Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen  (gelezen 8112 keer)

Offline HarzG

  • Lid
info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Gepost op: 2015/03/01, 21:16:47 »
Het aangifteprogramma 2014 is een beetje verstopt, maar wel te vinden. Men wil dat je online aangifte doet. Dat is een discutabele keuze gezien de slechte bereikbaarheid van de site.
Downloaden is dus wel aan te bevelen: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/linux/ib2014_linux.tar.gz

Vandaag kon ik met Firefox wel inloggen bij mijn.belastingdienst.nl, maar ik zag geen gegevens om te downloaden.
Verder kwam telkens bij de controle van de NAW-gegevens een foutmelding met het advies dat ik het later nog een keer kan proberen.
Blijkbaar zit de controle niet goed in elkaar want ik kon via een trucje wel bij de gegevens komen.

Ik heb tijdelijk Midori tot standaardbrowser gemaakt en daarin vastgelegd dat die zich als "Safari" moet tonen. De Apple-gebruikers krijgen bij de fiscus blijkbaar een betere toegang tot de data. Misschien is daar ook meer te halen :)
Vanuit het aangifteprogramma kom je bij de optie om gegevens te downloaden.
Met Midori=Safari heb ik mijn gegevens netjes gedownload en kan het programma gebruiken.
(Firefox 36 opent met een standaardscherm en niet met de pagina van de belastingdienst, dat schijnt een fout te zijn in FF 36 die ook vanuit Thunderbird voorkomt.)

Het trucje van vroeger met de lettertypes werkt helaas niet meer
./ib2014ux -L -*-DejaVuSans-medium-r-*-*-12-*-*Je krijgt bij een onjuist lettertype (of met de optie "-L -") een keuzescherm waarin je een lettertype kan kiezen. De weergave is nogal matig.
Ook het kiezen van een andere grootte in het keuzescherm heeft geen invloed, het blijft volgens mij 10pt.
Onderaan in het keuzescherm staat ook nog een melding bij de meeste beschikbare fonts dat het een 2 byte font is wat misschien niet correct wordt weergegeven.

Daarnaast is de voorkeursplek veranderd waar de aangifte wordt bewaard. Vroeger was dat /home/user/belastingdienst.nl/ib2013 nu staat de standaardmap in /home/user/Documenten/belastingdienst.nl/ib2014.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/01, 21:18:47 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"


Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/01, 22:32:47 »
Voor het (nogmaals) downloaden van de vooraf ingevulde gegevens: https://mijn.belastingdienst.nl/VIADownload2015/index.html
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/01, 22:52:26 »
Ehhhh.....het is 1 maart......  =D
http://nos.nl/artikel/2022103-website-aangifte-belastingdienst-overbelast.html
En we hebben dit jaar zelfs een maand langer de tijd.

Lijkt een beetje op de release van een nieuwe Ubuntu......dan wil ook iedereen als eerste (F5, F5, F5!) en gaat het downloaden zo traag.  ;)

In de loop van volgende week nog eens proberen.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/01, 23:00:45 door VuurVosje »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/01, 23:04:37 »
Ik heb via het webportaal aangifte gedaan tijdens Boer Zoekt Vrouw..... Van drukte was er toen niks te merken.  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/06, 08:55:03 »
Ik heb net dat programma opgezocht en gestart. Het werkt als vanouds. Dat wil zeggen: eigenlijk één grote berg getob. Nou zijn we hier erg handig en we steunen elkaar. Maar hoe moet een Jan Modaal hier ooit uitkomen?

Ik heb een ietwat ingewikkelder financiële situatie, dus wil ik een afzonderlijk programma waarin ik alles rustig kan invullen, aanpassen en overwegen. Ik weet niet hoe die online aangifte werkt. Dat ga ik wel uitzoeken als ik met dit programma de cijfers naar wens op een rij heb staan. Voorlopig kloppen de door de Belastingdienst ingevulde inkomsten op het eerste oog al helemaal niet.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/06, 12:30:53 »
De installatie zal met de .deb wel een stuk eenvoudiger zijn, dat geef ik graag toe. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan het .tar.gz  bestand, maar dat terzijde.

Om te beginnen sluist de Belastingdienst de bezoekers van de website naar de app en de online aangifte. Het vinden van het programma zelf lijkt inderdaad met opzet moeilijker gemaakt, zoals hier al opgemerkt. Ik heb een hekel aan dingen die het alleen "doen" als je internet hebt. Dan ga je als mantelzorger iemand helpen, die bijvoorbeeld door de leeftijd te oud is om iets met Internet te doen. Daar kan je dus niet online. Met een beetje pech kan je een keer of wat op en neer om alle papiertjes te vinden.

