Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot vraag  (gelezen 668 keer)

Offline Canrith

  • Lid
dual boot vraag
« Gepost op: 2010/03/03, 17:14:47 »
Alles wat ik tot nu toe over dual boot heb gevonden gaat over het installeren van Linux naast Windows. Nu draait bij ons alles op Linux (Ubuntu, Mint en sinds gisteravond OpenMamba).
Voor een klus die ik ga doen moet ik een applicatie installeren onder Windows (XP, Vista of 7). Ik heb nog een officiele XP Home versie liggen dus dat is het probleem niet. Op een van de desktops staat Ubuntu 9.10 op de C:/ en de D:/ gebruik ik als /home voor muziek en film. Kan ik op die D:/ XP zetten?

Re: dual boot vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/03, 19:32:29 »
Je hebt dus twee schijven..
Op de eerste heb je Ubuntu zelf (De zogenaamde 'C' schijf)
Op de tweede heb je de /home partitie (De 'D' schijf)
Toch?

In principe zou je op die tweede schijf Windows kunnen zetten, maar dan moet je eerst de partitie op die 'D' schijf verkleinen.. (Je moet ruimte maken voor Windows ;))
Als je genoeg ruimte hebt op die schijf zou dat opzich geen probleem moeten zijn, je kan dan via het softwarecentrum Gparted (of het heet Geparted) installeren om die paritie te verkleinen.

Vervolgens kan je Windows gewoon via de installatie op de vrijgekomen ruimte installeren..
Als je dat hebt gedaan laad hij via Windows en kan je Ubuntu (nog) niet opstarten, dat moet je dan nog even rechtzetten. Hoe je dat doet zie je op de volgende link. (Het linkergedeelte van de pagina)
Hier dus: http://sites.google.com/site/computertip/grub
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: dual boot vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/03, 20:41:55 »
Maar het kan natuurlijk ook veel slimmer.

Ik zou VirtualBox installeren (dat kan via Ubuntu Softwarecentrum of Synaptic maar de versie van Sun kan net wat meer).
Restrictie: Je moet wel minimaal 1 Gb RAM hebben.

Bij het aanmaken van een XP omgeving moet je wat keuzes maken, o.a. kiezen voor dynamische schijf.
Dan komt Windows met alle programma's en data in 1 bestand (onder .VirtualBox/HardDisks) en de grote past zich aan naar behoefte.
Omdat alle drivers ook virtueel zijn, heb je hier ook geen gezeur mee.
Van deze virtuele Windows omgeving kan je na installatie direct een kopie maken (backup)
Na het installeren van XP ook de GuestAdditions installeren.

Hiermee kan je gelijktijdig met Linux werken en met Windows zonder reboot.
En moet je na een virus of andere ellende Windows opnieuw installeren, is dit met het terug zetten van de kopie kwestie van hooguit enkele minuten.