Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Grub herstellen  (gelezen 3339 keer)

Deftoms

  • Gast
(opgelost) Grub herstellen
« Gepost op: 2008/06/08, 21:05:33 »
Ik heb vandaag in Windows mijn partities veranderd (een bijgemaakt en een verkleind). Bij het opstarten verschijnt grub echter niet meer (foutcode 15). Op internet vond ik dat je de mbr moest herstellen en dan via de liveCD grub herinstalleren. Ik heb de mbr hersteld (boot dus automatisch in windows nu), maar het lukt me niet om grub te herinstalleren. Ik moet volgend commando ingeven 'find /boot/grub/stage1' maar krijg telkens de boodschap 'cannot find file'. Als ik gewoon via de nautilus zoek dan vind ik hem terug op /media/disk/grub/stage1 (mijn /boot staat op aparte partitie). Het commando aanpassen naar 'find /media/disk/grub/stage1' geeft eveneens geen resultaat. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2009/07/01, 22:56:36 door Wanda Rooze »


Deftoms

  • Gast
Grub herstellen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/09, 12:56:42 »
Thx, heb het geprobeerd en lukte niet van de eerste keer. Er stond in de config-files dat /boot op (hd0,9) stond, maar hierbij kreeg ik telkens een foutmelding, dan maar (hd0,10)geprobeerd en lukte perfect. Blijkbaar is het werken met partition magic toch iets veranderd, ook al was het op een andere hd dat ik de wijzigingen doorvoerde. heb in /etc/fstab dan wel nog wijzigingen moeten aanbrengen aangezien de verwijzingen niet meer klopten. Nu lukt alles weer zoals voorheen.

mvg

Re: Grub herstellen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/01, 13:43:40 »
Doordat je een nieuwe partitie aanmaakt, kan `t zijn dat je ubuntu-partitie een ander nummer heeft gekregen en niet meer op wil starten. Ik heb dat gehad en toen ik de nieuwe partitie daarna gedeleted heb, werkte de grub weer. Wel kan je op het einde van de harde schijf partities bijmaken; ook kun je partities verkleinen en vergroten en verschuiven bv. m.b.v. gparted.