Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: startprobleem bij Ubuntu vanaf iso-cd  (gelezen 1737 keer)

startprobleem bij Ubuntu vanaf iso-cd
« Gepost op: 2007/09/14, 21:45:19 »
Na de vele reacties gelezen te hebben over linux Ubuntu.
Heb ik ook de stap ondernomen en ubuntu 7.04 voor i386 gedownload en gebrand op CD als Image. Bij het starten vanaf de CD geeft hij Startscherm van Ubuntu aan met "please wait", daarna komt de melding "kan de toepassing niet initialiseren(0xc0000006). Klik op OK om de toepassing te beeindigen".
Dit gebeurt ook als ik direct boot vanaf de CD!. CD rom als eerste boot device. Wat gaat er hier fout. Knoppix 5.2 live cd
start wel normaal op. Wat doe ik fout of wat gaat er fout hier.

Offline siegi

  • Lid
startprobleem bij Ubuntu vanaf iso-cd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/14, 21:53:43 »
Er kunnen dingen misgaan bij het downloaden. En bij het branden kunnen er ook fouten gebeuren.
Fouten bij het downloaden kan je zien door de md5sum van het gedownloade .iso bestand te verglijken met met dat op de server.  Zo kan je weten of het bestand op de server identiek is aan wat je gedownload hebt.
https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM Hier zie je hoe je een md5sum van een iso moet nemen in windows en in linux.
En de md5sums van feisty op de ubuntu servers zie je hier.
http://ftp.belnet.be/pub/mirror/ubuntu.com/releases/7.04/MD5SUMS

Indien dit allemaal lukt zou ik je aanraden op lage snelheid het nog eens te branden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
startprobleem bij Ubuntu vanaf iso-cd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/14, 21:55:13 »
Je kunt de Ubuntu CD zichzelf laten controleren: in het opstartmenu, ergens middenin, staat "Check CD for defects".

Offline siegi

  • Lid
startprobleem bij Ubuntu vanaf iso-cd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/14, 21:56:33 »
Citaat van: pjotr123
Je kunt de Ubuntu CD zichzelf laten controleren: in het opstartmenu, ergens middenin, staat "Check CD for defects".
Als dit zou lukken zou ik het zo inderdaad proberen.  Maar ik weet niet waar hij pressies vast loopt ik dacht gewoon bij het laden van het opstartscherm.

startprobleem bij Ubuntu vanaf iso-cd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/14, 21:57:09 »
Dat is allemaal ok dat heb ik van begin af aan al gedaan.
Kan het misschien samenhangen dat mijn HD evt als NTFS geformateerd is ik gebruik standaard nl winXP. Maar ja hij mag normaal nog niet zoeken op de HD.

startprobleem bij Ubuntu vanaf iso-cd
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/14, 22:23:41 »
Misschien heb je iets aan dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13351
Je moet namelijk wèl eerst plaats vrijmaken op de HD om Ubuntu te installeren.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

startprobleem bij Ubuntu vanaf iso-cd
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/14, 22:27:30 »
Ik heb nogmaals gedownload en de winMd5Sum op losgelaten en deze geeft als antwoord "MD5  Check Sums are the same" en ook als opnieuw als Image op een lagere snelheid gebrand,
helaas hetzelfde resultaat. Het gebeurt meteen tijden het opstarten van Ubuntu. Hij laat het ubuntu opstartscherm zien met "please wait" en daarna komt de genoemde melding.

startprobleem bij Ubuntu vanaf iso-cd
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/14, 22:28:18 »
Brand nogmaals die Ubuntu ISO met het proggie ISO Recorder 2
Kan je het instellen dan zo langzaam mogelijk branden, en doe niets op de pc tijdens het branden.
Sluit ook alle programma's af zodat je pc alleen met het branden bezig is.

eventueel brand je het op een RW media zodat je die later weer kunt wissen.

Dat je hd NTFS is maakt nix uit.

Het is een live cd die volledig in je geheugen word gezet en dus werkelijk Live werkt.
Na het afsluiten van de pc is er geen spoor van terug te vinden.

