Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Epson printer color 670  (gelezen 3938 keer)

Offline crangirl

  • Lid
Epson printer color 670
« Gepost op: 2009/07/13, 06:52:53 »
Ik ben een nieuwe gebruiker, dus ik hoop dat ik dingen goed uitleg. Als dit niet zo is, dan hoor ik dit graag. Ik heb nog veel te leren over (X)ubuntu en computers in het algemeen  ;)

Sinds kort gebruik ik Xubuntu (na Ubuntu uitgeprobeerd te hebben), omdat mijn pc weinig geheugen heeft. Het gaat om de nieuwste versie van Xubuntu. Mijn pc: AMD 1000 MHz, 256 MB geheugen.

Ik heb Xubuntu dus geïnstalleerd en het meeste is gelukt, ik blijf alleen een paar problemen houden die ik maar niet opgelost krijg. Na vele dagen proberen, zoeken op internet naar oplossingen en opnieuw proberen, hoop ik dat jullie mij misschien kunnen helpen.

Het eerste probleem: de printer.

Het gaat om een Epson stylus color 670. De printer wordt wel gezien, geen probleem. Ook kon ik een driver kiezen (3 verschillende geprobeerd) en heb ik nog andere drivers van sites geprobeerd (zou goed moeten werken). Ook heb ik verschillende instellingen geprobeerd en oplossingen uitgeprobeerd van het internet (met terminal). Allemaal geen succes. Ik denk ook niet dat het aan de driver ligt.

Het is namelijk zo dat ik wel een print opdracht kan versturen, en deze ook in de 'print lijst' te zien zijn, maar vervolgens doet mijn printer niets... (met windows deed hij het wel).

Ik heb dus verschillende dingen geprobeerd, misschien dat iemand een oplossing weet die ik kan proberen? (Een andere oplossing, of misschien duidelijker uitgelegd).

Alvast bedankt.

Re: Epson printer color 670
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/13, 08:45:28 »
Of het werkt weet ik niet, want ik heb zelf geen epson. Je kan in Synaptic even kijken of escputil geinstalleerd is. Zo niet, dan even doen. Kijken of dat verbetering geeft.

Offline crangirl

  • Lid
Re: Epson printer color 670
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/13, 09:22:35 »
Weer in wachtrij, maar niet printen..

Offline crangirl

  • Lid
Re: Epson printer color 670
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/13, 09:57:31 »
Bezig geweest met 'CUPS' pakketten en met gutenberg drivers, helpt niet. Printer staat nu zelfs op inactief (eerder niet).

Meerdere cups pakketten staan dus geïnstalleerd, geen idee welke ik moet hebben.

Ik heb mn printer echt nodig.. (en om daarvoor alleen windows te gaan installeren is niet echt de bedoeling..).

Re: Epson printer color 670
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/13, 10:17:12 »
Ik zie veel problemen via google voorbij komen met deze printer maar nog geen oplossing. Als je een printopdracht geeft zie je de opdracht dan wel staan bij de printopdrachten?

Toepassingen-hulpmiddelen-printopdrachten beheren

Offline crangirl

  • Lid
Re: Epson printer color 670
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/13, 10:51:30 »
Ik zie veel problemen via google voorbij komen met deze printer maar nog geen oplossing. Als je een printopdracht geeft zie je de opdracht dan wel staan bij de printopdrachten?

Toepassingen-hulpmiddelen-printopdrachten beheren

Het staat wel bij de printopdrachten ja.

Offline crangirl

  • Lid
Re: Epson printer color 670
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/13, 10:55:24 »
Hmm, ik had de printer weggehaald, in de hoop dat hij het opnieuw zou zoeken.. en dat zou helpen. Nu zie ik dus geen printer meer staan (eerst vond hij hem vanzelf).

Re: Epson printer color 670
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/13, 11:05:56 »
En de printer dan helemaal loskoppelen en opnieuw aansluiten. Dan zou hij hem toch weer opnieuw moeten vinden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Epson printer color 670
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/13, 11:25:33 »
Epson biedt op zijn webstek een stuurprogramma aan voor Linux. Via een verwijzing naar Avasys. Niet voor de 670, wel voor de 680 en de 580. Je kunt beide proberen.

Helaas alleen als RPM, dus die moet je eerst omzetten in een .deb, met behulp van het omzetprogramma alien.

Offline crangirl

  • Lid
Re: Epson printer color 670
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/13, 11:30:30 »
Printer is gevonden, er staan 4 drivers in database. Aangeraden driver gekozen. Weer wel als opdracht, maar niets printen. Als ik een opdracht geef, staat er maar 1 opdracht in de wachtrij, maar hij geeft wel 18 aan, daarna 19 (?).

Zou het echt aan de driver liggen? Heb ook iets gelezen over root, toegang krijgen, etc.. alleen snapte ik de oplossing niet.

Hij verstuurdt de opdracht dus wel, maar verder blijft hij stilstaan.. (verwerken.. in wachtrij).

Offline crangirl

  • Lid
Re: Epson printer color 670
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/13, 11:44:16 »

Re: Epson printer color 670
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/13, 11:48:54 »
Had je al die drivers geinstalleerd.


Offline crangirl

  • Lid
Re: Epson printer color 670
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/13, 12:13:53 »
Heb de drivers geprobeerd die in de database stonden.

En heb de gutenberg drivers .deb 32bits geprobeerd/gedownload.

Re: Epson printer color 670
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/13, 12:21:06 »
Ik moet hier afhaken. Het wordt nu iets te ingewikkeld. Nog maar even wachten totdat iemand anders het verlossende antwoord heeft voor je.

Offline crangirl

  • Lid
Re: Epson printer color 670
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/13, 12:34:57 »
Ik moet hier afhaken. Het wordt nu iets te ingewikkeld. Nog maar even wachten totdat iemand anders het verlossende antwoord heeft voor je.