Dan heb je die .tar.gz. De meest simpele programma's hebben wel een paar instructies hoe te installeren. Niet onze "leuker kunnen we het niet maken, gemakkelijker wel" club. Dan je klaarstaande gegevens downloaden met inloggen via Digid. Ook belabberd gedocumenteerd. Kijk, ik snap dat. Maar een heleboel mensen snappen dat niet. Die gaan dan wel naar een belastingconsulent tegen betaling.

Nee, het is in mijn ogen niet acceptabel. Twee keer een nette uitleg, dat is toch niet teveel gevraagd. Hopelijk zijn er mensen die in die leemte gaan voorzien. Die mogen van mij extra aftrek :D ! En fors ook ... .
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/06, 13:18:13 »
Maar hoe moet een Jan Modaal hier ooit uitkomen?

Jan Modal gebruikt de veel eenvoudiger webversie (of evt. de smartphone-app) of laat de aangifte doen door een derde partij (bijv. een gratis belastingconsulent).

Nu begrijp ik dat dat in jou geval niet handig is, maar voor een gemiddelde consument ("Jan Modaal") is dat geen probleem. En anders kun je, zoals @femke98 al zegt, de .deb gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/06, 13:19:50 door Vistaus »

Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/03/06, 13:23:56 »
De installatie zal met de .deb wel een stuk eenvoudiger zijn, dat geef ik graag toe. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan het .tar.gz  bestand,
Dat is je eigen keuze.

Dan je klaarstaande gegevens downloaden met inloggen via Digid. Ook belabberd gedocumenteerd.
De aangifte van dit jaar kan ik nog niet over oordelen, maar vorig jaar ging het ophalen vd gegevens erg soepel.
Inloggen met DiGid was niet anders dan anders.

Nee, het is in mijn ogen niet acceptabel.
De aangifte van dit jaar kan ik nog niet over oordelen, maar vorig jaar ging het erg soepel.
Een raar, maar nog steeds leesbaar,  lettertype was mijn grootste probleem.
De context gevoelige hulp is zeer handig; die dikke belastingalmanakken heb je minder tot niet meer nodig.

Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/03/06, 13:30:00 »
@Mods
Is het misschien een idee om de 'belasting' topics bij elkaar te vegen in één "Het grote inkomstenbelasting topic"?
Ik kan mij herinneren dat het vorig jaar een woud aan topics werd met veelal dezelfde vragen (zoekfunktie....  ??? ), die kant gaat het dit jaar weer op.

Bovenin een sticky met links naar de handleidingen van femke98, Pjotr etc.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #11 Gepost op: 2015/03/06, 13:37:23 »
Maar hoe moet een Jan Modaal hier ooit uitkomen?

Jan Modal gebruikt de veel eenvoudiger webversie (of evt. de smartphone-app) of laat de aangifte doen door een derde partij (bijv. een gratis belastingconsulent).

Nu begrijp ik dat dat in jou geval niet handig is, maar voor een gemiddelde consument ("Jan Modaal") is dat geen probleem. En anders kun je, zoals @femke98 al zegt, de .deb gebruiken.

Je springt wel erg vlot over mijn andere argumenten heen! Die webversie bevatte trouwens een fout, las ik in het nieuws. Verder hou ik niet erg van gratis bij serieuze dienstverlening. Hun echte belang is ergens alleen dat ze je weer kwijt zijn. De prestatie doet er niet zo toe. Een betaalde dienstverlening moet wel voldoende prestaties leveren, want anders raken ze hun klanten kwijt.

Nou heb ik wel het idee dat dat bij belastingconsulenten mee valt, maar het ene na het andere gebeuren komt tegenwoordig negatief in het nieuws.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/06, 13:43:07 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #12 Gepost op: 2015/03/06, 13:52:42 »
Ik heb het dan ook over erkende gratis belastingconsulenten van de gemeente of het UWV. Particuliere consulenten is een ander verhaal, dat weet ik, was 3 dagen geleden nog zo eentje in Opgelicht (televisie) die de boel bedonderde.

En achja, een foutje... alles kan wel eens een fout bevatten, ook de desktop-versie. Niks is 100% foutloos ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #13 Gepost op: 2015/03/06, 14:04:25 »
Ik heb het dan ook over erkende gratis belastingconsulenten van de gemeente of het UWV.

Die twee instituten staan bij mij nou niet bepaald op de lijst "vertrouwd", hoor. Maar laten we dat maar laten voor wat het is.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

  • Lid
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #14 Gepost op: 2015/03/06, 14:35:58 »
Op de website van de belastingdienst staat daarover ook instructies. Bij “Linux - Tarball opstarten via terminal venster” in die ~/Downloads/ib2014/bin map, geven ze als voorbeeld ./ib2014ux -L 'ib2014' 2>/dev/null & [Enter]

Daarmee gooien ze die nutteloze foutmelding over die lettertype in /dev/null en verschijnt eveneens het keuzescherm voor een lettertype. Lettertype courier > Medium [M] 14 ziet er wel redelijk leesbaar uit.