Stel de cd start netjes op en je krijgt het begin scherm, kies dan onderaan voor Nederlands.

en wat heel belangrijk is doe die Memtest.
Laat hem 10 a 15 minuten lopen en kijk of je gehuegen in orde is.
volledige test duurt vele uren , maar ik heb ervaren als er in de 1e 15 minuten niets belang wekkens vermeld word het geheugen veelal in orde is.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

startprobleem bij Ubuntu vanaf iso-cd
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/14, 23:14:48 »
Zo mensen, ik heb het voor de derde keer keer opnieuw gedownload en en met winMd5sum gecheckt en hij geeft wederom "MD5 Check Sums are the same" en wederom als image op een CDRW gezet en opnieuw getest en zie daar nu werkt het wel. Ik heb met dezelfde brandsoftware (nero) en snelheid gebrand. Kennelijk is er toch iets fout gegaan bij de ander cdrw. Deze gaf namelijk een "Error reading boot CD" aan!! Nu dezelfde CDRW opnieuw gebrand en het werkt.
Nu gaan we verder kijken en er mee werken.  Ziet er erg goed uit.  Alleen kom ik nog te veel engels menues tegen maar dat is wel te verhelpen denk ik zo. Eerst er maar leren mee te werken.

startprobleem bij Ubuntu vanaf iso-cd
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/15, 11:00:40 »
Overigens heb ik een andere oplossing gevonden, op het net,
"Wubi - the easiest way to Linux" .  Je hoeft zelf niets te downloaden en een cd te branden. Zie citaat hieronder van "Wout's blog"

"Altijd al eens Linux willen proberen, maar tegengehouden door alle technische moeilijkheden eromheen? Dè oplossing is Wubi.
Wubi is een programma waarmee je Ubuntu (of één van de andere Ubuntu versies, zoals Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu en UbuntuStudio) zeer gemakkelijk vanuit windows kunt installeren.
Je download Wubi, geeft aan waar de virtuele schijf van Ubuntu moet staan en hoe groot hij moet zijn. Vevolgens kies je welke versie van Ubuntu je wilt installeren (standaard is Ubuntu).
Je selecteert de taal waarin Ubuntu moet verschijnen, typt een gebruikersnaam en wachtwoord (belangrijk, goed onthouden!!!) en klikt op install.
Het programma gaat nu een installatie-image van internet downloaden. Dat duurt even (+/- 600 Mb). Daarna bereidt hij de installatie voor.
Als hij klaar is kan je je computer herstarten. Je zult dan het windows opstartmenu zien met een extra optie, namelijk Wubi Ubuntu. Selecteer die optie, druk op enter, en de installatie van Ubuntu wordt verder afgerond.
Na een poosje zal je het welkomstscherm van Ubuntu in, waar je kunt inloggen met de opgegeven gebruikersnaame en wachtwoord!
Viel Spass!!! "

Het werkt perfect bij mij. Ik heb nu Win XP professional en Ubuntu erop staan. Zonder mijn HD opnieuw te moeten indelen of te moeten partioneren.

Offline Ivan1986

  • Lid
startprobleem bij Ubuntu vanaf iso-cd
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/15, 20:04:49 »
misschien wel handig voor mensen die er echt niet vee van kennen.... maar als je een beetje bezig bent met je pc en je schiven staan redelijk vol is dit niet aan te raden.  Wubi (veronderstel ik) maakt zelf een partitie bij vanop een schijf die jij kiest maar waar juist zet hij deze schijven.... dat wordt niet echt vernoemt..... Is mss ene te gemakkelijke oplossing. geeft hetzelfde probleem als envy vrees ik. Werkt bij een heel deel wel maar kan evengoed heel je computer kapot helpen.

Is maar een idee.

startprobleem bij Ubuntu vanaf iso-cd
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/15, 21:54:01 »
Natuurlijk moet je wel voldoende ruimte hebben voor de distro. Maar zoveel misgaan kan er niet, want je installeert het op een virtuele hd vergelijkbaar met het installeren van Dos in een DosBox onder WinXP (ook virtueel).
En natuurlijk moet je weten wat  je doet als je software of os'en installeert. Als je daar bang voor bent moet je gewoon bij de klik, klik installaties van Windows blijven en niet aan Linux beginnen. Ik werk zelf al sinds de eerste IBM pc's verschenen met deze dingen en het is me nog nooit gebeurt dat ik een pc kapot heb gekregen met het installeren van os'en of software.