Ik hoop het ook.

Bedankt voor je hulp.

Offline crangirl

  • Lid
Re: Epson printer color 670
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/13, 19:43:41 »
Printer werkt... eindelijk!

Als ik de instellingen op ´grayscale' zet, is dit dan zwart-wit? (Zodat ik voor tekst de kleureninkt niet hoeft te gebruiken?).

O, nu nog zorgen dat de inkt er normaal uitkomt..  :(
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 19:56:57 door crangirl »

Re: Epson printer color 670
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/13, 20:01:20 »
grayscale is idd zwart-wit Maar hoe heb je het nu gedaan eigenlijk? En wat bedoel je met zorgen dat de inkt er normaal uitkomt?

Offline crangirl

  • Lid
Re: Epson printer color 670
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/14, 07:00:42 »
Ja, goede vraag.. ik heb van alles gedaan eigenlijk.

Maar uiteindelijk (en dat was waarschijnlijk de oplossing, al snap ik het niet helemaal) heb ik de printer weer weggehaald en de pc opnieuw laten zoeken.. en dus weer geïnstalleerd (automatisch gevonden). Nu gaf hij een andere 'apparaat URI' aan (vreemd). Maar hij doet het dus, hij vroeg nu niet eens om een driver, ook niet om uit te kiezen uit het menu (eerder wel).

Ik heb lang niet geprint, of een enkele keer (al zal ik hem binnenkort weer vaker nodig hebben), maar mn inkt heeft dus nogal lang in de la gelegen. Ik weet niet of het daar aan ligt (waarschijnlijk wel), maar er komt geen inkt uit bij het printen. Nieuwe cartridge, ook niet. Weer ander: eerst een grote vlek, daarna niet meer. Of de inkt is niet goed, of mn printer is vies/verstopt/hoe je het ook noemt... of allebei. Printerkoppen reinigen heeft ook geen effect  :|

Re: Epson printer color 670
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/14, 07:55:19 »
Dat heb ik ook eens gehad, dat een printer heel lang niet gebruikt was. Wat ik dan doe in zo een situatie is het volgende....

Ik koop een nieuwe printer. (en nee dat is geen grapje  =D )

De kosten wegen nl niet op tegen het proberen schoon te maken om hem aan de praat te krijgen, met het risico dat het niet lukt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Epson printer color 670
« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/15, 00:22:27 »
Als je een nieuwe printer koopt, dan raad ik een HP aan. Prima Linuxondersteuning voor alle modellen. Voor sommige modellen wel even de HPLIP Toolbox gebruiken: http://sites.google.com/site/computertip/hpprinters

Er zijn ook enkele andere printerfabrikanten die goede Linuxondersteuning bieden, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Offline crangirl

  • Lid
Re: Epson printer color 670
« Reactie #20 Gepost op: 2009/07/15, 09:22:34 »
Bedankt voor de info.

Ik had nog een paar (kleine) (beginners)vraagjes en wist niet of ik hier een ander topic voor zou openen..

Maar doordat ik dus met allerlei instellingen etc ben bezig geweest om de printer aan de praat te krijgen is er nu een en ander veranderd...

Ik vroeg me af of dit niet gevaarlijk is voor de veiligheid van mijn pc (nee, ik weet duidelijk niet veel van Linux af.. Was gisteren nog van plan om een boek bij de bieb mee te nemen, maar kan net zo goed dingen op internet lezen..).

Maar ok. Paar kleine dingetjes (die ik verder niet kon vinden tussen alle zoekresultaten).

1. Er zijn twee toetsenbord icoontjes zichtbaar in paneel.. net op een verkeerde knop gedrukt bij het (te snel willen) typen, en nu geeft hij Scim aan.. (arabic), hoe krijg ik dit weg.. (en dit is toch geen virus achtig iets?).

2. Ik heb bij het veranderen/installeren van dingen bij bestanden waar alleen lezen (mn haakjes werken niet meer van mn toetsenbord) stond, veranderd in lezen en schrijven (anders kon ik SPSS niet installeren). Dit kan toch geen kwaad?

3. Bij systeem --> gebruikers en groepen --> root/user, bij user (mijn naam dus) heb ik alles aangevinkt. Het klopt toch dat bij de root niets aangevinkt staat?

4. Ik heb meerdere dingen gelezen over de veiligheid. Geldt dit ook als je internet bankiert? Of heb je dan toch veiligheidsmaatregelen nodig? Bij Firestarter kreeg ik constant hits (?). Heb nu een andere firewall aanstaan, voor de zekerheid (Gufw). En heb 51413/tcp op allow staan (zodat torrentprogramma werkt). Goed gedaan of niet veilig?
Bij Firestarter was er een manier om te zorgen dat je je wachtwoord niet elke keer hoefde in te voeren.. misschien bij deze firewall ook.. Maar is het dan nog wel veilig?

En klopt het dat je pc soms opeens heel langzaam gaat.. alsof er iets op de achtergrond draait.. dit was ik bij windows wel gewend, maar bij ubuntu?


Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/15, 09:31:46 door crangirl »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Epson printer color 670
« Reactie #21 Gepost op: 2009/07/15, 10:30:26 »
Maak eens aparte onderwerpen aan voor je vragen? Dat is veel overzichtelijker.  :-)

Er lijkt me overigens niet zo veel aan de hand met je Ubuntu, behalve het laatste punt. Ik denk, dat het mogelijk dit is:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(punt 1)

Offline crangirl

  • Lid
Re: Epson printer color 670
« Reactie #22 Gepost op: 2009/07/15, 14:47:13 »
Ja, dat is waar.

Die tip had ik al bekeken (en uitgevoerd) dus dat is het niet.