Alleen hadden de invulvelden van de Persoonlijke gegevens iets breder gekund. Ze zijn niet groot genoeg, om het Burgerservicenummer en de geboortedatum volledig te kunnen tonen. En vind ik dat de Ja Nee keuzevelden er beter hadden kunnen uitzien. Dat ziet er in het Windows belasting aangifteprogramma er beter uit.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #15 Gepost op: 2015/03/06, 18:17:49 »
Op de website van de belastingdienst staat daarover ook instructies.

Bij de pagina waar ik het programma voor de aangifte (niet de voorlopige dus) vond stond niets. Nog eens verder zoekend blijkt dat via de link Technische eisen te vinden te zijn.

Nee, ik blijf bij mijn kritiek: het is domweg niet goed genoeg. Minimaal hadden ze op dit punt de nu gevonden tekst dan in een install.txt bestand kunnen kopiëren in de tarball. Nu sturen ze je een zoekplaatje. Burgers stuur je geen zoekplaatjes en als wij hier willen dat Linux algemeen geaccepteerd zal worden dan is hieraan al helemaal behoefte van de overheid.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #16 Gepost op: 2015/03/06, 21:22:12 »
waarom dan niet de .deb?
Veel makkelijker dan die tar.gz
Waarom kies je die boven de .deb....dat vraag ik mij nou af. Waarom zelf moeilijk doen als het makkelijk kan.

LOL! OK, ik leg het uit. Misschien keer ik op mijn schreden terug. Een eigenwijs heeft vooral zichzelf ermee.

Als ik een herinstallatie doe kopieer ik de hele thuismap naar een externe HD en later weer terug natuurlijk. Voor alle programma's houd ik de terminalopdrachten bij en dan draait dat verder vanzelf.

Voorbeeld:

sudo apt-get install scribus inkscape pdfshuffler kdenlive focuswriter shutter audacity gramps mc scribus k3b escputil vlc gimp-ufraw dkms
Het complete verhaal heeft ook het toevoegen van ppa's en nog wat meer erin. Maar die .deb moet helemaal met de hand en ik wil ook een paar jaren terug nog kunnen kijken. Tja, dan vind ik de .tar.gz toch aanlokkelijk.



GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #17 Gepost op: 2015/03/06, 21:41:45 »
Het complete verhaal heeft ook het toevoegen van ppa's en nog wat meer erin. Maar die .deb moet helemaal met de hand en ik wil ook een paar jaren terug nog kunnen kijken. Tja, dan vind ik de .tar.gz toch aanlokkelijk.
Zo kun je gemakkelijk de .deb installeren via de terminal:

wget http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/linux/ib2014_1.10_i386.deb
sudo dpkg -i ib2014_1.10_i386.deb
rm ib2014_1.10_i386.deb

Het grote voordeel van de deb is dat er netjes een opstartlink wordt geinstalleerd. In Ubuntu kun je dan simpelweg via de Dash het programma opstarten.

Ik ga deze info tzt bijwerken: http://devrijepc.nl/wiki/doku.php?id=veelgesteldevragen#belasting_invullen_via_ubuntu
Daarbij zal ik uitgaan van de package; mijn primaire advies zal echter zijn om de aangifte online te doen.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/06, 21:52:03 door markba »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #18 Gepost op: 2015/03/07, 12:11:10 »
De deb kan je gewoon dubbelklikken en dan met Gdebi installeren. Hoeft helemaal niet in de terminal.
Ah, tnx voor de info.  =D

Die terminalregels waren nav jvecht dat hij graag de installatie van die deb in een script wil zetten. En dat heb ik ff uitgezocht. En overigens, zo ga ik dat ook op de wiki van De Vrije PC vermelden. Kunnen de mensen lekker knippen-en-plakken.

