Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST_Nieuw gemaakte partitie niet te gebruiken. Wat doe ik fout?  (gelezen 1298 keer)

Offline aburg

  • Lid
Ik heb via schijfgereedschap een extra partitie aangemaakt gelijk na installatie van Ubuntu 11.04.
Echter ik kan deze niet terug vinden, en het lijkt alsof de partitie niet meer te benaderen is.

Ik voeg twee afbeeldingen bij die mogelijk helpen om een oplossingsrichting te vinden.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/10, 22:13:34 door aburg »

Offline Nollie

  • Lid
Re: Nieuw gemaakte partitie niet te gebruiken. Wat doe ik fout?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/07, 21:55:30 »
de 2e is slecht te lezen, maar het is blijkbaar wel gekoppeld aan Media. Hoe heb je dit gedaan ?

probeer anders te koppelen via pysdm (storage device manager); eerst installeren.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuw gemaakte partitie niet te gebruiken. Wat doe ik fout?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/07, 22:06:56 »
Media map natuurlijk niet gebruiken, dit wordt door ubuntu al gebruikt.
maak er /media/nogietsvan

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuw gemaakte partitie niet te gebruiken. Wat doe ik fout?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/08, 09:43:13 »
Je zal als alles goed is, je partitie terugvinden door te navigeren naar /media.

Zoals reeds gemeld, is het een zeer slecht idee om aan te koppelen op /media. Ubuntu gebruikt namelijk /media voor aankoppelingspunten van verwijderbare schijven.

Je kan dus aankoppelen onder bijvoorbeeld /media/nieuwe_schijf. Dan zal je ook een icoon van die partitie op je desktop (of in de Unity launcher) vinden.

Beter is het, interne partities aan te koppelen onder bijvoorbeeld /mnt/nieuwe_schijf. Dan krijg je geen automatisch icoon op je desktop, maar er zijn vele andere, meer flexibele manieren om "shortcuts" te maken naar elk gedeelte van die nieuwe schijf die je wil.

Er is veel documentatie te vinden over het automatisch aankoppelen van een interne partitie tijdens de opstart. Dit houdt twee stappen in
1) Je maakt een koppelpunt aan: dit is eenvoudig een nieuwe lege folder
2) Je voegt het commando voor het aankoppelen toe aan het configbestand /etc/fstab

Offline jolo

  • Lid
Re: Nieuw gemaakte partitie niet te gebruiken. Wat doe ik fout?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/08, 20:34:39 »
Verder is het aan te raden die extra partitie een zinnige volumenaam te geven. Bijvoorbeeld Data of Downloads. Afhankelijk waarvoor je 'm gebruikt. Het voordeel daarvan is dat deze dan makkelijker in Nautilus herkend kan worden. En onder die naam wordt deze dan in een submap van /media gemount. Is de volumenaam Data, dan wordt deze door Nautilus gemount onder /media/Data. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline aburg

  • Lid
Re: Nieuw gemaakte partitie niet te gebruiken. Wat doe ik fout?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/09, 09:21:21 »
Dank jullie wel voor alle reacties.
Ik wil de extra partitie gebruiken om een back-up te maken. Zowel van mijn documenten als van bijv. twee mailboxen die ik gebruik.

Als er dan bijv. een update van Ubuntu komt (nieuwe versie) kan ik wat makkelijker kiezen voor een schone installatie.

Offline Dave

  • Lid
Re: Nieuw gemaakte partitie niet te gebruiken. Wat doe ik fout?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/09, 13:20:57 »
Ik had pas een 2e schijf met gparted bewerkt en moest mezelf nog gebruikersrechten geven via "sudo nautilus" en de eigenschappen van de partitie alvorens ik er gebruik van kon maken.
Alleen kon ik die wel zien tevoren dus of dit eenzelfde euvel is?


Offline aburg

  • Lid
Re: Nieuw gemaakte partitie niet te gebruiken. Wat doe ik fout?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/10, 22:11:54 »
Ik heb nu inderdaad de beschikking over een Extra_schijf.
Back-up van documenten en mailbox gemaakt.
Dank voor de hulp.

Offline koos4401

  • Lid
Re: OPGELOST_Nieuw gemaakte partitie niet te gebruiken. Wat doe ik fout?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/11, 10:15:28 »
Als ik het hele verhaal goed lees, is TS prima geholpen en dus tevreden. Maar...   waarom heeft niemand TS het advies erbij gegeven om z'n backup op een fysiek andere schijf te maken dan de schijf waarop z'n OS staat?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: OPGELOST_Nieuw gemaakte partitie niet te gebruiken. Wat doe ik fout?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/11, 16:23:44 »
Maar...   waarom heeft niemand TS het advies erbij gegeven om z'n backup op een fysiek andere schijf te maken dan de schijf waarop z'n OS staat?
Daarover ging de vraag niet ....
Maar het is natuurlijk wel een zeer goede opmerking: de backup op de andere partitie mag niet de enige zijn. Als er een probleem is met de harde schijf, dan zijn immers zowel originele data als backup verloren...

Offline aburg

  • Lid
Re: OPGELOST_Nieuw gemaakte partitie niet te gebruiken. Wat doe ik fout?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/11, 19:21:33 »
Uiteraard maak ik ook af en toe een backup naar een externe harde schijf

Offline koos4401

  • Lid
Re: OPGELOST_Nieuw gemaakte partitie niet te gebruiken. Wat doe ik fout?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/11, 19:35:29 »
@Aburg: dank je voor de melding.
@Vanadium: vandaar "........het advies erbij gegeven............"
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523