Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Branderzorgen  (gelezen 705 keer)

Offline Beefha

  • Lid
Branderzorgen
« Gepost op: 2009/11/14, 14:28:31 »
Middag mensen,

Ik heb een dvd/cd brander in m'n desktop en heb een muziek cd gebrand, maar de cd-speler in de stereo herkend 'm niet, terwijl de eenvoudige portable speler van m'n dochter wel begon te spelen. Ook in dezelfde brander wordt de schijf niet meer herkent door Xubuntu. Alleen brasero signaleert een music cd. Rara hoe is dat mogelijk? Heb al wel gelezen dat het misschien een kwestie is van firmware, maar hoe kan ik die updaten, en het zijn philips cdr's, dus ik dacht kwalitatief prima, toch? Heeft iemand nog andere/betere suggesties?

Re: Branderzorgen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/14, 14:30:50 »
Op lagere snelheid branden misschien?
Kubuntu 20.04

Re: Branderzorgen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/14, 14:39:02 »
Sommige spelers spelen geen zelfgebrande cd's af geloof ik, vanwege de bescherming tegen illegale kopieën.

Offline Beefha

  • Lid
Re: Branderzorgen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/14, 16:08:13 »
Dank voor jullie reacties, 'k heb het nog eens geprobeerd met lagere snelheid; (24x ipv 52x) maar brasero blijft gewoon hangen en doet schijnbaar niks. En nog steeds krijg ik geen cd/dvd drive te zien in xubuntu, een cdrom met data opent meteen, maar andere schijven herkent 'ie (of ze?) niet. Zou dan toch een firmware-update nodig zijn?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Branderzorgen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/14, 17:07:33 »
Andere merk proberen, daarom heb ik altijd 2 merken bij de hand.
Langzamer branden.

Indien je echt wilt weten hoe je dit kunt testen, ga naar www.cdfreaks.com, ga naar het forum. Daar vind je een beschrijving hoe je een dvd/cd kunt testen na het branden.

Met cdspeed kun je testen, daarin bevind zich qualitytest:
cd op volle snelheid testen,
dvd op 4x testen,
Brander moet kunnen testen, dit is dus hardwarematig.(dus niet alle kunnen het),
Je krijgt nu 2 grafiekjes die bepaalde hoogte moet hebben.(uitleg zie cdfraks.com).

Dan weet je:
-Of de dvd bij je brander past.
-Of de dvd goed leesbaar is.(dan weet je ook of je afspeel apparaat gevoellig is).
-Of je slechte dvd's hebt.
-Of je dvd's wisselende kwaliteit hebben.
-Of de mediacode hetzelfde is bij dezelfde merk(stapel dvd's). Mediacode is de fabriek waar hij gemaakt wordt. Dit kan wijzigen bij een stapel dvd's, dus je hebt eigenlijk opeens andere dvd's.
- Je kan slechte/minder goede dvd's vinden tav kwaliteit, dus  de volgende keer vemijd je deze merk, waardoor jij betere dvd's koopt. En de firma die ze verkoopt niet meer kwijt komt. Waardoor wij dus betere dvd's krijgen.
-Zelfs zeer slechte dvd's kunnen achteraf nog gelezen worden, maar als je die langer bewaard, is hij dan nog leesbaar als je hem meteen slecht brand(de meeste mensen merken niks). Later na een paar jaar halen ze de foto's te voorschijn en zijn de dvd's leeg.

Cdspeed is windows software, loopt onder wine.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/14, 17:11:45 door jan11000 »