurt lang is heel normaal.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hulp aub bij DejaDup > NAS
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/18, 00:11:54 »
Hoi JAM,

Mijn oude 640 GB externe harddisk met een USB 2 connectie zet 1 GB weg in 30 seconden naar mijn harde schijf. Dat is een SSD, dus de beperking is hier puur de leessnelheid van die externe schijf en de USB. Voor 200 GB zou je dan 100 minuten kwijt zijn. Iets meer dan anderhalf uur. Dan is 29 uur wel heel erg lang. Jouw reserve is dus terecht, lijkt me zo.

Ik zal het zo nog even proberen met een bestand van 7 GB. [edit] Snelheid is ongeveer gelijk. Nou is dat zo'n 30 MB/s. Dat is wat men zegt het maximum voor USB 2. Dan nog is 29 uur wel heel erg lang. Zou dat nou door die NAS komen? Ik heb zelf geen NAS, zie er het echte nut niet van in voor persoonlijk gebruik.

rsync is reuze gemakkelijk in de terminal, maar mijn ervaringen met grsync waren erg tegenvallend. In jouw geval lijkt me gewoon kopieren met het bestandsbeheer wel het beste. Je zou het eens kunnen uitproberen met wat onbelangrijk materiaal.

De opdracht is heel simpel

rsync -av bronmap/ doelmap/
Voorbeeld:

Ik wil alles in mijn map /home/just/kdenlive kopieren naar de externe drive /media/just/video/kerst2015/

rsync -av  /home/just/kdenlive /media/just/video/kerst2015/
groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/09/18, 00:24:34 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hulp aub bij DejaDup > NAS
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/18, 07:55:19 »
Bij een backup moet je ook het origineel en je backup(copie ervan), vergelijken, meestal zit dit in je backup software.
Dus kopieren is geen backup, want je vergelijkt het origineel en copie niet met elkaar.
Dus je backup tijd wordt hierdoor veel langer, maar je weet wel dat je backup goed is.

Grsync, enigste om op te letten is,
bij invullen van de mappen, zet op het einde altijd een /  , grsync doet dit niet, vroeger had ik opeens dat ik in een verkeerde map aan het backuppen was, dus er werd een 2e copie gemaakt.
Als je grsync gebruikt, dan zie je ook de terminal commando, deze kun je dus ook copieren en gebruiken via een script, of meerdere backup van grsync in een script zetten, en eerst via grsync testen.

Zoek ook met google welke backup software je hebt voor linux, er zijn altijd meerdere manieren, dus test eerst een tijdje.

Offline JAM

  • Lid
Re: Hulp aub bij DejaDup > NAS
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/18, 10:42:40 »
Ok Jan en Just, dank jullie wel.
Het gaat niet zozeer over de snelheid, alswel dat de zaak vastloopt tegen het einde. Dan is de hele backup niet meer te gebruiken...!
i5 pc, laatste nieuwe nas en een Asus 68 rt router, dit zou toch moeten werken, snel bedoel ik..
Zal eens wat proberen.



Offline jan11000

  • Lid
Re: Hulp aub bij DejaDup > NAS
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/18, 10:50:25 »
Vastlopen van je backup,
probeer gewoon copieren,
andere backup software,
bijv grsync.
Misschien andere hardware wat stoort, router switch, misschien je nas die gaat updaten of andere software die op de nas wordt gestart.

Offline JAM

  • Lid
Re: Hulp aub bij DejaDup > NAS
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/18, 11:02:42 »
Ola jan1000,

Waar kan ik wat vinden over grsync, niet te moeilijk bedoel ik.
Nog een vraag,
Als ik een bestaande DejaDup backup op mijn externe harddisk, kopieer naar mijn NAS,
zou DejaDup deze dan ook herkennen en bijwerken?