EDIT. Voor de liefhebbers, de aangepaste handleiding voor de belastingaangifte:
http://devrijepc.nl/wiki/doku.php?id=veelgesteldevragen&#belasting_invullen_via_ubuntu
« Laatst bewerkt op: 2015/03/07, 20:02:06 door markba »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #19 Gepost op: 2015/03/08, 01:34:44 »
mijn primaire advies zal echter zijn om de aangifte online te doen.
Idem.... Een grote verbetering, en bovendien eentje die het Linuxgebruikers makkelijker maakt.  :)

Op een minderheid na, die wegens complexe financiële omstandigheden blijkbaar nog afhankelijk blijft van het losse programma. Hopelijk komt daar volgend jaar ook een oplossing voor, in de vorm van een uitbreiding/verbetering van de internetaangifte via de webpagina.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #20 Gepost op: 2015/03/08, 09:28:09 »
Op een minderheid na, die wegens complexe financiële omstandigheden blijkbaar nog afhankelijk blijft van het losse programma.
Eerlijk gezegd had ik het idee dat online vs offline geen verschil maakt tav functionaliteit. Heb daar op de site van de BD ook geen verwijzing naar gezien.
(daarmee zeg ik niet dat het niet zo is.....)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #21 Gepost op: 2015/03/08, 09:47:46 »
Ergens snap ik jullie niet goed :D Toen de "cloud" zijn opmars begon zaten er een heleboel mensen zich daartegen af te zetten. En nu kan je online aangifte doen en iedereen springt op die trein. Vrijheid blijheid natuurlijk, daar niet van.

Maar wat online staat kan in de volgende zucht ook weer weg zijn. En hoe lang blijft dat allemaal beschikbaar? Ander vraagje: hoe betrouwbaar is dat nu echt? De afgelopen tijd zijn er toch weer een paar gevallen geweest van ernstige problemen rond de veiligheid van gegevens.

Nou zal ik de laatste zijn om luidkeels te beweren dat het hier thuis wel goed zit. Misschien zit er toch een slimme achterdeur in mijn router en mijn Xubuntu installatie, maar ik voel niet veel voor het denken in complottheorieën :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

  • Lid
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #22 Gepost op: 2015/03/08, 11:58:52 »
dat was voorafgaande jaren ook al zo. Vooral die ja en nee, daar zie je amper verschil in. En als je al verschil ziet, moet je nadenken wat je nu hebt aangevinkt of niet.
Maar toch hoop ik weer elk jaar, dat dit verbetert wordt. De eerste afbeelding is ib2014 in Ubuntu. En de tweede afbeelding is  ib2014 in Windows 7.

Ik vind zelfs dat ib2014 in Ubuntu iets achteruit is gegaan. Het afdrukken voor eigen gebruik is bij mij op de Photosmart 6510 kleiner geworden. En is daardoor moeilijker leesbaar. Het controleren van de belastingaangifte heb ik deze keer gedaan in de ib2014 Windows versie.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #23 Gepost op: 2015/03/08, 12:08:40 »
Het controleren van de belastingaangifte heb ik deze keer gedaan in de ib2014 Windows versie.

Jolo, als jij daartoe besluit - en we weten hier allemaal dat jij absoluut geen beginner bent en ook zeker niet Jan Modaal in Linux - dan is de Linux versie toch eigenlijk met de aanduiding "waardeloos" te kwalificeren? Daar zou je dan toch gewoon het woord "rotzooi" bij kunnen gebruiken? Laten we nou geen verstoppertje gaan spelen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #24 Gepost op: 2015/03/08, 12:45:34 »
Ergens snap ik jullie niet goed :D Toen de "cloud" zijn opmars begon zaten er een heleboel mensen zich daartegen af te zetten. En nu kan je online aangifte doen en iedereen springt op die trein. Vrijheid blijheid natuurlijk, daar niet van.

Maar wat online staat kan in de volgende zucht ook weer weg zijn. En hoe lang blijft dat allemaal beschikbaar? Ander vraagje: hoe betrouwbaar is dat nu echt? De afgelopen tijd zijn er toch weer een paar gevallen geweest van ernstige problemen rond de veiligheid van gegevens.

Nou zal ik de laatste zijn om luidkeels te beweren dat het hier thuis wel goed zit. Misschien zit er toch een slimme achterdeur in mijn router en mijn Xubuntu installatie, maar ik voel niet veel voor het denken in complottheorieën :D

Nou, de Belastingdienst biedt dit aan en die zullen heus op tijd aankondigen wanneer ze zouden stoppen met die online aangifte. Komt nog eens bij dat je je gegevens altijd als kopie kunt downloaden voor dat offline progje middels de online-versie en ook op het einde van de offline-versie onderteken je de boel met DigiD. Dus qua veiligheid maakt het al geen verschil. Of je logt in en met DigiD en vult de boel in of je vult de boel in en zet je handtekening met DigiD. Blijft dezelfde (onveilige) dienst. Tja...

De enige groep mensen die hier wordt buitengesloten is de groep waar o.a. forumcollega @PKing onder valt: de groep die geen DigiD heeft.

Voor de duidelijkheid: ik doelde met deze post dus *alleen* op het stukje veiligheid dat je noemt aangaande de online-versie; andere aspecten zijn natuurlijk een ander verhaal.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/08, 13:48:53 door Vistaus »